Dekras kvalitetsundersøkelse:
15 millioner biler testet
Audi og BMW står øverst på statistikken fra 15 millioner undersøkte biler. Dekra-listen er bruktkjøpernes bibel.
15 millioner tyske kjøretøykontroller, tilsvarende norske EU-tester, danner grunnlaget for en kvalitetsstatistikk enhver bruktbilkjøper bør studere.
Testene er utført og statistikkført av tyske Dekra (Defekt- und Reparaturanfälligkeit), som ifølge seg selv er verdensledende på kjøretøykontroller.
Kjøpe bil i Tyskland? Her finner du billige flyreiser.
Inndeling etter kjørelengde
Bilene er for en gangs skyld ikke delt inn etter alder eller årsmodell, men etter bilklasse og kjørelengde. Kjørelengden er delt inn i 0-50.000 km, 50.000 til 100.000 og 100.000 til 150.000 kilometer.
Det tyske kontrollorganet begynte med kjørelengdeinndelingen for et år siden, og det ga overraskende resultater.
Mens vi opp gjennom årene, både fra Dekras og andre kontrollinstansers side, er vant til at japanske biler topper kvalitetslistene, har denne nye inndelingen gitt tyske biler en kraftig oppreisning.
Blant annet får Audi A6 tittelen best i alle klasser! Se våre tester av Audi A6 her.
Det er et resultat som skiller seg klart fra det britiske forbrukermagasinet What Cars liste over de beste og verste merkene og modellene. Der gjorde Audi som merke det relativt dårlig, og eldre A6-er fikk stryk.
A6 fra bunn til topp?
Forklaringen fra Dekras hold er at tyske biler generelt har gått lenger enn (for tyskerne) utenlandske merker i løpet av en gitt tidsperiode.
Og det er jo unektelig en viss logikk i at bilens kjørelengde har mer å si en bilens alder. Det oppstår sjelden feil med biler som står i garasjen.
Viktige sammenhenger
Dekra-testen viser en del viktige sammenhenger. Småbiler er for eksempel i rimelig stor grad feilfrie så lenge de er kjørt lite. Men straks kjørelengden dipper inn i området 100.000 til 150.000 km, er de utsatt for fire ganger så mye feil som i området 0 til 50.000 km.
Sportsbiler, flerbruksbiler og SUV-er følger tilsvarende trend, mens mellomklassebiler og premiumbiler er de som har minst feilprosent ettersom kilometerne ruller på. Dette er nyttig bakgrunnskunnskap for bruktkjøpere.
Se også:
Tabeller med klassene
Vi har i denne omgang delt inn Dekras resultater i syv forskjellige klasser, og med de tre beste bilene for hver av de tre kjørelengdene.
Dersom du nå følger plasseringen av bilene innenfor hver enkelt av klassene, vil du se at kun et fåtall biler gjør det like godt gjennom alle tre kjørelengdeintervallene.
Renault Clio III og Toyota Prius er for eksempel vinnere i sine klasser for kjørelengden opp til 50 000 km. Men ettersom kjørelengden fortsetter å rulle på, har de ramlet helt ut av kartet.
Toyota Avensis er til motsetning en bil som starter høyt (på tredjeplass) og klatrer ettersom kilometerne ruller. Audi A6 starter på første plass, har en liten dipp mellom 50.000 og 100.000 km, og ender på 1. plass igjen når den er gått enda lengre.
Tester av stort sett alle biler på markedet finner du i vår fyldige testoversikt
Småbiler
Den for lengst terminerte A2 fra Audi, den lille lekre "miljøbilen" i aluminium (som ble for dyr å produsere), viser at den likevel holder i lengden. Fiesta står for Fords eneste pallplassering i Dekra 2008.
Kjørelengde |
1. plass |
2. plass |
3. plass |
0 - 50 000 km |
Toyota Aygo |
|
|
50 000 - 100 000 km |
Honda Jazz |
Mitsubishi Colt |
|
100 000 - 150 000 km |
Audi A2 |
Kompaktbiler
Prius gjør det bra på den korte distansen, men etter hvert ramler den ut av pallplass.
Kjørelengde |
1. plass |
2. plass |
3. plass |
0 - 50 000 km |
|||
50 000 - 100 000 km |
|||
100 000 - 150 000 km |
Mellomklasse
Hederlig fra svenskene med 9-3, mens også svært populære biler i Norge som Audi A4, Toyota Avensis og Mazda 6 gjør det utmerket.
Kjørelengde |
1. plass |
2. plass |
3. plass |
0 - 50 000 km |
|||
50 000 - 100 000 km |
|||
100 000 - 150 000 km |
Store biler
Full score til Audi og BMW. Husk Dekras egen forklaring om at tyske biler har en tendens til å bli kjørt langt lenger per år enn tilsvarende biler fra andre merker. Altså er det km-stand som avgjør mer enn årsmodell.
Kjørelengde |
1. plass |
2. plass |
3. plass |
0 - 50 000 km |
BMW 7-serie |
||
50 000 - 100 000 km |
Audi A8 |
BMW 7-serie |
|
100 000 - 150 000 km |
BMW 7-serie |
Sportsbiler og kabrioleter
Full score for tyskerne på topp også i denne klassen. Men sportsbiler og kabrioleter er av de klassene som generelt har mange feil når kilometerne ruller på.
Kjørelengde |
1. plass |
2. plass |
3. plass |
0 - 50 000 km |
|||
50 000 - 100 000 km |
|||
100 000- 150 000 km |
SUV-er
Kjente og kjære navn topper SUV-listen. Spesielt for det norske markedet, hvor bilen har toppet salgslistene i mange år, er det verdt å merke seg at Toyota RAV4 tåler å gå langt.
Kjørelengde |
1. plass |
2. plass |
3. plass |
0 - 50 000 km |
|||
50 000 - 100 000 km |
|||
100 000 - 150 000 km |
Flerbruksbiler
Det er populære norgestravere som tar alle plassene, med unntak selvsagt for VW-søsteren Seat, et merke som ikke lenger er i vanlig handel i Norge.
Kjørelengde |
1. plass |
2. plass |
3. plass |
0 - 50 000 km |
Seat Altea |
||
50 000 - 100 000 km |
Seat Altea |
||
100 000 - 150 000 km |
VW T5 |
Denne saken ble første gang publisert 06/01 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.