Porsche Cayman og Boxster 2009:
Neste Porsche-generasjon er her
Ikke råd til 911? Da er det bare å glede seg over ny design og nye motorer i toseterne Cayman og Boxster.
Det er amerikanerne som snart får gleden av å se Cayman og Boxster debutere i ny ham. Helt presis: Besøkende på Los Angeles Auto Show.
Les vår test av Porsche Cayman her
Nye lykter
Begge de trivelige og mer folkelige av superbilene fra Stuttgart har fått både nye motorer og ny design.
Rettere sagt er designen nå fornyet i harmoni med resten av Porsche-familien. Spesielt fronten er tydelig, med tredelte luftinntak og nye lykter.
Kjennetegnet er hovedlykter med integrerte blinklys og kjørelys i LED, mens også baklysene i LED nå kurver seg rundt til utsiden av bilene.
0,9-tallet
Motormessig er det selvsagt fortsatt snakk om tradisjonelle boxerseksere, men nå så effektive at det skal være mulig å se 0,9-liter per mil ved helt normal kjøring.
Minste motor er på 2,9 liter og yter 255 hester i Boxster og 265 hester i Cayman - som er en økning på hhv. 10 og 20 hester fra foregående modeller. 3,4-literen som står i S-versjonene yter nå hhv. 310 og 320 hester. Det er en økning på 15 og 25 hester.
6 eller 7-trinns
Alle versjonene kan leveres med både sekstrinns manuell kasse og syvtrinns dobbeltclutchkasse som på Porsche-språk heter PDK. Norske priser er ikke kjent. I Tyskland er bilene priset til hhv. 46 000 og 56 00 euro (Boxster/S) og 50 000 og 61 000 euro (Cayman/S)
Modell |
Kubikk |
Hester |
Nm |
0-100 |
Forbruk |
Boxster |
2893 |
255 |
290 |
5,9 |
0,92 |
Boxster S |
3436 |
310 |
360 |
5,3 |
0,96 |
Cayman |
2893 |
265 |
300 |
5,8 |
0,92 |
Cayman S |
3436 |
320 |
370 |
5,2 |
0,96 |
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 19/11 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.