Til deg som har alt:
Superbiler for superrike
I Auto-Salon-Singen finnes julegaver selv milliardærer gleder seg over.
Er madrassen og kontoen stinn av ståler? Får du sjelden det du ønsker deg til jul? Det finnes trøst om du har råd. Auto-Salon-Singen (www.autosalonsingen.de) i Tyskland er kanskje verdens mest fornemme bilbutikk, og stedet hvor bilinteresserte krøsuser kan kjøpe en knallhard pakke til seg selv.
Hva med en Mercedes-Benz McLaren SLR Roadster? Ikke det? Bugatti Veyron, da? Eller sikre deg at du får det du vil ha ved å gå for en Ferrari 430 Spider. Akkurat nå har bilforhandleren 11 stykker av dem for salg. Klassisk, sier du? Kanskje en Porsche 356, Jaguar SS100, Duesenberg SJ eller en Bentley Flying Spur?
Som bilene antyder - Auto-Salon-Singen står på to ben: historiske biler og nye eller lettere brukte sportslige biler. Markedene for disse gruppene av biler endrer seg, så det ligger en slags garanti i å operere på begge to.
Det er nemlig til enhver tid gode tider i minst en av dem, og slik markedet er, er bilene heller ikke sesongavhengige. Det er for eksempel alltid sommer et sted i verden, der det finnes rike mennesker som ønsker seg en spesiell kabriolet til jul.
Auto-Salon-Singen ble grunnlagt av Fridolin Koltes - en møbelhandler med god forretningsteft og solid interesse for biler de færreste av oss har råd til. For drøye tjue år siden skjønte han at hobbyen hadde potensial i seg til å bli god business. Så han solgte sin møbelforretning og satset for fullt på sin bilbutikk i byen Singen ved Bodensee.
Det er forresten aldeles feil å kalle Auto-Salon-Singen for "bilbutikk". Det blir som å kalle en adlet dame for "kjerring". En variant av den tyske betegnelsen på denne frittstående superforhandleren - bilsalong - er mer betegnende. For dette stedet har mer stil enn Bjørn Wirkola på sitt beste - du finner ikke noe tilsvarende i Norge, og neppe noe annet sted heller, for den saks skyld.
Det hjelper ikke at regner ramler ned den dagen vi svinger inn i Güterstrasse 33 i Singen. Idet fotograf Nordlien og undertegnede åpner inngangsdøren, skinner sola. Vi stiger over terskelen til en samling biler som får panegyrikken til å sitte løst i stemmebåndene. Her setter rundt 200 superbiler hverandre stevne, med glinsende gummi hvilende på hvite marmorfliser, i et lekkert og stilistisk miljø.
Les også:
På nett
Hvordan vi fant frem til denne spesielle bilsalongen? Internett, selvsagt. Auto-Salon-Singen har nok en hver motorjournalist og bilentusiast med respekt for seg selv surfet gjennom en eller flere ganger. Og det er mange av oss. Nettsiden har rundt 35 millioner treff hver måned, og PC-tastaturene befinner seg i alle verdensdeler. Mellom 200 og 250 mennesker er fysisk innom butikken hver dag, og nå og da forsvinner en av dem ut igjen med en kontrakt i hånda.
Men langt de fleste bilene selges via nettet, stort sett bare på bakgrunn av bildene som finnes på Auto-Salon-Singens nettside. De 200 bilene som står til skue i butikkens to deler - en for historiske biler og en for moderne biler (også nye) - utgjør nemlig bare en mindre del av det som til enhver tid er til salgs i regi av Auto-Salon-Singen. Tyskerne kan ha opp til 1500 biler registrert for salg på sin nettside, der hver enkelt modell er ledsaget av store bildeserier og rikholdig informasjon. Men de fleste befinner seg fortsatt hos eieren, der de gjerne er i daglig bruk.
Kunden vet uansett at bilen de eventuelt kjøper gjennomgår en solid 80-punktssjekk, og at bilsalongen setter sin ære i at den skal være i god stand. Selv om biler i kommisjon i realiteten er privatsalg, viderselges også disse med en garantiordning som forplikter Auto-Salon-Singen. Et godt rykte er gull verdt i bransjen!
Også til Norge
Europa, med Sveits og Tyskland i spissen, utgjør det største markedet. Men Auto-Salon-Singen har kunder over hele verden, og både amerikanere og arabere handler stadig. Samt et økende antall russere. Som kjent byr jordkloden på betydelige avstander, men kunder trenger ikke oppsøke Bodensee og Singen for service og vedlikehold, siden bilsalongen har en rekke servicepartnere i mange land.
Noen biler er også solgt til Norge, men i Norden er det svenskene som er de ivrigste kjøperne av spesielle biler. Eller selgerne, for den saks skyld. For mange av lekkerbiskene har Auto-Salon-Singen i kommisjon, siden de ikke alltid ønsker å ta risikoen det er å selge eksklusive biler til en astronomisk sum. Og det hender da at en doning går tilbake til eieren igjen, usolgt.
Etter hvert har Auto-Salon-Singen bygget seg opp et ry som gjør at mange samlere henvender seg dit når de ønsker å selge eller kjøpe. Bilsalongen fungerer som et slags bindeledd i et miljø der ikke alle biler brukes daglig, men stues bort i mer eller mindre kjente samlinger.
- Jeg vet at det finnes virkelig nydelige biler i Norge. Men samlere i Norge holder lenger på bilene sine enn det som er vanlig ellers, så det blir ikke så mye handel med dere som vi kunne ønsket, sier Dietrich-Gotthard Gross til oss.
Mille Miglia
Profesjonalisme preger de 25 ansatte ved Auto-Salon-Singen, enten de selger biler eller reparerer og vedlikeholder dem. De kan sine saker og har lang erfaring, men i bunnen av deres engasjement ligger ekte entusiasme for spennende biler. Dietrich-Gotthard Gross, for eksempel, kjøpte som åtteåring bilbøker, mens kameratene bladde seg gjennom Mikke Mus-hefter.
- Jeg kan mye om bilene jeg selger, og de selges med tungt hjerte, smiler han. Gross må stadig vekk kjøre sine dyre historiske biler, for å smøre drivverk og vite at de er i god kjørbar stand. Naboene hans er stadig over for å kikke på nye klassikere.
Men mens de nøyer seg med å titte, ikke bare kjører Gross med sine biler - han prater med dem, også. Og noen er mer pratsomme enn andre.
- Jeg satt en gang i en hvit Mercedes-Benz 600 Pullmann med grått interiør. Lyttet liksom til det den hadde å fortelle. Den hadde vært eid av John Lennon, som senere solgte den til Paul McCartney.
Etter et par timer i vrimmelen av mer eller mindre sjelden vare åpner vi døra igjen, og tar steget ut i regnet.
- Finnes det noe tilsvarende bilsalong i Europa?, spør vi Gross før vi går
- Det tror jeg ikke. Ikke med en slik unik blanding av historiske og moderne biler, avslutter en stolt Dietrich-Gotthard Gross.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 25/12 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.