IAA Frankfurt 2009:
10 tøffe muskelbiler
Her er de feteste bilnyhetene fra bilmessa i Frankfurt.
Ett gram til eller fra - hva betyr det egentlig? Skal vi tro de siste dagers bilutstilling i Frankfurt, er det verdt å drepe for.
Har du lagt merke til at stort sett alle har et CO2-utslipp som slutter på tallet 9? Ta sære VW L1 med 39 gram. Eller Volvo C30 og Ford Focus med 99 gram? Nei, det er et et alt for billig trix for oss som har levd en stund.
Les også fra IAA:
10 på topp ekte bilnyheter
En måte å skille de ekte bilnyhetene fra de klimahysteriske på er dermed at CO2en slutter på alt annet enn tallet 9.
Ta vidunderlige Mercedes SLS AMG, for eksempel, med 314 gram. En ekte bilnyhet!
Top of the pops i disse dager er vel strengt tatt Bugattis 16-sylindrede luksusdamper Galibier. Men for det første vises den ikke i Frankfurt - og så er den strengt tatt litt klimahysterisk den også, med flexifuel motor og greier.
Så for ikke å drepe spenningen helt, begynner vi på 10. plass:
10. Toyota Land Cruiser
Man kunne diskutere om kanskje BMW X6 Hybrid fortjener denne plassen, men digre Toyotaen går foran ganske enkelt fordi det er en ekte bil med udiskutabel stamtavle .
Bortsett fra et nytt design, som ikke akkurat gjør den noe penere, har den fått såkalt "Multi-terreng"-funksjon med terrengmonitor og 4 kameraer, styrevinkel-display og Crawl Control.
Dessuten: 3.0 tubodiesel slipper ut 214 gram CO2. Kommer også med en 4.0 bensinmotor med 249 hk.
Les også fra IAA: SUVene som kommer
9. Abart 695 Tributo Ferrari
Å har du sett! Basert på hva Abarth får ut av en liten fløtekaramell som Fiat 500, kan du ikke annet en lene deg tilbake og tenke på hva som hadde skjedd om de slapp til på litt kvassere biler i utgangspunktet.
Så har da Abarth jobbet med Ferrari tidligere. Inne i morroklumpen sitter det en 1,4-liter med 180 hester, som har fått en elektromekanisk halvautmatisk girkasse som betjenes med padlerårer på rattet.
Og ingen bil er komplett uten lydtuning: Over 3000 omdreininger slår Abarth til med toner som får nakkehårene til å reise seg. Ekte bil selvsagt: CO2en er 155 gram.
Men se likevel: Mini Coupe Consept
8. VW Golf R20
Mens vi fortsatt befinner oss blant vanlige biler: Den sterkeste Golfen noensinne får 270 hester.
Det er opp 20 hester fra forgjengeren R32. Mer oppsiktsvekkende er det at det skjer fra en firesylindret toliter - hvor forgjengeren hadde en 3,2-liters sekser. Likevel har VW øket dreiemomentet fra 320 til 350 newton.
Kreftene fordeles som vanlig på alle fire hjulene. Null til 100 går på 5,5 sekunder med DSG girkasse. Og med 195 gram CO2 er det en ekte bil.
Testoversikt: De beste bilene i Golf-klassen
7. Mercedes E63 AMG
Syvendeplassen er vanskelig. Vi er fristet til å drifte inn på biler som den russiske sportsbilen Marussia B1, lekre Audi R8 Spyder, småkongelige Rolls Royce Ghost , blendahvite Koenigsegg Trevita og Wiesmann MF5 Roadster.
Likevel går den nye stasjonvognen av E-klasse seirende ut - selvfølgelig takket være sin ekstreme ulv-i-fåreklær-motorisering i E63 AMG. 525 hester, 0 til 100 på 4,6 sekunder - og 1950 liter bagasjeromsvolum.
Selv om den taper mye kred på CO2en: 299 gram. Doh!
6. Aston Martin Rapide
I hælene på Porsche Panamera er det antagelig høyere interesse for nye Rapide enn vanlig. Men denne bilen hadde alle snudd seg etter uansett.
Spør du oss er Aston Martin Rapide den vakreste firedørs fireseteren vi har sett i moderne tid. Porschen blir som en sur padde i forhold. Den drøyt 5 meter lange bilen drivers av en 48-ventilers V12er på 5,9 liter og gjør 0 til 100 på 5,3 sekunder.
Og vi kan ikke annet enn beundre engelskmennene for denne setningen: Et bagasjerom på 301 liter tilbyr genrøst med plass til alle fire passasjeres eiendeler, det være seg sportsbager eller ski. (301 liter er omtrent hanskerommet i overnevnte Mercedes).
CO2en definerer Rapide som en ekte bilnyhet: Den er ganske enkelt ikke oppgitt.
5. McLaren MP4-12C
Nå begynner vi å snakke superbil. Engelske McLaren er et navn "alle" kjenner, men det er ikke ofte vi ser McLarensprodukter på veien.
Etter å ha takket av samarbeidet med Mercedes med SLR McLaren , dukker MP4-12C opp som den første i en lovet serie superbiler fra McLaren Automotive.
Og det lover bra: Chassiset er ett enkelt stykke karbonfiber! Motoren er en 3,8-liters V8er som yter rundt 600 hester.
Likevel er presseinfoen såpass uklar om harde fakta (og lover markedets laveste CO2 i forhold til effekt) at McLaren ikke når helt opp enda. Den kommer heller ikke på markedet før i 2011.
Les også: Superbiler for superrike
4. Mercedes SLS AMG
Lenge varslet, inderlig etterlengtet. SLS AMG er Mercedes nytolkning vingebilen fra 50-tallet og samtidig det aller ypperste stjernemerket kan tilby.
Bilen er akkurat så lekker, halvretro og kvass som det er mulig å ønske seg. Drøyt 570 yter V8eren, det holder til 0 til 100 på 3,8 sekunder, og en toppfart på 317 km/t (selv om speedometeret faktisk går til 360 km/t...).
Men selv med dørene er bilen likesom litt for glattsleiket til å nå helt opp på pallen.
Dessuten har SLS to koppholdere, noe som ikke hører hjemme i en sportsbil. CO2en er som sagt 314 gram.
Les også: Pimp my koppholder
3. Ferrari 458 Italia
Mercede er Mercedes, men en god Ferrari går utenpå hver gang. Nye 458 Italia har vi sett bilder av en stund, men de taper seg ikke. Dette er italiensk på først klasse.
Bilen er rød, har helt rette proporsjoner, nyter godt av 570 hester fra en 4,5-liters V8. Aksen går unna på 3,4 sekunder. CO2en er 320 gram. Vi trenger ikke si mer.
Prøvekjørt: Ferrari California
2. Porsche 911 Sport Classic
Stuttgart ligger gjemt i et dalføre syd i Tyskland. Og helt i bunn av dette dalføret, godt bevoktet, renner det dypere emosjoner enn man normalt forbinder med tyskere og biler.
Men tenker du over det er det ikke så rart. Hvordan kan det ellers ha seg at tallet 911 har status på høyde med verdens mest kjente varemerker? Og i blant veller følelsen kraftig opp: I Frankfurt står nå 911 Sport Classic.
Med den legendariske andestjerten fra Carrera RS 2.7 fra 1973, og samtidig bygget over lett modifisert 2010 Carrera S teknikk, levert i kun 250 eksemplarer
Porsche demonstrerer her med all tydelighet hvorfor det lønner seg å begynne å spare i tidlig alder .
Se også: 911 Turbo
1. Lamborghini Reventón Roadster
Det er mulig at det aller siste fra Sant'Agata Bolognese smaker litt mer mafia enn mange liker, men skal man kjøre åpen superbil: V12eren yter 670 hester, gjør 330 i toppfart (hold på tupeen), og koster 1,1 millioner. Euro.
Dårlig råd? Les om Lambo Estoque
Og som Lamborghini understreker, dette er ingen ren showcar. De skal bygge 20 stykker av den. Levering fra oktober. Løp i banken.
Og ja: Reventón Roadster slipper ut et halvt kilo CO2 per kilometer (når du kjører veldig forsiktig).
Tar vi feil? Kommenter gjerne listen under.
Denne saken ble første gang publisert 17/09 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.