Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell
Cowboybil for vinterføre
I USA er pickuper like vanlig som dongeribukser. I Norge figurerer de ikke en gang på de offisielle nybilprislistene for personbiler. Men rett utenfor den norske hovedstaden oppleves en Ranger Wildtrak fra Ford som det mest naturlige på veien.
Det skal ikke mer til for å skape stemning på bygda enn en rammebygget pickup og en cowboyhatt. Slik føles det i hvert fall der jeg sitter tilbakelent i en skikkelig arbeidskabin. Foran meg ruver tre grønnskimrende instrumenter som angir helling både i lengde og bredderetning.
Se også: Hiluxen til Jeremy Clarkson.
Ved siden av girspaken strutter sjalteren som forsyner oss med ekte mekanisk firehjulstrekk ved behov, lav og høygir. Under det bulende panseret sitter en bunndragsfokusert diesel med 330 newtonmeter å fôre på med.
Og bak de to dummysetene i den halvlange kabinen - for OBS: dette er varebilutgaven, to ekstra klappseter koster 250 000 kroner ekstra - rommer lasteplanet alt fra vedsekker til et levende danseband.
Les også: Nødhjelp i vinterland - hurtigkjetting.
Mange konkurrenter
Men vent - kanskje hadde jeg ikke hatt helt den samme dongerijakke-med-sauepels-opplevelsen om det ikke var for glamourutstyret. For det første WILDTRAK med store bokstaver langs kabinen. Det skaper ATV- og snøscooterstemning. Dernest stigbrett og godt med kromma rør. Yummi.
Og det enda jeg ikke har dradd lenger enn til bakveiene utenfor Jessheim, fire mil nord for Oslo. Backcountry. Levi Henriksen fra Kongsvinger er den, og kanskje den eneste, forfatteren i Norge som best beskriver følelsen som siger på etter kort tid bak rattet. Les om Levi Henriksen her (Wikipedia) .
Tekniske data Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk
- Lengde, mm: 5165
- Bredde, mm: 1805
- Høyde, mm: 1785
- Motor: R4, 2499 ccm
- Effekt, hk: 143 v/ 3500 o/min
- Dreiemoment: 330 v/1800 o/min
- Forbruk, l/mil EU-mix: 0,89
- CO2-utslipp, gr/km: 244
- Pris: 320 000 kroner som varebil, 570 000 kroner som fireseter.
- Garantitid, år: 3 /100 000 km
- www.ford.no
Men det er Ford Ranger vi tester. Med konkurrenter som Toyota Hilux, Mitsubishi L200, Mazda BT50, Nissan Navara og Isuzu D-Max har den nok å bryne seg på.
Kjøreegenskaper: 3
Pickuper blir stadig mer komfortable, men de er fortsatt langt fra kjøremaskiner på personbilnivå. Det gjelder også Ford Ranger. Riktignok har du i det du stiger opp i kabinen fra stigbrettet allerede forkastet alle tanker om en aggressiv kjørestil. Med beina plassert horisontalt i pedalsettet foran deg - en sittestilling typisk for rammebyggede biler - sitter du naturlig avslappet og tilbakelent.
Det kan imidlertid straffe seg å være for tilbakelent før du kjenner bilen bedre. Med kun bakhjulstrekk tilkoblet, og helt ribbet for antispinn og antiskrens, er bilen litt av en håndfull på glatt føre. Den første skrensen kom overraskende, den andre var morsom. Men den tredje kom da jeg minst ventet det. Doh!
Les også: Her er de beste vinterdekkene.
At ikke biler som dette - i høyeste utstyrsgrad til og med - ikke er utstyrt med antispinn og antiskrens, er kort sagt skandaløst.
Sjekk denne: 4x4-video med ombygde pickuper.
Bilen er riktignok stabiliteten selv med firehulsdriften innkoblet. Det skjer med nevnte hendel ved siden av girspaken. Du setter også systemet i lavgir med samme spak. På høygir er maks anbefalt hastighet med firehjulsdrift 100 km/t - av hensyn til det mekaniske systemet. Og det er litt lite...
Motor: 4
Fordi 2,5-litersdieselen under panseret gjør gjør jobben sin utmerket. Ikke, som du kanskje tror, med dragraceytelser. Nei, her snakker vi traktoregenskaper. Dieselen trekker og drar og fôrer på med en sånn dovrefjellforutsigbarhet at alt som heter stress fordufter fra skuldrene som snø i april. Og turen varer langt ut på sommeren.
Nå er ikke 143 hester og 330 newtonmeter spesielt imponerende ytelser fra en 2,5-liter. Konkurrentene levere gjerne det samme fra mindre motorer (bortsett fra Mazda, som ikke bare bruker samme motoren, men strengt tatt er samme bilen med annen logo).
Men samtidig er det faktisk mulig å kjenne at du har litt ekstra slagvolum bak momentet, motoren er ikke like spinkel når den møter litt motstand. Itteno' som slår kubbik, som det fritt oversatt heter.
0 til 100 km/t går unna på 12,5 sekunder, og femtrinnskassen er relativt smidig i lave gir. Straks du har nådd 70 km/t, er det dessuten bare å legge inn femtegiret enten du triller landeveien rundt på landsbygda eller nærmer deg autobahnhastigheter.
Det vil si, inntil du utnytter bilens tillatte tilhengevekt på 3 tonn. Da bør du belage deg på noe mer giring.
Alle våre biltester kan du lese her.
Eksteriør: 4
Det finnes ikke antydning til fjolleri med Ford Ranger. Litt jålete ekstrautstyr er det riktignok på Wildtrak - den dyreste utstyrsversjonen. Men under det hele består bilen av rene, kantede og robuste linjer. Spesielt den renskårne grillen er egnet til å få Ford-hjerter til å banke.
Les også: Slik blir du konge på glatta.
Bilen lages i tre kabinutgaver. Det er double cab med to alminnelige sitteplasser bak - og 153 centimeter langt lasteplan. Så har du den såkalte RAP cab som vi har kjørt, med to klappseter bak (om du er villig til å betale for det!) - og 175 centimeter langt plan.
Dessuten finnes den som ren toseter og med et 228 centimeter langt plan, men denne leveres ikke i Norge. Det skjønner man nå man leser at den kun leveres med bakhjulsdrift, som de facto reduserer den til en ren sommerbil her til lands.
Interiør: 4
Inne bak rattet føler man seg hensatt til litt nostalgiske tider. Ikke fordi det er gammeldags, men fordi alt befinner seg "der det skal være". - Åh! Herlig. Skikkelig bil,sa min kone etter 30 sekunder bak rattet. Med samtlige av alfabetets bokstaver i sertifikatet gikk tankene umiddelbart til tiden som yrkessjåfør på tungt materiell.
Så det føles helt riktig å kalle det for kabin og ikke kupé. Bratt frontrute og høyt gulv, men med rimelig bra justeringsmonn både av setet og rattet. Rattet er riktinok ikke dypdejusterbart, men det kompenseres delvis av gleden over et godt gammelt papaplyhåndtak til håndbrekket.
Til å begynne med får man litt sjokk av den depressive grønnfargen instrumenteringen. Det er jo helt koreansk, tenker jeg, før det slår meg at koreanerne selvsagt designer bilene sine for det amerikanske markedet. Hvor de er vant til slike farger. Og tar vi ikke feil, bygges Ranger i Thailand, sammen med Mazda BT-50.
Komfort: 4
Ford Ranger er dimensjonert for nyttelast opp til godt over tonnet (ca 1100 kilo avhegnig av utgave). Da sier det seg selv at fjæringen - stiv bakaksel og bladfjæring - kan bli noe stump om man bare kjører rundt med matpakke og siste natts snøfall på planet.
Men selv uten last er bilen rimelig komfortabel i fjæringen når man har vent seg til bilen. Faktisk er det mangel på sidestøtte i setene, og kanskje selve paddingen i setet, som kommer til å begrense langturene noe. Dette er seter som er konstruert for å sette seg inn i og gå ut av mange ganger om dagen mer enn til lange etapper.
Og det er nesten litt synd, for bilen cruiser helt utmerket i høyere enn lovlige hastigheter på motorveien. Har du først passert 70 km/t, så øker verken dekk- eller motorstøy særlig mer.
Ikke minst er det komfortabelt at en såpass diger bil også er letthåndterlig. Lengden er nær 5,2 meter, men når de kantede linjene gir god oversikt og svingradiusen er en småbil verdig er det plutselig ikke noe problem i parkeringshusene likevel.
Sikkerhet: 2
Enten du er racersjårfør eller ei - i dag gir vi det glatte lag til biler som ikke er utstyrt med ESP. At biler som dette har firehjusdrift og for det meste går som yrkesbiler er argumenter som faller steindødt til jorden. Det er ikke noe mindre vondt å bli påkjørt av en yrkesbil med sleng.
Ford spandere fire kollisjonsputer i bilen, en foran og en på siden til hver avde to i forsetene. Det er bare et absolutt minimum.
Spesiel når vi vet at den gjør det elendig i kollisjonstestet av EuroNCAP. Pickuper generelt gjør det dårlig i krasjtester, og med simple to stjerner kan vi vel egentlig slå fast at Ranger ikke er en bil for barnefamilier. Skulle man frontkollidere, er det forøvrig føreren det går verst utover.
Miljøvennlig? Hah. Med et utslipp på 244 gram CO2 per kilometer forurenser Ranger like mye som en Porsche Boxter.
Pris/utstyr: 4
Wildtrak-utgaven av Ranger er den dyreste av de fire utstyrsversjonene. Mens prisen på den simpleste utgaven Rap Cab i varebilversjon starter på snaut 275 000 kroner, må du ut med 320 000 kroner for den ganske tøft stylede Wildtrak-versjonen. Men det inkludre såpass mye fornuftig og nødvendig utstyr, at vurderer du bilen til privatbruk, så er det verdt det.
Hvorvidt du velger Rap Cab eller Double Cab er åpenbart en smakssak - selvsagt under forutsetning av at vi snakker varebil. Enten får du godt med lasteplan og noe mindre innvendig bagasjeplass - eller omvendt. Prisforskjellen mellom kabinvariantene er neglisjerbar.
Men skal du, av en eller annen årsak, velge deg bilen med fire seter, så er det kun Double Cab som gir noen form for baksetekomfort. og er det noen som spandere 250 000 kroner ekstra på to klappseter i Rab Cab, så hadde det vært hygglig å hilse på vedkommende!
Denne saken ble første gang publisert 17/02 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.