Kongelig E6-åpning i Østfold:
Full firefelts harryvei
Fra natt til torsdag kan østlendinger ta harryhandelen via uavbrutt firefelts motorvei til Svinesund.
Mandag kveld blir det celebert besøk i den nye, 850 meter lange Eidet-tunnelen ved Sarpsborg for å markere åpningen. Kong Harald vil kaste glans og forestå oppskytingen av fyrverkeri, mens samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) tar seg av festtalen.
Etter åpningsseremonien gjenstår det bare noen timers arbeid før de siste 4-5 kilometerne rundt tunnelene kan åpnes.
- Noe opprydding gjenstår i den gamle oppgraderte tunnelen. Dessuten er det dobbel gul sperrelinje i den nye. Fjerningen av den er vel det siste som skjer før veien åpnes for trafikk i fire felt etter midnatt, sier E6-prosjektleder i Statens Vegvesen, Erik Gressløs, til Klikk Bil.
Trolig under budsjett
Dermed er sammenhengende firefelts motorvei fra hovedstaden til Svinesund klar, etter snart åtte års arbeid.
E6-prosjektet i Østfold hadde opprinnelig en totalramme på 2,9 milliarder kroner. Siden er rammen økt til 4,6 milliarder kroner, tatt fra den såkalte Østfoldpakka, som finansieres ved hjelp av bompenger.
- Det siste tallet er i 2008-kroner, mens det første tallet var en prognose fra 1999. Den estimerte prognosen ligger nå på 4,5 milliarder kroner, cirka 100 millioner kroner under styringsramma. Vi er opptatt av kostnader, så det er selvsagt behagelig å havne på den riktige sida av streken, sier Gressløs.
Les også:
Ingen tidsblemmer
Mange år er gått siden regjeringen i Stortingsproposisjon nummer 68 la fram forslaget om forsert utbygging av E6 i Østfold til fire felts motorvei.
"Målet er at vegen skal stå ferdig i 2009", sto det i dokumentet.
Med åpningen er det klart at det målet er nådd. Første del av byggingen ble påbegynt i januar 2001.
- Det vi er mest stolte av, er at vi har klart å åpne delstrekningene til planlagt tid hver gang, sier Gressløs.
Åpningen av den første parsellen fra Akershus grense til Patterød ved Moss var først ut, for drøye fem år siden.
Neste delstrekning, de sju kilometerne gjennom Rygge til Halmstad, ble påbegynt våren 2002. Strekningen hadde historisk vært en av de mest ulykkesbelastede mellom Oslo og Svinesund. Tidligere samferdselsminister Torild Skogsholm (KrF) klippet snora 21. september 2004.
Parallelt fortsatte arbeidet med med neste delstrekning Halmstad - Åsgård (februar 2003 - 22. november 2005) og den sørligste delen fra Svingenskogen mot svenskegrensen.
Den sto klar til åpningen av den nye Svinesundsbrua 10. juni 2005.
Tre midtre til slutt
Omtrent samtidig startet utbyggingen av den 2,3 kilometer lange strekningen Alvim-Årum ved Sarpsborg. Mesteparten utgjøres av 1,5 kilometer ny bru over Sandesund (Glomma) i Sarpsborg. Nybrua sto ferdig 16. mai i år, før oppgraderingen av den gamle startet i sommer.
Strekningen lenger nord, Solli-Åsgård, var den fjerde som ble fullført høsten 2006. Den 3,7 kilometer lange biten fra Svingenskogen-Slang fulgte på den amerikanske uavhengighetsdagen i fjor, før Alvim-Eidet, Solberg¿Årum og Slang¿Ingedal lå klare til bruk rett før sommerferien i år.
Den aller siste biten, Ingedal-Solberg, ble fullført mot slutten av denne uka.
Ytterligere 150 millioner kroner skal imidlertid brukes opp før absolutt alt er klart på E6-strekningen.
- Det gjenstår noe arbeid, ikke minst med støytiltak. Vi har en bestemmelse i reguleringsplanen som sier at alt skal stå klart i løpet av et år etter at hele strekningen er åpnet. Prioriteringen har vært å få i gang trafikken fortest mulig, sier Gressløs.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 22/11 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.