Honda Insight 2000:
Kompromissløs sparer
Hondas jakt på lavere forbruk resulterte i en dedikert toseter.
Honda Insight 2000-modell
- Motor: R3, 995 ccm
- Girkasse: 5-trinns manuell
- Effekt: 78 hk v/5900 o/min.
- Dreiemoment:127 Nm v/2000 o/min.
- Forbruk:0,34 l/mil -B
- CO2-utslipp80 g/km
- 0-100 km/t:12,0 sek.
- Toppfart:180 km/t
- Lengde: 3945 mm
- Bredde: 1695 mm
- Høyde: 1355 mm
- Bagasjerom:139 liter
- Egenvekt: 835 kg
- Pris: Ikke priset
Da Honda lanserte Insight på Frankfurt-utstillingen i 1999, vakte den berettiget oppsikt.
Bilen var et alvorlig forsøk på å lage en effektiv og bensingjerrig småbil. Men med aluminiumskarosseri ble det ingen billigbil, til tross for forholdsvis enkel hybridteknologi.
Bensinmotoren er en enliters tresylindret rekkemotor med Hondas VTEC ventilstyring. Mellom motor og girkasse sitter en kompakt elmotor. Total ytelse er 78 hk og 127 Nm, og elmotoren bidrar med 13,6 hk.
Takket være lav vekt (835 kg) er akselerasjonen ganske kvikk, og Insight gjør unna 0 - 100 km/t på 12 sekunder og har en toppfart på 180 km/t. Forbruket er oppgitt til 0,34 l/mil, og CO2-utslippet til 80 gram per km.
Det ble aldri ordinær import av Insight til Norge, den ble for dyr til det. I Frankrike og Storbritannia, hvor den var ordinær handelsvare, lå prisen på samme nivå som for en Honda Accord 2,0. I 2000 kostet en Accord 370 000 kroner.
Dagens avgiftssystem passer derimot perfekt for Insight, og flere er bruktimportert fra blant annet Tyskland.
Denne saken ble første gang publisert 23/02 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.