Mercedes-Benz E-Klasse:
Opplev den nye E-Klasse
Vi har nettopp sett den nye E-Klasse for aller første gang. Video og info får du her.
Samtidig som store deler av bilindustrien akkurat nå skal vise hva de kan på bilmessen i Detroit, avholder Mercedes-Benz en lukket avdukning av den nye E-Klasse - bare noen hundre meter unna messehallene.
Se video av den nye E-Klasse i toppen av saken!
Les våre tester av den nå utgående E-Klasse her.
E-Klasse er en svært viktig bil for Mercedes-Benz, både hva salgsvolum og økonomi angår, og for prestisjen. Produsenten vil være ledende i dette påkostede segmentet, der vi blant annet finner konkurrenter som Audi A6 - som du kan lese tester av her og BMW 5-Serie - som du finner tester av her.
Deilig statusbil
Og ja, den nye E-Klasse er en statusbil. Eksteriøret minner en god del om S-Klasse, og førermiljøet er velkjent for de som har vært i en nyere Mercedes-Benz. Kvalitetsfølelsen og godfølelsen er på øverste hylle, og slik hevder produsenten at den også skal være å kjøre. Støtdempere som justeres etter underlaget er standard, og du får naturligvis trivelige ting som ryggekamera og parkeringshjelper, og seter med massasjefunksjon i.
E-Klasse har alltid vært en rommelig bil, og det er også den nye. Foran er det masser av plass, og både bredde, beinplass og plassen til hodet er svært god i baksetet. Bagasjerommet er også stort, og en stor bagasjeromsluke bidrar til å gjøre det lett å utnytte.
Bremser for deg - og varsler deg om kaffepause
E-Klasse skal være enda mer komfortabel enn tidligere, med blant annet lavere støynivå og mer komfortutstyr. Sikkerhetsnivået skal også være enda høyere enn før. Den nye E-Klasse har sensorer som overvåker sytti forskjellige parametre for å kunne varsle føreren om at han begynner å bli ukonsentrert og kanskje bør ta en pause. Bilen kan utstyres med frontlys som automatisk lyser opp så mye som mulig av veibanen - og som automatisk endrer lysbildet om du møter en annen bil, om du tar igjen en bil, om veien er opplyst og så videre. Så her slipper du å skifte mellom nær- og fjernlys om du ikke vil.
Om bilens tilgjengelige radarsystem merker at du er i ferd med å kjøre inn i noe, vil bilen automatisk bremse for å redusere skadeomfanget. Ni kollisjonsputer er standard, og du kan få E-Klasse med nattkamera som kjenner igjen mennesker i mørket og varsler spesielt om dette, filholdingssystem og blindsonevarsler.
Les også:
Imponerende forbruk
Miljøfokus er viktig for bilprodusentene. Mercedes-Benz skryter av at den nye E-Klasse har klassens laveste luftmotstand, og at de nye E-Klasse-modellene bruker opptil 23 prosent mindre drivstoff enn den utgående versjonen. Med firesylindret, 2,1-liters dieselmotor på 136, 170 eller 204 hk er snittforbruket imponerende 0,53 liter på mila - noe som gir et CO2-utslipp på pene 139 g/km. De øvrige motoralternativene har også anstendige forbruks- og utslippstall.
Her er de foreløpige E-Klasse-variantene:
Dieselmotor:
Effekt |
Forbruk |
CO2-utslipp |
E200 CDI - 136 hk |
0,53 l/mil |
139 g/km |
E220 CDI - 170 hk |
0,53 l/mil |
139 g/km |
E250 CDI - 204 hk |
0,53 l/mil |
139 g/km |
E350 CDI - 231 hk |
0,68 l/mil |
179 g/km |
E350 Bluetec - 211 hk |
0,70 l/mil |
183 g/km |
Bensinmotor:
E200 CGI - 184 hk |
0,66 l/mil |
159 g/km |
E250 CGI - 204 hk |
0,73 l/mil |
174 g/km |
E350 - 272 hk |
0,85 l/mil |
199 g/km |
E500 - 388 hk |
1,09 l/mil |
256 g/km |
E63AMG - 525 hk |
- |
- |
Disse forurenser minst. Les den aktuelle topplisten her.
Norgesvennlig firehjulstrekker
E-Klasse skal lanseres i Norge i mars, men 200 CDI med 136 hk - som antas å bli bestselgeren i Norge - kommer i juli. I november-desember kommer stasjonsvognutgaven av bilen. En hybridvariant er på vei, kanskje allerede i 2010. Dessuten kommer E250 CDI-utgaven med firehjulstrekk, og dette vil dermed bli en mye mer avgiftsvennlig pakke enn de øvrige firehjulsdrevne modellene; 231 hk sterke E350 CDI og den bensin-V8-motoriserte E500 med 388 hk. Prisene er imidlertid ikke klare ennå.
Se video av den nye E-Klasse i toppen av saken!
Klikk Motor var invitert av Mercedes-Benz på lanseringen av E-klasse.
Denne saken ble første gang publisert 11/01 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.