IAA Frankfurt 2009:
Audis elektriske quattro-versting
Den elektriske fremtiden er brått blitt lysere. Elektriske Audi e-tron er fremtidens R8.
Audi e-tron har fått ikke mindre enn fire elektromotorer, en ved hvert hjul. Dermed har begrepet quattro fått et helt nytt innhold. Samlet har den kommende e-sportsbilen en ytelse på hele 313 Hk.
Les også: Stor test av sutrekopper
Toseteren gjør 0 til 100 km/t på 4,8 sekunder. Kraften leveres av et avansert litium-ion batteri som leverer 42,4 kWh på én lading. Det gir en rekkevidde på nesten 250 kilometer før batteriet må lades på nytt.
Les også: Alle Klikks Audi-tester
Elektrisk quattro
Kraften fra batteriet kan distribueres til hver av de fire elektromotorene uavhengig av hverandre, noe som gir ekstremt veigrep og kjøreegenskaper.
Les også: Guide til 4x4
Audi e-tron har fått et oppsiktsvekkende design. Det virker kjent, men samtidig med en liten dreining i de karakteristiske Audi-linjene.
Kun 1,23 meter høy
Karosseriet er kompakt med en lukket hekk, mens den trapesformede Audi-grillen tar inn luft for kjøling av elektromotorene.
De ytre målene 1,90 meter bred, 4,26 meter lang og kun 1,23 meter høy. Bruk av aluminium og karbonfiberforsterket kompositt i ramme og karosseri gjør at vekten på Audi e-tron ligger på om lag 1.600 kilo.
Det er sant: Artikkelen Fremtiden er elektrisk gir det oversikt over de heteste el- og hybridnyhetene fra Frankfurtmessen.
Denne saken ble første gang publisert 15/09 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.