Test: BMW Z4 sDrive 23i 2009
Sommerens drømmebil
Det er ikke noe billig over den rimeligste versjonen av BMWs nye roadsterfulltreffer.
Det er ingen dagligdags begivenhet med en ny roadstermodell. Og spesielt ikke når bilen kommer fra BMW, en av de store bilprodusentene med stolte roadstertradisjoner og ambisjon om å bygge sportsligere biler enn de fleste andre.
Ved lanseringen kommer Z4 i tre versjoner; 23i (204 hk), 30i (258 hk) og 35i (306 hk). Prisene starter på 540 000 for den minste motorversjonen, som vi har kjørt på test denne gangen.
BMW startet sin moderne roadstertradisjon med Z3 i 1996, før Z4 overtok i 2002. Og nå i 2009 står en ny Z4-modell på programmet. Den største forskjellen fra forgjengeren er at modellen nå har et todelt nedfellbart aluminiumstak i stedet for kalesje.
Det betyr at du har en coupé med taket oppe og en vaskekte roadster med taket i bagasjerommet. Selve operasjonen krever et tastetrykk og ca. 20 sekunders tålmodighet.
I tillegg har den nye Z4 vokst ganske betraktelig, spesielt når det gjelder lengde (15 cm) og vekt (150 til 230 kilo). I utgangspunktet ikke spesielt ønskelig når man snakker om en sportslig bil. Spørsmålet er om BMW klarer å kompensere med sedvanlig ingeniørkunst.
Kjøreegenskaper: 5
Tyngre og lengre, ja vel, men fortsatt er det lite å utsette på kjøredynamikken i BMW Z4. Vår testbil var skodd med dekk i standarddimensjon (225/45 R 17W) og utstyrt med Adaptive M suspension (13 600 kroner). I normalinnstilling kjører BMW Z4 med en fin kombinasjon av følsomhet og direkte reaksjoner. Velger du sportinnstilling, blir reaksjonene enda mer direkte.
Veigrepet er formidabelt, og bilen er lett å kontrollere både ute på veien og i vår unnamanøvertest. ESP-systemet tillater en liten og deilig drift med bakhjulene før det slår inn, men kan også slås helt av. BMW Z4 sDrive 23i føles likevel aldri som en ekstrem sportsbil, mer som en voksen GT-bil med stor kjøreglede.
Les også
Motor: 5
Bak 23i-betegnelsen, skjuler det seg en klassisk BMW rekkesekser med 2,5 liters sylindervolum, 204 hk og et dreiemoment på 250 Nm. Vår testbil var utstyrt med seks-trinns automatgir, mens det er standard med seks-trinns manuell girkasse.
Når testhverdagen preges av fire-sylindrete turbodieseler, er det lett å glemme hvor herlig en rekkesekser som fores med bensin kan være. Gangen er fjærlett og du legger ikke spesielt merke til motoren annet enn et lite knurr på lave turtall.
Med taket nede og turtelleren pendlende mellom 4-7000 o/m har selv det minste motoralternativet til Z4 en sportslig snert og berusende lydbilde. En klassisk sekssylindret trompetfanfare akkompagnerer inspirerte gasspådrag.
Selv om kraftutviklingen er jevn fra lave turtall, må du litt opp på skalaen for at motoren skal våkne til liv. Seks-trinns automatgir er ikke det beste alternativet for å utnytte motoren best mulig, og sjalter også vel bedagelig i normalposisjon. Et pluss er en sportsposisjon der den er mer på hugget, og den gode manuelle funksjonen med sjaltehendler på rattet.
Ytelser: 4
Når vi snakker om en sportslig roadster som fort passerer 600 000 kroner med utstyr, kan man stille krav til friske ytelser. BMW Z4 sDrive 23i passerer nåløyet, men ikke med mer enn akkurat tilstrekkelig margin.
Våre akselerasjonsmålinger (se tabellen for testdata) viser at BMW Z4 er sprek i forbikjøringene, særlig om du girer ned eller bruker kickdownfunksjonen i automatgiret.
Men den er ikke raskere enn for eksempel Mazda MX-5 2,0 som vi kjørte test på tidligere i år. Og heller ikke skryterask slik at du kan se velmotoriserte familiebiler bli borte i bakspeilet. Men ytelsene holder til å gi kjøreglede på norske landeveier, og det er kanskje det aller viktigste for den rimeligste Z4-modellen.
Les også
Eksteriør: 5
Når det kommer til roadstermodeller, er inntrykket den gjør på omgivelsene en vesentlig del av opplevelsen. Og den nye BMW Z4 får mange beundrende, og noen misunnelige blikk.
Fronten er spesielt prangende, på grensen til Maserati-slesk. Aller best tar Z4 seg ut i profil, med det lange panseret og cockpiten trukket godt bak midten. Hekken er litt mindre profilert, og kanskje litt skuffende i forhold til forgjengeren som tok seg spesielt godt ut fra den vinkelen. Og paradoksalt nok ser Z4 nesten tøffere ut med taket oppe.
Interiør: 4 BMWs interiørfilosofi er på sitt beste i et rent og enkelt interiør. All informasjon rett og kvikt i øyene, ingen unødvendige knapper eller brytere. Kjør, styr og nyt. Akkurat slik fungerer det i Z4.
Plass er ikke det viktigste i en roadster, men skal du på tur med din åpne bil, blir bagasjeplass raskt et tema. Og takløsningen krever sine offer i form av minimal plass i bagasjerommet med taket nede. Skal du ha plass til noe særlig mer enn en liten bag eller to, må taket forbil oppe.
Komfort: 4
På tross av at BMW Z4 er en sportslig bil, har fabrikken klart å bygge inn en solid dose komfort. Det viktigste er at Z4 kan kjøres åpen uten at været må vise seg fra sin beste side. Den lille vindavviseren mellom hodestøttene skjermer for trekk, og med vinduene opp blir det akkurat passe luftig. Blir det kjølig, setter du bare på varmen og selv en og annen regnbyge stryker over luggen om du holder landeveistempo.
Understellet er også ganske snilt, og det er bare på veldig ujevn vei du føler at fjæringen blir stram og bakkeklaringen i korteste laget. Selv om bilen har fast tak, betyr ikke det spesielt lavt støynivå med taket oppe. Det støyer betydelig mer enn i en normal sportscoupé, og det er spesielt dekkstøy som gjør seg bemerket.
Sikkerhet: 4
Den nye BMW Z4 er ikke testet i EuroNCAP, men har sikkerhetsutstyr som forventet i henhold til biltypen. De integrerte veltebøylene bak fører- og passasjersete skal sammen med den forsterkede frontruterammen beskytte ved velt. BMW hevder også at forsterkede sidekanaler skal fordele kreftene fra en sidekollisjon på en effektiv måte.
Les også
Guide til 19 toppløse sommerbiler
Pris/utstyr: 3
Med en basispris på 540 000 kroner (juli 2009) er BMW Z4 sDrive 23i en relativt kostbar bil. En gjennomgang av prislisten tilsier at du fort bruker 60-80 000 kroner på å gjøre bilen velutstyrt og attraktiv på bruktmarkedet. Den forrige Z4-modellen er for øvrig populær som brukt, selv om roadstermarkedet er lite og sesongbetont i Norge.
I vår testløype gjorde bilen et solid inntrykk, og klarte med et forbruk på 0,74 l/mil sågar å bruke mindre enn i den offisielle EU-mix'en som tilsier et forbruk på 0,82 l/mil og CO2-utslipp på 192 g/km.
Denne saken ble første gang publisert 07/07 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.