Elbil-oversikt
Batterirevolusjon ettersøkt
En elektrisk drevet familiebil ville vært en genial oppfinnelse akkurat nå, men vi er ikke der ennå. Vi tar en titt i krystallkula.
Siden Klikk.no åpnet 1. september har vi skrevet en lang rekke artikler om elektriske biler. Vi har samlet dem i listen under.
Trondheim-Oslo på 48 timer
Og ja, vi lengter etter dem, elbilene. Ikke minst nå, siden det antagelig hadde vært balsam for bilindustrien.
Men fortsatt er det lenge til elbilen eller plugginnhybriden er et reelt tilbud til til norske familier som har lyst til å kjøre miljøvennlig. Og billig.
Hva vi mener? En bil som faktisk kan oppfylle vårt transportbehov - ikke bare være et egoistisk og dårlig alternativ til kollektivtransport.
Think City er det foreløpig solgt 111 eksemplarer av i år. Ikke de helt store volumene altså. Litt av forklaringen? Se Trondheim-Oslo på 48 timer.
Når kommer litium?
Think er riktignok etterspurt, og resten av problemet har vært å klare å produsere. Likevel er det batteriteknologien som er hovedproblemet. Dagens fungerende teknologi er for tung og svak til å levere en rekkevidde det moderne mennesket kan leve med.
Den mest nærligende løsningen kommer når litium-ion-batterier blir klare for bruk i biler, da disse har vesentlig lavere vekt og høyere effekt enn nikkel-kadmium- og nikkel-metall-hybrid-batterier som for det meste brukes i dag.
Men når de blir tilgjengelig for folk flest er åpent spørsmål. Selv neste generasjon Toyota Prius ventes å komme våren 2009, med "gammel" batteriteknologi.
Kjøpe brukt elbil? Sjekk oversikten på Norstart.
S-klasse, 7-serie og Mini
Kommersielle modeller med litium-ion-teknologi er riktignok varslet fra BMW og Mercedes-Benz til neste sommer - i S-klasse og 7-serie. Altså direktørbilene.
Mini har akkurat lansert sin Mini E. Men det er fortsatt et forsøkskjøretøy som kun lages i 500 eksemplarer for å gå i Los Angeles.
Chevrolet Volt kunne nok ha hjulpet GM voldsomt i disse knipetakstider. Hadde den bare vært klar.
Hekta på 0 utslipp? Da skal du sette av 13.-16. mai 2009 og dra til Stavanger, som er vertsby for det 24. internasjonale symposiumet for elektriske biler, hybridbiler og brensecellebiler. Les mer her.
Din til sommeren 2013?
Men det er selvsagt at elbilenes tid vil komme, en gang. For nærmest alle nasjoner og bilprodusenter på kloden jobber med saken. Også norske batteriforskere - se SINTEF-avleggeren ReVolts produkter her.
Men for deg og meg, som er hyperklare for å kjøre elbil, går det nok minst tre, antagelig fem år til før det kan være et reelt alternativ. Vi får kose oss med å sykle i mens.
Disse elbilene og hybridene har Klikk Bil skrevet om i høst
Dato |
Tittel |
Bil |
Type |
Batteri |
Ventes i salg |
13.11 |
Framtidsbil testes i Norge |
Mitsubishi i-MiEV |
Elbil |
Litium |
2011 |
16.10 |
Er dette nye Prius? |
Toyota Prius III |
Hybrid |
NiMh? |
Tidlig 2009 |
15.10 |
Video: Se Chevrolet Volt |
Chevrolet Volt |
Plugginn |
Litium |
Sent 2010 |
3.10 |
Renault Z.E. Concept |
Renault Z.E. Concept |
Elbil |
Litium |
Usikkert |
3.10 |
Nøysom mini-hybrid fra Audi |
Audi A1 Sportback Con. |
Hybrid |
Litium |
2010 |
25.9 |
Chrysler på elbølgen |
Jeep Chrysler Dodge EV |
El/hybrid |
Litium |
Sent 2010 |
24.9 |
Superdesignere lager elbil |
Pininfarina |
Elbil |
Ukjent |
Sent 2010 |
17.9 |
Verdens første elektriske Elise |
Detroit Electric Proton Lotus Elise |
Elbil |
Ukjent |
Usikkert |
5.9 |
Indisk elbil først til Norge |
Tata Indicia EV |
Elbil |
Ukjent |
Ila. 2009 |
5.9 |
Her er Hondas nye hybrid |
Honda Insight |
Hybrid |
Ukjent |
Våren 2009 |
2.9 |
Tesla er verdens raskeste elbil |
Tesla Roadster |
Elbil |
Litium |
Mai 2009 |
Denne saken ble første gang publisert 04/12 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.