Test: Opel Astra stv. 1,7 CDTi EcoFlex 2009

Mye for pengene

Opel Astra er ikke den mest spennende bilen på markedet, men den gir mye plass og utstyr for pengene.

Sist oppdatert

Opel Astra har mange sterke konkurrenter i kompaktklassen, og flere av dem - som Ford Focus, VW Golf, Kia Cee´d og Skoda Octavia - er også tilgjengelige som stasjonsvogn. Men kombinasjonen god plass, fin komfort, trivelige kjøreegenskaper og en hyggelig pris er det ikke så veldig mange som tilbyr. Selv ikke nå som Astra nærmer seg utskiftning.

Her er den nye Opel Astra!

Kjøreegenskaper: 3

Da denne generasjon Astra så dagens lys, høstet den mye ros for sine gode kjøreegenskaper, som både var sikre og underholdende.

I dagens bilmarked møter den svært kraftig motstand på dette området. De aller fleste konkurrentene har bedre komfort, og er samtidig mer tilbakemeldende og mer underholdende å kjøre når veien bukter på seg. Astra oppleves likevel som en harmonisk bil å kjøre, der balansen og ryddigheten gir en god trygghetsfølelse på veien.

Motor: 2

SNART BORTE: Den nye Astra er snart her. Og det merkes at dagens Astra er en gammel konstruksjon.
SNART BORTE: Den nye Astra er snart her. Og det merkes at dagens Astra er en gammel konstruksjon. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vi sier bare "Nei takk". Den gamle 1,7-liters dieselmotoren på110 hk er kort sagt utdatert. Den var fin den gangen den kom, og vi har testet den i en rekke effektvarianter. Men nå bør den gå av med pensjon.

Tekniske data:

MOTOR, CCM: R4, 1686 ccm

EFFEKT, HK VED O/MIN: 110/3800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 200/2300

EGENVEKT MED FØRER, KG: 1578

TILHENGERVEKT, KG: 1000

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM: 451,5 x 175,3 x 150

BAGASJEROM, LITER: 500-1590

DEKKDIMENSJON: 205/55 R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45

CO2-UTSLIPP, G/KM: 119

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12

TOPPFART, KM/T: 188

PRIS FRA, KR: 239.900

PRIS TESTBIL, KR: 245.300

TESTDATA:

0-100 KM/T, SEK.: 12,8

60-100 KM/T, 4/5. GIR: 9,0/14,6

80-120 KM/T, 5./6. GIR: 13,0/-

STØY TOMGANG, dBA: 48,8

STØY 50 KM/T, dBA: 65,8

STØY 80 KM/T, dBA: 70,3

STØY 100 KM/T, dBA: 72,2

Turboforsinkelse var slikt vi trodde tilhørte fortiden, og det er lenge siden sist vi ble utsatt for slike motorvibrasjoner. Noe av dette kan muligens skyldes at testbilen er en miljøoptimert EcoFlex-utgave av Opel Astra, men det hjelper lite at bilen bruker bittelitt mindre diesel når den ikke er særlig trivelig å kjøre. I tillegg støyer motoren markant.

Forbruket er imidlertid trivelig, selv med mye last i bilen, og når turboen først gir overtrykk, har bilen greie prestasjoner. Vi sier greie, for verken akselerasjon fra stillestående eller mellomakselerasjonsmålingene våre imponerer. Den manuellsjaltede sekstrinnsgirkassa gjør det relativt enkelt å finne et turtall der motoren faktisk yter noe, men siden den ekstra langstegete girkassa heller ikke er av de mest sjaltevillige, kan vi ikke gi så voldsomt med skryt på dette området.

Eksteriør: 2

Opel Astra er blitt gammel, og den nye Astra har vi allerede sett. Og Opel har tydeligvis skjønt det selv; arvtakeren er en bil med mye friskere former. For dagens modell er gammeldags, kantete og kjedelig. Særlig i stasjonsvognutgave.

Den kantede formen gjør den imidlertid lett å plassere på veien, og ikke minst lett å parkere. Formen gjør også sitt til at bilen blir rommelig; her er det ikke noen plasstjelende designergrep som hemmer.

Les også:

Er bensinmotoren død? Les vår langtest her!

Slik sparer du veldig mye penger

Interiør: 4

Ja, også innvendig merkes det godt at Astra er en aldrende bil. Likevel trives vi i de enkle omgivelsene. Det er mye hardplast, men både ergonomien og oversikten er god. I tillegg er stasjonsvogna rommelig; en tobarnsfamilie har ingen problemer med å dra på langtur i Astra. Både beinplassen og hodehøyden i baksetet er raus, og bagasjerommet både stort og lett å utnytte til fulle.

Sikkerhet: 4

Opel Astra ble i 2004 kollisjonstestet hos EuroNCAP, med meget tilfredsstillende resultater: full pott for sikkerheten til voksne i bilen og fire av fem stjerner for barnesikkerheten. Bilen var på en annen side på grensen til brutal mot fotgjengere, og fikk kritikk for lite sikkerhetsvennlige former i et ellers moderne design. Astra har ESP, ABS-bremser og BAS (bremseassistent) som standard, mens ting som bi-xenon og parkeringssensor kan kjøpes med i tillegg.

Les også:

De sikreste familiebilene finner du her

HELT ÅLREIT: Førermiljøet er traust, men ergonomien er fin, og det hele er oversiktlig. Dessuten er det billig å fylle bilen med ekstrautstyr.
HELT ÅLREIT: Førermiljøet er traust, men ergonomien er fin, og det hele er oversiktlig. Dessuten er det billig å fylle bilen med ekstrautstyr. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Verdens verste krasjtester. Se de skremmende videoene her

Den komplette EuroNCAP-resultatlista finner du her

Pris/ utstyr: 6

Opel Astra er billig. Den miljøoptimaliserte testbilens pris begynner i skrivende stund i overkant av 240.000 kr - en god del lavere enn standardutgaven - og ekstrautstyret er ordentlig billig. Siden Astra nærmer seg utskiftning, er også dette rette tidspunktet for å kjøpe en av de utgående modellene; bilprisen er lav, og utstyrspakkene har fantastiske kampanjepriser. Og dette på en bil som allerede i utgangspunktet var rimelig, og som hadde rimelig utstyr.

Konklusjon: 3

Stasjonsvognutgaven av Opel Astra får en todelt karakter. På områder som pris, plass, utstyr og ryddighet er den et funn. Men siden den oppleves som utdatert, og i tillegg har en motor vi absolutt ikke kunne tenke oss å kjøre, blir karakteren midt på treet.

Denne saken ble første gang publisert 21/08 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også