Test: Peugeot 3008 1,6 HDi, 2009-modell

Mer SUV trenger du ikke

Peugeot 3008 har alt, unntatt firehjulsdriften du neppe trenger.

Sist oppdatert
Foto: Andreas Handeland

Hvis man snuser litt i salgstallene til de populære kompakt-SUVene, eksempelvis Honda CRV og Nissan Qashqai, vil man se at ikke alle bryr seg om firehjulsdrift selv om de skal kjøpe en SUV.

I tillegg til nye Yeti, som Skoda regner med å selge en ubeskjeden andel av kun med forhjulsdrift, er Peugeots 3008 kanskje den største konkurrenten.

Den er riktignok ikke mulig å få med firehjulsdrift før hybridvarianten kommer i 2010, men har likevel giftige egenskaper å by på.

Vi har kjørt mye-for-pengene-varianten, og lar oss imponere.

Kjøreegenskaper: 6

Det er sjelden en bil med god komfort og bakkeklaring får tildelt så gode karakterer som 3008.

Men våre tester både på landevei, samt unnamanøver-øvelser på lukket område viser generelt meget få svakheter, om noen, med franskmannen.

Den opptrer som trygg, forutsigbar og voksen, samtidig er den heller ikke fremmed for å forsere svinger med over snittet høy hastighet.

ESP-systemet jobber slik vi liker det: Struper på en elegant måte kraften når ambisjonene blir for store, men uten å lugge eller gjøre noe nummer ut av seg.

Ingen plutselig under- eller overstyringstendenser melder seg i unnamanøveren, 3008 små-understyrer balansert slik at opplevelsen kjennes trygg.

Foto: Glesne, Knut Arne

Motor: 6

Tekniske data

MOTOR, CCM:

1590

EFFEKT, HK VED O/MIN:

109 / 4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

240 (260) / 1750

EGENVEKT, KG:

1425

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM

4360x184x163

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,51

CO2-UTSLIPP, G/KM:

139

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK:

12,2

TOPPFART, KM/T:

180

PRIS FRA, KR:

302.000

PRIS TESTBIL, KR:

317.000

Den lille 1,6-liters PSA-dieselen kjenner vi godt fra en rekke konsernprodukter, sist fra prøvekjøringen av Volvo V70 DRIVe.

I 3008 yter den 109 hester og 240 sterke Nm, som faktisk gir den lille familiebilen respektable ytelser.

Vi klarte aldri spurten til hundre på under 13,3 sekunder, selv om Peugeot oppgir 12,2. Men i mellomregisteret hvor en diesel har fordel av sitt høye dreiemoment, gjør den en meget god figur.

Vi tør påstå at kun helt spesielle interesser rettferdiggjør spranget på 70.000 kroner opp til den sterkere toliteren med 150 hester.

Motoren jobber kultivert og stille, og sekstrinnskassen fungerer perfekt i samspill med motoren.

I forhold til nedtunede større dieselmotorer i konkurrenter, kjennes 1,6-literen både pigg og arbeidsvillig.

Eksteriør: 4

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Er den snerten, sær, vakker eller rar?

Foto: Andreas Handeland

Det er jammen ikke lett å bli klok på det karakteristiske utseendet til 3008.

Men at den ikke sklir inn i mengden er vel de fleste enige om.

Fronten er tøff, og "haikjeft"-fronten dominerer nok i litt mindre grad enn på andre Peugeot-modeller.

Den er tøff, og har bakkeklaringen og andre elementer fra SUV-verdenen, uten å bli skrikende eller prangende.

Interiør: 5

Kupeen er luftig, oversiktelig og spenstig. Man føler seg raskt hjemme i 3008, og den innkapslede førerplassen gir et sporty inntrykk.

Plassen er overraskende god i baksetene, selv til tre velvoksne personer. Bagasjerommet på 432 liter er ikke voldsomt stort, men takket være dybden og den praktiske innlastingsluken er plassen lett å utnytte.

Franskmenn er opptatt av design, og 3008 er intet unntak.

Derimot finnes den ikke sær innvendig, men den gir et godt kvalitetsinntrykk og et mer eksklusivt preg enn prislappen skulle tilsi. Litt dårlig sikt ut av kupeen trekker litt ned.

Komfort: 6

Det virker kanskje rart å gi en kombi-SUV en sekser for komfort.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Men faktum er at Peugeot har lykkes så til grader med denne konstruksjonen at den greit kan forsvares.

Ergonomien og sittekomforten er ikke uventet førsteklasses foran og bak, motoren arbeider stille, og fjæringen er perfekt satt opp - til tross for at bilen også takler svingkjøring mesterlig.

Dette er bilen for langturer!

Sikkerhet: 5

EuroNCAPs nylige kollisjonstest av 3008 viser konturene av en meget sikker bil.

Full pott med fem av fem stjerner er nærmeste en selvfølge for mange i dag. 3008 gjør det knallsterkt på stort sett alle områder, bortsett fra at den er lite skånsom mot fotgjengere ved et eventuelt sammenstøt.

Peugeot har utstyrt 3008 med alt av forventet sikkerhetsutstyr som standard, mens fremkommelighetspakke, head-up display og litt annet snadder kan kjøpes i tilleggspakkene for en hyggelig penge.

Pris/ utstyr: 4

Vår testbil, en godt utstyrt Premium Pack med 1,6 HDi, koster 317 000 kroner. Det er definitivt mye bil for pengene, og det er lite som savnes både av motorkraft og utstyr.

Men det finnes andre forhjulsdrevne konkurrenter, som Nissan Qashqai og Skoda Yeti, som også tilbyr gode egenskaper for en billig penge.

Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Og hvis man ser på kompaktklassebilene er prisen på 3008 ikke spesielt gunstig.

Det fine med Peugeoten er at utstyrspakkene er rimelige sett i forhold til hva du får. Derfor trenger ikke en godt utstyrt modell koste skjorta, samtidig som dette også som regel bidrar til bedre annenhåndsverdi enn på en "ribbet" modell.

Miljø: 4

Med et utslipp på 139 gram per kilometer, klarer Peugeot 3008 1,6 HDi seg hakket bedre enn sin japanske konkurrent, Nissan Qashqai 1,5 dCi.

Denne motoren har lavere utslipp i andre bilmodeller der den yter det samme, blant annet 119 gram i Ford Focus. Likevel skal vi huske at 3008 neppe er spesielt aerodynamisk eller lett kontra en vanlig kompaktklassebil.

I vår forbrukstest kom vi frem til et forbrukstall på 0,64 liter per mil, mens vi på langkjøring tur-retur Mo i Rana var nede i 0,48.

Det er hyggelige tall isolert sett, selv om Peugeot selv faktisk oppgir et blandet forbruk på 0,51 liter per mil. Det er sjelden normtallene spriker såpass langt fra våre testresultater.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 03/09 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også