To favoritter kjører ut av lista:
Vinterens beste SUV-er
Ting har skjedd i klassen for kompakte SUV-er. Les vår nye rangering her!
Nytt år betyr nye muligheter, også i bilmarkedet. Aller best gjør nye Volvo XC60 sine saker, med 136 solgte i løpet av januar. Rett bak følger Nissan Qashqai, godt drevet av lanseringen av den forvokste versjonen - kalt Qashqai+2.
Noen som sa finanskrise? Interessant nok er det den relativt dyre Volvoen som fører an inn i et år som bilbransjen - med rette - er nervøs for.
Gjennomsnittspris: 417 000 kroner
668 SUV-er, i det vi definerer som kompaktklassen, ble solgt i januar. Det utgjør det aller meste av Opplysningsrådet for veitrafikks (OFV) statistikk for såkalte "terrengbiler" - selv om få av bilene her reelt kan regnes som det. Aldri har det vært flere valgmuligheter - klassen teller nå 22 alternativer i Norge.
Den gjennomsnittlige prisen, ligger på cirka 417 000 kroner, viser vår statistikk. Billigste alternativ, er Nissan Qashqai, mens Mercedes-Benz GLK er den klart dyreste.
De såkalte kompakte SUV-ene har tatt fullstendig over for de mer breiale og større av typen Mercedes ML, BMW X5 og Audi Q7. Selv den tradisjonelle folkefavoritten Volvo XC90 har falt av lasset - på oppløpssiden av fjoråret ble den rent i senk av lillebror XC60 (se tabell).
Har du en av de store, er du gjerne på denne lista.
Faktisk er det bare BMW som har noe å vise til i SUV-dunder- og brakdivisjonen i januar, med til sammen 16 solgte X5 og X6.
Hvorfor i all verden?
Også Subaru Forester opplevde en ny vår på senhøsten i fjor, etter at den omsider ble tilgjengelig med turbodieselmotor. Den blander seg inn på vår liste, og det betyr at et noen gamle travere må ta hatten sin og gå.
Se i bunnen av saken hvem det gjelder - selvsagt uten at det gjør dem til dårlige biler.
I denne klassen er det firehjulsdrift som gjelder. Noen liker det, andre har et reelt behov for det. Høyreist sitteposisjon faller også i smak hos mange.
Likevel: Noe særlig miljøsignal sender de ikke, og blir derfor sjelden billige. Men gode biler, jo det er så definitivt alle de fem som kommer på vår liste - i tillegg til at de har fortrinn på hver sine vis i form av kjøreglede, motorisering, pris, plass.
Vi har kjørt hele bølingen. (I bunnen finner du lenker til alle tester.)
And the winner is...
1. Subaru Forester
Akk så mye forskjell en motor kan gjøre både for kjøreglede og pris. Vi fikk mye kjeft sist høst for å utelate Forester fra vår forrige oversikt. Denne gang er plassen på topplista udiskutabel internt i motorredaksjonen.
Forester framstår som et stykke hel ved til en grei pris, og har et godt firehjulstrekksystem.
2. Honda CR-V
En stayer som etter to år på markedet står seg godt i den harde konkurransen. Designen var litt problematisk å svelge i starten, men har modnet. Utseendet er også den faktoren som får CR-V til å skille seg ut i et segment der mange modeller ligner på hverandre.
Vi velger selvsagt bilen med 2,2-liters turbodiesel og 150 hestekrefter. Ti hestekrefters oppjustering av motoren kom i fjor, samtidig med lanseringen av nye Accord.
Les vår test av Honda CR-V her.
3. Mitsubishi Outlander II
Outlander II tok Norge med storm da den kom for to år siden og gikk rett inn på salgstoppen. Ikke uten grunn: Som familiebil gjør den jobben, særlig ved at den har mye plass. Dessuten er den - og det er helt avgjørende for denne vurderingen - mye lavere priset enn søstrene Peugeot 4007 og Citroën C-Crosser, siden den kommer med en mindre, og noe bråkete, Volkswagen-diesel.
Uansett: Citroën-versjonen har det peneste utseendet. Største Outlander II-minus er at rattet ikke kan dybdejusteres og at det er vel mye plastic fantastic i interiøret.
Les vår test av Mitsubishi Outlander her.
4. Ford Kuga
Holder plassen rett og slett fordi den er en av klassens klart mest kjøreglade representanter. Ingen terrengbil, men har vist seg som en grei klatrer når du trenger det lille ekstra som personbilen ikke gir. Kuga kjører fortsatt som en personbil, og det er mye som minner om Focus - kombibilen Kuga er bygd på.
Vi liker kjøreegenskapene og det friske utseendet best. På minussiden havner et noe pregløst interiør og begrenset plass.
5. Volvo XC60
Dyr i denne klassen, men likevel ikke helt uoppnåelig - med mindre banken har stengt igjen lånekrana for deg. Trolig kjøper du denne bilen dersom du ikke er nødt til å låne en halv million, eller du har en grei sjef som synes XC60 er en fin firmabil.
Greie motoralternativer, men det er likevel en god nyhet at Volvo jobber med å få ned utslippene. Det bør kunne vise seg i lavere prislapper snart.
Ut av lista går...
... Toyota RAV4. Den gamle traveren kom seg så vidt med sist, men gjør det ikke nå. Volkswagen Tiguan skyves også ut av lista fordi den fortsatt vurderes som pregløs.
Vi beklager: Fjorårets salgsvinner Tiguan og fjerdeplasserte RAV4 har ikke det som skal til for å sjarmere eller overbevise seg inn i vår kåring nå.
Merke/modell |
Solgt jan. |
Hele 2008 |
Frapris |
136 |
443 |
521900 |
|
80 |
2956 |
373120 |
|
71 |
2166 |
373300 |
|
54 |
2121 |
374713 |
|
52 |
1385 |
367000 |
|
48 |
2673 |
375900 |
|
46 |
669 |
376000 |
|
44 |
960 |
370500 |
|
28* |
647* |
318000* |
|
28 |
131 |
511500 |
|
24 |
784 |
379900 |
|
19 |
700 |
513900 |
|
10 |
116 |
349950 |
|
9 |
116 |
379900 |
|
Jeep Patriot |
7 |
196 |
339900 |
4 |
57 |
457750 |
|
3 |
51 |
755500 |
|
2 |
157 |
465900 |
|
2 |
134 |
474950 |
|
Kia Sportage |
1 |
63 |
359900 |
0 |
105 |
399900 |
|
0 |
81 |
334900 |
* Kun 647 av 2979 solgte Qashqai i fjor hadde firehjulsdrift. I januar var det samme tallet 28/130. Frapris er oppgitt for billigste 4x4-alternativ.
Les også:
Har du fått med deg bilfabrikkflausene? Ikke? Les om noen av dem her.
Hvordan kjører du? Sover du i venstrefeltet? Her er en gammel trafikkslager som aldri går av moten.
Denne saken ble første gang publisert 21/02 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.