Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?

Mercedes E350 CDI Coupé gjør hver kjøretur til en fest

Sist oppdatert

Den nye Mercedes E-Klasse har imponert oss både med friskt design, gode kjøreegenskaper, flotte motorer og ikke minst, og som forventet, utsøkt komfort. Nå er egoversjonen på plass - en vakker og avansert coupé for livsnytere, de som for lengst har kvittet seg med både barneseter og dypvogner.

Det nærmeste man kommer konkurrenter er Audis lekre A5 og BMWs langt mer sportslige 3-Serie Coupé, uten at de nødvendigvis trenger å ha den samme kundegruppen.

Kjøreegenskaper: 5

Leter du etter en langturkamerat du gjerne tar omveien hjem fra jobben sammen med? Da kan svaret være en E350 CDI Coupé. Med enda kortere akselavstand enn den vanlige E-Klassen kjører den enda bedre, og virker ganske nett til å være en forholdsvis stor og tung bil (1655 kg).

Er det millimeterpresisjon og perfekt balanse du er på jakt etter, vil nok både Audi A5 og BMW 3-Serie Coupé fortsatt være bedre alternativer. Derimot er kjøreopplevelsen bak rattet i Mercedesen totalt sett helt førsteklasses, og kjørekomforten er et eksempel til etterfølgelse. Det samme gjelder kvalitetsfølelsen.

Hvis du ønsker å ta den helt ut i Mercedes-land, se her.

MB E Coupe
MB E Coupe Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 6

Tekniske data

Mercedes E350 CDI Coupé

MOTOR, CCM:

2987

EFFEKT, HK VED O/MIN:

231/ 3800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

540/ 1600

EGENVEKT, KG:

1655

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM

4698x1786x1397

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,68

CO2-UTSLIPP, G/KM:

179

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK:

6,7

TOPPFART, KM/T:

250 (sperret)

PRIS FRA, KR:

613 900

PRIS TESTBIL, KR:

883 700

Det finnes flere fantastiske sekssylindrede dieselmotorer på markedet, og da tenker jeg spesielt på Volkswagen/ Audi og BMW sine. Treliteren i Mercedesen som kalles 350 CDI, tidligere 320 CDI, står ikke tilbake for konkurrentene - tvert imot.

Den kultiverte og støysvake 231-hesters kraftpakken gjør en utmerket jobb under panseret på coupeen, og savnet etter en sterk bensinmotor var fullstendig fraværende under hele testperioden. Man har ekstreme 540 Nm å rutte med allerede ved 1600 omdreininger, noe som forklarer både hvor sterk og fleksibel denne dieselmotoren er. Støyen og knatringen oljebrennere generelt er beryktet for, eksisterer knapt nok i E350 CDI Coupé.

Girkassen er litt treg ved igangkjøring, men oppfører seg eksemplarisk ved opp- og nedsjaltinger i fart. Ønsker man seg kjappere giring og respons, aktiverer man sportsknappen i midtkonsollen.

Kruttsterk firesylindret Mercedes-diesel

Ytelser: 6

At E350 CDI Coupé er rask, visste vi på forhånd. Men våre nøyaktige GPS-baserte målinger viser faktisk at bilen er raskere enn det Mercedes selv oppgir, det skjer ikke ofte. Mercedes oppgir 6,7 sekunder til hundre, mens vi klarte 6,52 - det var attpåtil med antydning til hjulspinn. Automatgiret er perfekt avstemt til motorens effektkurve, så det er bare å trykke på gassen og konsentrere seg om kjøringen.

I typisk dieselånd er det under mellomakselerasjoner kraften for alvor kommer til sin rett. I typiske forbikjøringsøvelser nærmest spretter bilen uanstrengt framover i alle gir, og noe atypisk føles den ikke så strupet på toppen av registeret som dieselmotorer har en tendens til.

Eksteriør: 6

MB E Coupe
MB E Coupe Foto: Egil Nordlien HM Foto

Enkelte vil ha det til at Mercedes' nye E-Klasse er verdens vakreste bil. Den påstanden er nok litt drøy i våre øyne, men E-Klasse Coupé er utvilsomt vakker å se på. Den sinte og eksklusive fronten vi kjenner fra den vanlige E-Klassen er selvsagt på plass, men her stopper også noe av likheten med "drosja".

Hekken er langt mer aerodynamisk, og sladrer om at bilen gjerne vil skille seg fra mengden - noe den selvsagt også gjør. Vi opplevde mange lange blikk de dagene bilen sto til disposisjon. Bilen ser forseggjort ut, noe mange lekre detaljer rundt om underbygger, blant annet LED-lyktene nede i frontfangeren.

Interiør: 5

Det må, til tross for vesentlige oppgraderinger, være lov å kalle E-Klassen hakket mer konservativ på innsiden. Eller kanskje man burde si klassisk? Man er aldri i tvil om å være i en Mercedes, noe som ikke er negativt ment. Kvalitetsinntrykket er gedigent, og det meste er lagt til rette for at passasjerene skal ha det komfortabelt og behagelig.

Man sitter som en konge; både side-, lår- og ryggstøtten er upåklagelig, og alt er selvsagt mulig å justere elektronisk. Det samme gjelder rattet. En praktisk detalj er setejusteringene, som styres fra dørsiden i stedet for nede på undersiden av sitteputen. Bakseteplassen er selvfølgelig ikke optimal i en coupé, men bagasjerommet er stort og rommelig - nesten på sedan-nivå bare med litt trangere innlastingsluke.

Komfort: 5

Er det noe Mercedes kan, er det komfort. Det er svært lite, om noe, å utsette på nivået av velvære i E 350 CDI - med mindre man er av den høyreiste sorten. De fleste vil sitte som en konge, oppleve flott fjæring og et tilnærmet ikke-eksisterende støynivå.

MB E Coupe
MB E Coupe Foto: Egil Nordlien HM Foto

Men faktumet er at bilen er veldig lav under taket. Det fører til at personer lange på strømpelesten, eller som liker en oppreist kjørestilling, skrubber hodet i taket. Det er det merkelig at ikke er gjort annerledes. Ellers er det lite negativt å melde, bortsett fra et ESP-system som jobber noe høylytt. Men det trengs kanskje grove og konsekvente saker til å takle 540 Nm?

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganet EuroNCAP har ennå ikke latt nye E-Klasse bryne seg i noe test, men noe annet enn full pott for passasjersikkerheten ville være et nederlag for Mercedes. E-Klassen har et bra sikkerhetsutstyrsnivå som standard, som innebefatter ting som ESP, dekktrykksvarsling, oppmerksomhets-assistent, cruisekontroll, bremseassistent, bakkestarthjelp, aktive hodestøtter og kollisjonsputer.

Det er også masse sikkerhetssnadder på tilleggslista. Blant annet kan du få en avstandsholder inkludert i cruisekontroll-pakken, utvidet lyspakke, parkeringshjelp, ryggekamera og en mer omfattende innbruddsalarm.

Pris/ utstyr: 3

I Mercedes-land er det ikke alltid innstegsprisen som skremmer mest, men alt "snopet" du krysser av for utover det. E250 CDI coupé starter på 613 900 kroner. Den har en råsprek firesylindret dieselmotor som nesten er like sprek som E350 CDI, men kan ikke skilte med den samme behagelige gangen.

Et hopp opp til storebroren vi her har testet koster 109 000 kroner, om det kan forsvares blir opp til den enkelte å avgjøre. Hvis vi ser i forhold til Audi A5 3,0 TDI Quattro er innstegsprisen omtrent den samme, men Audien har da firehjulsdrift som standard.

MB E Coupe
MB E Coupe Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vår bil hadde ekstrautstyr for den nette sum av drøyt 160 000 kroner og havnet på 883 700. Det er mye penger for en 2+2-bil. Men det finnes håp: I mars 2010 kommer både E 220 CDI og 200 CGI i den lekre coupédrakten, uten at vi spesifikt vet hva de vil koste.

Denne saken ble første gang publisert 30/08 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også