10 sikreste familiebiler:
De sikreste familiebilene 2008
Testene til Euro NCAP viser hvor sikre bilene er ved krasj. Klikk Motor har testkjørt de ti sikreste – men også tre av dem som litt uventet ikke har nådd helt til topps.
- Hvor mange "stjerner" har den? Du husker kanskje spørsmålet som standard fra et par år tilbake, men som i det siste har havnet i skyggen av CO2-hysteriet.
Klikk Motor har testet de 10 sikreste familiebilene, se tabellen i bunn av artikkelen. Merk at Euro NCAP deler biler inn i klasser avhengig av størrelse/vekt, dette er klassen store familiebiler.
Krasjtesting gir stjerner
Stjernene kommer altså fra Euro NCAP, det uavhengige europeiske instituttet som sjekker bilers krasjsikkerhet, og deler ut stjerner etter hvor sikre de er. Organisasjonen har krasjtestet et stort antall biler siden oppstarten i 1997.
Det har åpenbart bidratt til sikrere biler. I dag forventes det maksimal score på fem stjerner på nye biler - og helst bør de ha maks score på fire stjerner på barnesikkerhet og to stjerner på fotgjengersikkerhet også.
I tabellen under vil du finne at samtlige testede topp-ti familiebiler oppnår samme score på alle tre stjerneposter (hhv. 5, 4 og 2 stjerner). De interessante forskjellene ligger da i den underliggende poenggivningen.
Er ikke din bil med? Her finner du alle Klikk Motors tester.
Fornyes kraftig i 2009
Men fra 2009 fornyer Euro NCAP seg kraftig. Det blir atskillig vanskeligere å oppnå full score på hovedkarakteren - som betyr at vi bilkjøpere lettere vil kunne skille ut biler som virkelig er sikre. "Problemet" hittil har vært ensidig fokus på passiv sikkerhet, dvs. evnen til å beskytte passasjerene når krasjet først inntreffer.
Det har gitt opphav til kraftig disputt fra bilprodusenter som satser på systemer som i stor grad er i stand til å avverge et krasj. Dette får de ikke uttelling for i stjerner. Samtidig er andre produsenter hengt ut for mer eller mindre å skreddersy bilkonstruksjonene til Euro NCAPs testprosedyrer.
Du finner mer foreldre- og familiestoff hos Klikk Foreldre - http://www.klikk.no/foreldre/
ESP og whiplash tas inn
Fra 2009 løses dette med en ny seksjon i Euro NCAP-bedømmelsen som omfatter aktive sikkerhetssystemer - og hvor såkalte elektronisk antiskrenssystemer (best kjent som ESP, men omtalt som ESC av Euro NCAP) vil være helt sentralte.
Et annet problem som ikke er løst i dagens system er sikkerhet ved påkjørsel bakfra. Såkalte whiplash-skader er både bant de hyppigst forekommende, og samtidig blant forsikringsselskapenes aller største utbetalingsposter.
Det har imidlertid britiske Thatcham gjort noe med i mellomtiden. Thatcham er en forskningsorganisasjon med formål å forske på utfordringer knyttet til forsikringer (ikke bare bil), og har de siste årene utført whiplashtester av bilseter fra alle merker.
Euro NCAP inngår samarbeid med Thatcham, slik at disse testene også blir bakt inn i den endelige vurderingen.
Stor og liten? Fortsatt problem
Men den kanskje aller viktigste utfordringen med dagens testsystem blir ikke løst - forskjellen mellom biler av forskjellige størrelser.
Les artikkel: 16 km/t mellom liv og død
For publikum er det jo nærliggende å tro at en bil som får maksimal score på fem stjerner er veldig sikker - eller hva? Men en liten bil med fem stjerner vil etter alt å dømme komme svært dårlig ut av en krasj med en stor bil med fem stjerner.
Og slik blir det fortsatt i 2009.
Les også:
FIA og Toyota samarbeider om sikkerhet i F1
Se de verste testkrasjene på video
Tabellen: 10 beste familiebiler
Tabellen under viser resultatene i bilklassen Euro NCAP omtaler som store familiebiler.
Samtlige biler på listen har oppnådd maks score i form av hhv. 5, 4 og 2 stjerner - derfor har vi oppgitt poengtallene bak hver stjerne for å nyansere forskjellene.
Se også BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Alfa 159 nederst, som alle tre scorer svakt på enten barnesikkerhet eller fotgjengersikkerhet.
Klikk på modellene for å lese Klikk Motors tester av bilene.
Modell og testår |
Voksenbeskyttelse, poeng |
Barnebeskyttelse, poeng |
Fotgjengere, poeng |
|
1 |
36 |
41 |
10 |
|
2 |
35 |
40 |
18 |
|
3 |
35 |
39 |
18 |
|
4 |
34 |
43 |
13 |
|
5 |
34 |
41 |
14 |
|
6 |
34 |
41 |
16 |
|
7 |
35 |
38 |
11 |
|
8 |
34 |
38 |
17 |
|
9 |
33 |
39 |
15 |
|
10 |
33 |
39 |
15 |
|
* |
35 |
39 |
4 (*1) |
|
* |
36 |
32 (*3) |
11 |
|
* |
33 |
40 |
9 (*1) |
Les også: Her er årets bil
Denne saken ble første gang publisert 17/11 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.