Genève-utstillingen 2009
Se de nye råtassene
De raskeste, råeste og dyreste bilene på Genève-utstillingen. Se video!
Selv om fokuset på CO2-utslipp og forbruk er sterkt, mangler det heller ikke på nye grombiler på årets Genève-messe. Du som synes at sterke krefter og heftige ytelser er blant det som gjør livet verdt å leve, har lite å frykte.
Klikk på bildet over for å se video av noen av utstillingens råeste og raskeste biler!
'Lillebror'
Rolls Royce 200EX er en bil det ikke lukter nevneverdig med finanskrise av. Nå er den med sine 5,4 meter riktignok kun som småbil å regne i Rolls-familien, men med en V12 under panseret er den fortsatt nesten så politisk ukorrekt som det er mulig å få blitt.
Klikk har prøvekjørt Audi R8 V10 på Ascaribanen.
Løgn og fanteri
Vi skrev for noen dager siden om at Bugatti ville komme med en oppjustert utgave av det som i to år var verdens raskeste serieproduserte bil, Veyron.
Nå hadde Bugatti riktignok en Centenaire på sin stand, men en prat med en av Bugattis menn kunne avsløre at 1001 fortsatt skal holde mål. Det er nemlig ingen sannhet i ryktene som har florert på nettet de siste månedene.
Derimot hadde Centenaire fått oppgraderinger som nye lykter, røde bremsekalippere og en noen visuelle forandringer i karrosseriet - uten at noe annet enn lyktene var enkelt å se.
Grønnlett luksus
Bentley Continental GT er i utgangspunktet en heftig fireseters GT-bil. Den er motorisert med den samme W12-motoren vi kjenner fra Volkswagen Phaeton, men i motsetning til i "folkevogna" har den to turboer som sammen sørger for at seksliteren yter 560 hester.
Med tilnavnet Supersports blir barsk barskere. Ikke nok med at motoren på E85 yter 630 hester og 800 Nm, samtidig er også bilen vesentlig lettere enn en standard Continental GT.
Om man kan kalle den miljøbil fordi den drikker bioetanol, er vel høyst diskutabelt, men at konseptet er lekkert og rått, er det vel liten tvil om. Og hvis du lurte: Den topper 329 km/t.
Les mer om Bentley Continental GT Supersports her.
Måneraketten
Gumpert Apollo - bilen med det merkelige navnet er tilbake i enda heftigere drakt. Eller hva sier du som 700 hester og 875 Nm?
Teknikken stammer fra Audi, kanskje ikke så rart siden sjefen Roland Gumpert jobbet med utvikling av Quattro-systemet - og da spesielt mot motorsport.
4,2-liters V8-motoren er en kjent kraftpakke fra blant annet forrige generasjon RS6, og den veier kun 196 kilo. Bilen skal i følge Gumpert faktisk veie under 1200 kilo totalt. Det er ekstremt med tanke på effekten som skal plantes i bakken!
Zonda på steroider
En av bilverdens desidert kuleste biler lages av italienske Pagani. Zondaen har vært på markedet en årrekke, men er fortsatt noe av det mest ekstreme man kan eie.
Cinque-utgaven er en enda vassere versjon av den myteomspunnede og vakre superbilen, og hjertet i bilen stammer fra Mercedes' hustrimmer AMG.
7,3-literen yter voldsomme 678 hester, og ifølge Pagani selv skal bilen klare hastigheter over 350 km/t! Spurten til hundre er unnagjort på 3,4 sekunder, og like imponerende stopper den fra hundre til null på 2,1 sekunder!
Eksklusiv verdenspremiere
Hvis du ønsker å kjøre rundt i noe ganske så unikt, er en Wiesmann bilen for deg. Den tyske bilbyggeren tilbyr håndbygde biler med BMW-teknikk, og et lekkert og sjeldent utseende for den som vil skille seg litt ut i fra mengden.
I Genève har roadsteren MF4-S verdenspremiere. En lekker åpen bil som ved hjelp av V8-motoren fra BMW M3 klarer 300 km/t, og sprinten til hundre på 4,4 sekunder. Bilen er bygget på en aluminiumsramme og veier ikke mer enn 1310 kilo, og skal visstnok by på en ganske unik kjøreopplevelse.
Såpestykker med batterimotorer
Denne saken ble første gang publisert 05/03 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.