Test: Skoda Superb 2,0 TDI DSG mot Saab 9-5 1,9 TiD auto, 2009
Skoda gir Saab juling
SAAB og Skoda ble begge kjøpt opp av bilgiganter på 90-tallet. Men som videoene viser har utviklingen gått i hver sin retning.
Den nye Skoda Superb har dimensjoner som en stor luksusbil, men startpris som en litt velutstyrt VW Golf. 285 000 kroner står det på prislappen til den rimeligste Skoda Superb (desember 2008). Da får du en bil som plassmessig kan måle seg med en Audi A6. Motoren er en 1,4-liter bensinturbo på 122 hk, men har vist seg å fungere bra for eksempel i VW Passat.
Men Skoda Superb vil nok i større grad tiltale de velhavende uten et utpreget markeringsbehov i den utgaven vi kjørte. En to-liters turbodiesel på 140 hk, koblet sammen med VW-konsernets velfungerende DSG-girkasse, som kombinerer automatgirets komfort, med det manuelle girets effektivitet.
Se også: Vi kårer familiefavorittene. Finn den perfekte familiebilen i din prisklasse her!
Med Ambition - som er nest høyeste utstyrnivå, starter denne versjonen på snaut 375 000 kroner, og med et treffsikkert blikk på ekstrautstyrslisten, kan du plukke ut godsaker som DVD-navigasjon, Glamour skinninteriør (det ser bedre ut enn det høres), Bi-Xenon, cruisekontroll, parkeringsassistent og litt mer småtteri, uten å legge på mer enn 50 000,-. Da er luksusfølelsen behagelig nær.
Amerikanske Saab
Skoda Superb 2,0 TDI DSG
- Motor, ccm: R4/1968
- Effekt ved o/m: 103 kW (140 hk)/4000
- Dreiemoment ved o/m: 320/1750
- Egenvekt, kg: 1512
- LxBxH, cm: 484/182/146
- Bagasjerom, l: 565
- Dekkdimensjon: 205/55R16
- Forbruk, EU-mix, l/mil: 0,68
- CO2-utslipp, g/km: 177
- 0-100 km/t, fabrikk, sek: 10,2
- Toppfart, km/t: 205
- Pris fra, kr: 284 900,-
- Pris testbil, kr: 425 450,-
SAAB 9-5 1,9 TiD auto
- Motor, ccm: R4/1910
- Effekt ved o/m: 110 kW (150 hk)/4000
- Dreiemoment ved o/m: 320 Nm/2000
- Egenvekt, kg: 1560
- LxBxH, cm: 483/179/148
- Bagasjerom, l: 500
- Dekkdimensjon: 215/55R16
- Forbruk, EU-mix, l/mil: 0,74
- CO2-utslipp, g/km: 199
- 0-100 km/t, fabrikk, sek: 11,0
- Toppfart, km/t: 205
- Pris fra, kr: 387 300,-
- Pris testbil, kr: 438 000,-
SAAB og Skoda var begge to merker i yttergrensen av bilsivilisasjonen, og begge ble - omtrent på samme tidspunkt - kjøpt opp av noen av bilverdens giganter. Mens VW-konsernet lukket sine vinger rundt Skoda i 1990-91, kjøpte amerikanske GM halvparten av SAAB i 1990, for senere å overta resten. Likevel har utviklingen gått i hver sin retning.
Mens Skoda Superb ble lansert som tsjekkisk folkeluksus i 2001 og kom i splitter ny versjon i 2008, har SAAB 9-5 hengt med i storbilsracet mye lenger: Allerede i 1997 ble den første 9-5 lansert, og faceliften i 2005 høstet variert applaus. Delvis på grunn av utseendet, delvis på grunn av at egenskapene tross faceliften begynte å vise tegn på aldring.
Du kan se langt etter en SAAB 9-5 til mellomklassepris. Rundt 390 000 viser kalkulatoren for den rimeligste sedanversjonen, riktignok med en 1,9-liters turbodiesel på 150 hk. Om du skal vurdere disse to bilene, blir det et halvåpent spørsmål om du skal sammenlikne Superb med 9-5 i stasjonsvogn- eller sedanversjon.
Bakgrunnen er Superbs "TwinDoor" bakluke som fungerer både som en liten sedanåpning, eller en stor kombiluke.
Digre biler
Uansett er både SAAB 9-5 og Skoda Superb store biler: Masse bagasjeplass, og bakseter man kan boltre seg i selv om de foran er godt over gjennomsnittlig lange. Du skal imidlertid ikke lenger enn til førerplassen, før du merker at det er en markert generasjonskløft mellom Superb og 9-5. Riktignok er tsjekkerne mer enn normalt kjedelige i utformingen, men det er for alvor sittestilling og detaljløsninger som trekker i Superbs favør.
Helt definitiv blir forskjellen når du kjører de to bilene. Skoda Superb overgår de forventningene man har ut fra et beskjedent utseende og en relativt sett beskjeden prislapp. Med unntak av Citroën C5, er Skoda Superb den mest behagelige og komfortable bilen i denne prisklassen.
Den er godt støydempet og i fjæringsoppsettet har man - helt korrekt - valgt å prioritere det smidige fremfor det stramme. Det betyr ikke at bilen kjører dårlig, men heller at den kremter litt misbilligende om sjåføren drar til i bilspillstil gjennom svingene.
Steget over i SAAB 9-5 blir en ubehagelig reise bakover gjennom tidsmaskinen. Jeg har alltid hatt en gjenkjennelsens glede ved å komme tilbake til SAAB 9-5. Men ikke denne gangen. Der Superb sklir statsmannsaktig fremover, stumper og stusser 9-5 på måte som ikke engang er sportslig. I svinger er den litt uvillig, og understyrer tidligere enn sin tsjekkiske utfordrer.
Se også: De viktigste nybilene 2009.
9-5 henger i tauene
Allerede før siste runde er SAAB 9-5 litt som en gammel tungvektsmester, som har latt seg overtale til en siste tittelmatch mot en yngre utfordrer. Nå henger den i tauene, og lurer på om det egentlig var så lurt.
Den tekniske knockout'en kommer ved hjelp av motor og girkasse. Selv om vi gir VW-konsernet i det ene ringhjørnet advarsel for å utstyre 140 hk-versjonen av Superb med gammel pumpedysediesel i stedet for moderne common rail.
Likevel holder det i lange baner mot SAAB 9-5. 1,9-literen med automatkasse er en motor SAAB deler med Fiat/Alfa og Opel, og den har sett sine beste dager. Den går hardt og automatkassen sjalter hit og dit for å bringe det beste ut av mekanikken, uten å lykkes i særlig grad. Selv det gamle 2,0 TDI-knatreverket i Superb blir holdt på høreavstand takket være god lydisolering, og DSG-kassen klarer å utnytte kreftene maksimalt, uten å sjalte mer enn ytterst nødvendig. Og vil du gire selv er det unødvendig å si at den manuelle dobbeltclutchgiringen er en vanlig automat overlegen.
Burde Saab blitt tysk?
For svenskene er det kanskje synd at det ikke var VW-konsernet som kjøpte seg inn i SAAB. Nå i 2008 synes det altfor tydelig gjennom Skoda Superb at den tyske verktøykassen var større, dypere og mer teknologisk innholdsrik enn den SAAB fikk tilgang til hos GM.
Se Saab-video her og Skoda-video her.
Les også:
- Trafikkregelen ingen kan - se video her!
- Piggdekk eller piggfritt? Hvilke vinterdekk skal du velge? Les her!
- Her er de beste vinterdekkene.
Denne saken ble første gang publisert 07/01 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.