TVR-Wheelers Scamander
Dette er ikke en bil
Den kan kjøre både på land og i vann, men mannen bak nekter oss å kalle den en bil.
Velkommen til Peter Wheelers forunderlige verden. Briten som eide det Blackpool-baserte sportsbilmerket TVR fram til 2005, og som de fleste trodde hadde trådt rolig inn i pensjonistenes rekker. Men ikke helt, skulle det vise seg.
Denne galskapen av en rullende farkost er et gjørmesprutende bevis på Wheelers brennende lidenskap for bisarre kjøretøy. Navnet er Scamander.
- For å være helt ærlig: Jeg lagde den til meg selv, sier den veltalende Yorkshire-karen, som etter hvert er blitt 63 år gammel.
Ikke en bil
- Jeg liker jakt, seiling og banekjøring, så jeg ville ha noe som kunne dekke alle disse elementene. Jeg kaller den en RRV (rapid response vehicle, eller kjøretøy med rask respons, red.anm.). Bare ikke kall den en bil, er du snill.
Understreker Wheeler, lar ordene henge i luften - et av de få elementene Scamander ikke fikser. Han har hatt farkosten i hodet lenge, men hadde ikke tid eller ressurser i TVR-tiden. Etter salget for snart fire år siden, kom muligheten. Opptil åtte ingeniører har vært involvert i prosjektet.
Rare former
Vi hadde visst om Wheelers plan en god stund, men når vi nå står og ser på Scamander-prototypen, er det med både stumhet og sjokk. Den er rar.
Om du tar deg tid til å la den synke litt inn, kan de uortodokse formene få sjarm og appell. Litt TVR-drag over den, sier du? Det har trolig sammenheng med at den er tegnet av Graham Browne. Han var TVRs sjefdesigner gjennom mange år, og mannen som ga form til Tuscan-, T350- og Sagaris-modellene.
Vi befinner oss i den gamle TVR-fabrikken, som Wheeler fortsatt eier, i Blackpool. 45 kilometer unna ligger gården hans, der vi skal kjøre Scamanderen både på vei, i hei og til slutt i mannens eget fiskevann.
Les også:
De ti kuleste bilene du aldri har hørt om
Basis: Lett og morsom
Utgangspunktet for Scamander-prosjektet var at den skulle være lett. Men kanskje viktigst: Morsomt å kjøre både på og av veien. Krav nummer tre var at det skulle være plenty innvendig plass, og at den skulle kunne ta seg fram i vann i opp til åtte knops fart. Det skulle ikke bli helt lett.
Wheeler & Co. ble nødt til å tenke nye tanker om hva som skaper en god offroader - særlig siden dagens SUV-er gjerne er blitt tyngre for hver generasjon. Siden lav vekt var Wheelers nøkkel - ikke mer enn 1100 kilo - måtte alle ambisjoner om firehjulsdrift droppes. For å bøte på den reduserte fremkommeligheten, måtte det store hjul til. Svaret ble 21-tommere med 35 tommer store hjul, opprinnelig produsert for 1930-tallets Bentley-modeller. Slike "back to basics"-hjul fungerer i terrenget, siden de klarer humper bedre. I tillegg bedres grepet, siden stor diameter sørger for økt kontaktflate - av samme grunn som traktorer har store bakhjul.
Ville ha dieseldrevet flymotor
Produksjonsversjonen av Scamander-Wheeler skal faktisk allerede ha interessenter - og vil også ha uavhengig ABS-bremsing av drivhjulene. Det skal virke omtrent som en "limited slip"-differensial, men med mindre umiddelbar slipp enn normalt.
Prototypen drives av en toliters Ford Zetec-motor, men kraftkilden blir en annen i produksjonsbilen. Aller helst ville Wheeler ha en nyutviklet dieseldrevet flymotor, men endte ved TVR-kilden: En Rover-V8. Takket være enkel teknisk design er den fortsatt en av de letteste åttesylinderne målt i forhold til effekt.
Les også:
Blir fjernstyrt kjempe!
Da Scamanderen bukseres ut av traileren, stopper selv de gressende sauene å tygge. Amfibien ser enda sprøere ut på gården, den grå krigsskipkuløren kler den. Planen er likevel å spraye på en skarp oransjefarge i nær framtid.
Dette er ikke den enkleste bilen å komme seg inn i. Vel inne i kupeen er det om å gjøre å manøvrere seg opp i førersetet, som er flankert av passasjerseter på hver side. Heldig nok kan du stå oppreist mens du lurer på saken, siden den store takseksjonen skyves bak og innunder - som en slags targa.
Når du først sitter, er plassen god. I produksjonsbilen vil det være et fetere TVR-interiør, her er det strippet - med enkle brytere. Den andre fra venstre skrur på tenningen, før Ford-motoren vekkes til liv.
Kraftoverføringen er manuell, første trinn legges inn med kurs for den nærmeste høyden. Å sitte i midten er uvant, særlig i de trangeste passasjene - amfibiebilen virker bred. Men selv med den lille motoren føles den sprek nok.
På den humpete gårdsveien som leder til heia, går det unna. Ikke noe problem, siden understellet har lang fjæringsvei og akselavstanden er lang. En Landrover Defender ville fått deg til å frykte for livet med samme fart. Bakkeklaringen må være dobbelt så stor her. Med en potent V8-motor midtskips, kan denne saken gi en Bowler Wildcat virkelig hard konkurranse.
Kan ikke synke
Testturen går over heia til fiskevannet. Her venter Scamander-teamet med bitene som gjør amfibien vannbåren: "B olt on"-skovler som festes rett på hjulene. Wheeler insisterte på dette, siden propelldrift ville kreve nok en girkasse og mer vekt. Få minutter senere er Scamanderen midt i innsjøen.
Sjefen forsikrer at bilen ikke kan synke, på grunn av de skumfylte beholderne på hver side, festet til et aluminiumskar i midten. Bak setene finnes et lasterom, omtrent som i en pickup. Det er ikke tilfeldig: For å komme seg rundt de siste utslippsbegrensningene - eller "dumskapen rundt alt CO2-nonsens" som Wheeler sier - blir Scamanderen klassifisert som varebil.
Om det høres for fornuftig ut, er det mer galskap på gang. For eksempel en fjernstyringsenhet som gir deg mulighet til å kontrollere farkosten i vann uten selv å være om bord.
- Du skal kunne starte den og få den til å "svømme" ut til båten din når du fortøyer den til en bøye. Eller du kan sende den tilbake til stranda og parkere for kvelden. Dette blir det største fjernstyringsleketøyet noen gang!
Jo da, Wheeler nærmer seg pensjonsalder. Men gutter er, og forblir, gutter.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 29/04 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.