Test av drivstofforbruk:
Så mye bruker de egentlig
Bilers forbruk blir stadig viktigere. Men oppgitt EU-forbruk er én ting, kjørecomputeren sier noe annet – og bensinpumpa viser en tredje sannhet..
Vår bilredaksjon har gjennom mange år gjort praktiske kontrollmålinger av bilers drivstofforbruk. Disse målingene er gjort med de fleste bilmerker, et stort antall modeller og i en nøye oppmålt testrute på over 300 km.
Testruten er i tillegg konstruert for å gi et tverrsnitt av de veityper, kjøremønstre og fartsgrenser du mest sannsynlig vil støte på i Norge. Vi snakker om bykjøring og motorveikjøring samt landeveiskjøring både i flatt og kupert terreng.
Forbruk er en del av bedømmingen i alle våre biltester. Sjekk dem her!
Så var det kjørestilen, da. Også den har vi nøye kalkulert for best mulig å reflektere normal norsk kjøring. Med det mener vi IKKE sparekjøring, men slik en normalt behersket og erfaren norsk bilist vil kjøre.
Det, skal det vise seg, er imidlertid ganske økonomisk. Våre kontrollmålinger viser at forskjellen mellom vårt normale kjøremønster gjennom testruten og samme bil kjørt bevisst økonomisk, er på snaut 10 prosent.
Stort datagrunnlag
Datagrunnlaget som du kan se i den store tabellen, gir derfor et godt grunnlag for analyse av hva den nyere delen av den norske bilparken egentlig bruker. For det skorter tross alt ikke på skepsis til produsentenes opplysninger om drivstofforbruket.
Nei, rettere sagt, vi har lenge vært skeptiske til om EU-syklusen som brukes som målestandard for å oppgi forbruket for biler, i det hele tatt er relevant. For mange virker bilens oppgitte forbruk etter EU-normen nærmest å være drømmetall man ikke oppnår i hverdagen.
På den andre siden, vi hører nesten like mange skrytehistorier om hvor lavt forbruket var på den siste langturen til hytta. Men det teller liksom ikke i det store bildet når folk tenker på hverdagsforbruket sitt.
60 prosent bedre enn oppgitt
Men altså: Våre data viser faktisk at hele 60 prosent av bilene i praksis bruker mindre enn eller like mye drivstoff som det som oppgis fra produsent i henhold til gjennomsnitt etter EU-syklusen.
Og av de bilene som ligger over oppgitt forbruk, er forskjellen som regel liten. Det er langt flere av bilene som ligger langt under oppgitt forbruk enn de som ligger godt over!
Hva så? Disse tallene torpederer langt på vei den store hopen med påstander om at EU-syklusen viser urealistisk lave tall.
Kanskje er både EU-syklusen og testruten vår i utakt med folks daglige kjøremønster. De fleste kjører i hverdagen selvsagt kortere distanser, samtidig som en større andel av tiden går med til oppvarming og køkjøring.
Likevel, det er ikke til å komme unna at vårt store datagrunnlag viser at med en del bykjøring, en del motorvei og en del landevei i Norge, så er det gjennomsnittlige forbruket godt i overensstemmelse med EU-syklustallene.
Les også:
På jakt etter SUV? Her er våre favoritter!
Blodtrimmede computere
Det produsentene imidlertid ikke kan komme unna, er at mange leverer biler med blodtrimmede kjørecomputere. Ikke alle, dog, og det er nesten slik at man kan mistenke disse for ikke å ha fulgt med i timen.
For hva er vel bedre enn en bil som gjør brukeren fornøyd: - Åh! Se hva computeren viste!
Hukommelsen er jo sjelden så god at man husker det når man står ved kassa på bensinstasjonen. Da er det drivstoffprisen som får skylden for den høye sluttsummen.
Det viser seg altså at ca. 80 prosent av bilene har kjørecomputere som viser gladtall - urealistiske gladtall.
Av bilene vi har logget, er det bortimot påtagelig hvordan bilene i VW-konsernet, fra VW selv via Audi og Skoda, konsekvent ligger 5 og 10 prosent under reelle forbrukstall.
Men selv om også BMW-konsernets biler har optimistiske computere, er det ikke grunnlag for å si at det er et tysk fenomen. Ford er blant de mest presise, mens Mercedes ligger både over og under.
Svært få computere viser mye over reelt forbruk. Mitsubishi Outlander, en svært populær bil de siste par årene, er blant "verstingene": Den viser fem prosent over reelt forbruk.
Les også:
De raskeste nybilene - med skyhøyt forbruk
Klikk på bilmodellen der den er klikkbar for å lese vår test av bilen. Mangler i lista skyldes at noen tester er utført før Klikk.no/bil ble lansert.
Merke/modell |
Volum/syl |
Effekt kW/hk |
Drivstoff |
EU-snitt l/mil |
CO2 g/km |
Testrute/ måler l/mil |
Testrute/ faktisk l/mil |
Audi A3 1,9 TDIe |
1896 / R4 |
77 / 105 |
D |
0,45 |
119 |
0,42 |
0,45 |
1995 / R4 |
105 / 143 |
D |
0,45 |
119 |
0,44 |
0,47 |
|
1599 / R4 |
84 / 115 |
D |
0,47 |
125 |
0,50 |
0,48 |
|
1560 / R4 |
80 / 109 |
D |
0,41 |
109 |
0,45 |
0,48 |
|
Toyota Aygo 1,0 |
998 / R3 |
50 / 68 |
B |
0,46 |
109 |
0,49 |
|
1560 / R4 |
80 / 109 |
D |
0,47 |
125 |
0,50 |
0,51 |
|
1968 / R4 |
103 / 140 |
D |
0,49 |
129 |
0,48 |
0,51 |
|
1560 / R4 |
80 / 109 |
D |
0,49 |
129 |
0,56 |
0,52 |
|
1560 / R4 |
80 / 109 |
D |
0,43 |
115 |
0,48 |
0,53 |
|
1896 / R4 |
77 / 105 |
D |
0,52 |
137 |
0,48 |
0,53 |
|
1753 / R4 |
92 / 125 |
D |
0,62 |
164 |
0,53 |
0,54 |
|
Mazda 6 2,0D stasjonsvogn |
1999 / R4 |
103 / 140 |
D |
0,57 |
151 |
0,54 |
0,56 |
1560 /R4 |
80 / 109 |
D |
0,49 |
130 |
0,53 |
0,56 |
|
1998 / B4 |
110 / 150 |
D |
0,57 |
151 |
0,56 |
0,56 |
|
Volkswagen Passat 1,9 130 TDI 2004 |
1896 / R4 |
96 / 130 |
D |
0,56 |
148 |
0,53 |
0,56 |
1968 / R4 |
103 / 140 |
D |
0,61 |
161 |
0,60 |
0,57 |
|
1349 / R4 |
55 / 75 |
B |
0,54 |
129 |
0,57 |
||
Saab 9-3 1,9 TID SportSedan |
1919 / R4 |
88 / 120 |
D |
0,54 |
147 |
0,57 |
0,57 |
Skoda Octavia 1,9 TDI |
1896 / R4 |
77 / 105 |
D |
0,50 |
135 |
0,47 |
0,57 |
Volkswagen Passat 2,0 TDI 140 2005 |
1968 / R4 |
103 / 140 |
D |
0,59 |
156 |
0,53 |
0,57 |
1910 / R4 |
66 / 90 |
D |
0,52 |
137 |
0,57 |
0,58 |
|
Peugeot 407 1,6 HDI SW |
1560 / R4 |
80 / 109 |
D |
0,56 |
148 |
0,54 |
0,58 |
1396 / R4 |
77 (105) |
B |
0,61 |
145 |
0,57 |
0,60 |
|
Peugeot 1007 1,4 |
1360 / R4 |
54 / 73 |
B |
0,62 |
147 |
0,60 |
|
1910 / R4 |
110 / 150 |
D |
0,74 |
193 |
0,59 |
0,61 |
|
1968 / R4 |
103 / 140 |
D |
0,59 |
155 |
0,62 |
0,62 |
|
Toyota Auris 1,6 |
1598 / R4 |
91 / 124 |
B |
0,71 |
166 |
0,60 |
0,62 |
Citroën C4 Picasso 1,6 HDI |
1560 / R4 |
80 /109 |
D |
0,57 |
150 |
0,56 |
0,63 |
1968 / R4 |
103 / 140 |
D |
0,67 |
177 |
0,66 |
0,63 |
|
2967 / V6 |
176 / 240 |
D |
0,72 |
191 |
0,63 |
0,64 |
|
2148 / R4 |
126 / 170 |
D |
0,69 |
183 |
0,60 |
0,64 |
|
Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 4x4 |
1968 / R4 |
103 / 140 |
D |
0,64 |
173 |
0,61 |
0,64 |
1798 / R4 |
118 / 160 |
B |
0,76 |
180 |
0,63 |
0,65 |
|
1368 / R4 |
57 / 77 |
B |
0,61 |
145 |
0,61 |
0,66 |
|
1499 / R4 |
80 /109 |
B |
0,64 |
153 |
0,63 |
0,66 |
|
1586 / R4 |
79 / 107 |
B |
0,71 |
166 |
0,66 |
||
Nissan Sunny 1,6 SR 1993 |
1598 / R4 |
66 / 90 |
B |
0,67 |
|||
Volvo S40 1,8 |
1798 / R4 |
92 / 125 |
B |
0,72 |
172 |
0,67 |
0,67 |
1995 / R4 |
110 / 150 |
D |
0,81 |
216 |
0,71 |
0,68 |
|
Volvo S80 D5 aut |
2401 / R5 |
136 / 185 |
D |
0,73 |
193 |
0,68 |
0,69 |
Honda FR-V 1,7 |
1668 / R4 |
92 / 125 |
B |
0,75 |
179 |
0,71 |
0,72 |
Mitsubishi Lancer Sportback 1,8 CVT |
1798 / R4 |
105 / 143 |
B |
0,80 |
198 |
0,71 |
0,72 |
1994 / B4 |
110 / 150 |
B |
0,84 |
199 |
0,77 |
0,76 |
|
Audi A6 3,0 TDI Quattro Avant |
2967 / V6 |
165 / 225 |
D |
0,84 |
226 |
0,73 |
0,77 |
1390 / R4 |
125 / 170 |
B |
0,72 |
173 |
0,65 |
0,78 |
|
2400 / R5 |
120 / 163 |
D |
0,74 |
195 |
0,72 |
0,79 |
|
2500 / V6 |
153 / 208 |
B |
0,91 |
214 |
0,74 |
0,81 |
|
Suzuki Grand Vitara 2,0 4x4 |
1995 / R4 |
103 / 140 |
B |
0,91 |
214 |
0,81 |
|
BMW 330i |
2996 / R6 |
190 / 258 |
B |
0,87 |
210 |
0,80 |
0,85 |
1994 / B4 |
116 / 158 |
B |
0,93 |
220 |
0,91 |
||
Saab 9-5 2,0t BioPower bensin |
1985 / R4 |
110 / 150 |
B |
1,03 |
244 |
0,93 |
0,93 |
Mercedes CLS 350 |
3498 / V6 |
200 / 272 |
B |
1,02 |
241 |
0,94 |
0,96 |
2946 / V6 |
155 / 211 |
B |
1,12 |
266 |
0,95 |
0,99 |
|
2987 / V6 |
165 / 224 |
D |
0,98 |
261 |
1,04 |
0,99 |
|
2967 / V6 |
171 / 233 |
D |
1,05 |
282 |
0,89 |
1,00 |
|
Chrysler 300 C Touring 3,5 AWD |
2518 / V6 |
183 / 249 |
B |
1,19 |
285 |
1,03 |
|
3498 / V6 |
200 / 272 |
B |
1,03 |
247 |
1,07 |
1,04 |
|
Saab 9-5 2,0t BioPower E85 |
1985 / R4 |
132 / 180 |
B |
i.o. |
i.o. |
1,09 |
1,09 |
Denne saken ble første gang publisert 09/03 2009, og sist oppdatert 03/05 2017.