Test: SsangYong Actyon Sports A200 TopLine 2008
En annerledes pickup
Vi har testet SsangYongs siste designsprell, Actyon Sports.
Litt ros skal SsangYong ha for å prøve å skape noe nytt og spennende, men den "spenstige" designen faller ikke i smak hos undertegnede.
Actyon Sports gjør jobben sin i pickup-segmentet, men når den helt opp?
Kjøreegenskaper: 3
Som andre pickup-er er ikke Actyon Sports bygd for fart og spenning; har man en sportslig kjørestil i utgangspunktet, burde man kanskje se etter noe annet. Men er du typen som trenger og ikke minst liker god fremkommelighet, kan Ssang Yong Actyon Sports A200 TopLine være noe.
Høy- og lavgirserie er på plass, i tillegg til vanlig bakhjulsdrift, og man skifter lett mellom de tre innstillingene med en knapp på dashbordet. Firehjulsdrift og lavgirserie gir utmerket fremkommelighet, og man skal være ganske langt utpå jordet for å sette seg fast.
Nysjerrig på bilnyheter? Se alt om Parismessen her.
Under landeveiskjøring blir Actyon ganske stump, og bilen spretter hit og dit over telehiv og ujevnheter i veien. Den stive fjæringen skyldes mye et oppsett for god lasteevne; stram fjæring er da en nødvendighet. Det er synd at dette går såpass mye ut over komforten i dumpene.
Motor: 4
2-litersdieselen under det noe spesielle panseret i Actyon gjør faktisk jobben sin. Noe grov gange bør nevnes, men det er ikke så dominerende at det kan kalles plagsomt. For øvrig er ikke 141 hester og 310 Nm dreiemoment oppsiktsvekkende mye i dag.
Ytelser: 3
Tekniske data
- Lengde: 496 cm
- Høyde: 175 cm
- Bredde: 190 cm
- Vekt: 1995 kg
- Nyttelast: 670 kg (aut.)
- Effekt: 141 hk 310 Nm
- Toppfart: 164 km/t
- CO2: 221 gr/km
Firerdieselen i Actyon gjør ikke bilen underholdende, men den yter såpass at man ikke savner mer; koblet opp mot SsangYongs nye girkasse gjør den jobben som kreves; har man først tatt på seg arbeidsklær, har man som oftest tatt av seg "kjøre-fort-klærne".
Forbikjøringene krever riktignok relativt lange strekninger, men tar man kontrollen over giringen selv og legger turtallet der momentet er på topp, så holder kreftene i massevis.
Alle våre biltester kan du lese her.
Den nye girkassen på seks trinn er behagelig myk i skiftene og gir god komfort. Men den legger turtallet noe høyt og har en litt jagende oppførsel ved kickdown, så det føles bedre å sjalte manuelt ved aktiv kjøring.
Eksteriør: 2
Ssang Yong har det med å lage et spesielt ytre. Personlig synes jeg Actyon er en designmessig bommert. Fra siden kan den se ok ut, men fra alle andre vinkler er den rett og slett for spesiell for min smak.
SsangYong har nok prøvd å skape noe friskt som skiller seg ut fra resten av gjengen, og det har de virkelig klart. Men mer eller mindre alle jeg har snakket med, er enige i at den treffer utenfor der smaksløkene sier nam-nam.
Interiør: 4
Inne bak rattet gjør Actyon det bedre. Interiøret ser faktisk helt greit ut, til å være en såpass billig bil. Hardplasten dominerer, ja, men vi synes ikke det gjør så mye i en arbeidsbil.
Man skulle kanskje tro at den stive fjæringen og den harde plasten ville skape en del skrape- og knakelyder i dashbordet, men den gang ei. Vi er overrasket hvor bra sammenskrudd det hele føles, og ulyder er det heller ikke mye av.
Testbilen var utstyrt med skinnseter som passet undertegnede godt. Lange kropper finner faktisk bedre plass her enn i mange av konkurrentene. Men vi savner lengdejustering av rattet.
Komfort: 3
Som nevnt over lider komforten av stiv fjæring og en noe jagete girkasse ved aktiv kjøring, noe vi for øvrig kjenner igjen fra de andre arbeidsjernene i klassen. Men er underlaget flatt og farten jevn, er komforten helt på høyde med mange av konkurrentene. Gode seter drar opp helhetsinntrykket.
Sikkerhet: 2
Det regner ute, og med litt dårlig tid spinner vi inn i den litt for trange luken i en rundkjøring. Jeg kunne ventet, men uten hjulspinnet på den våte asfalten ville ikke stuntet engang vært et stunt. Har ikke bilen antispinn? Har ikke alle biler antispinn i dag? Tydeligvis ikke.
Les testen av SsangYong Rexton her.
Heller ikke ESP finner vi i Actyon. Her er det én airbag til fører og én til passasjer, noe som er altfor lite i forhold til dagens standard. I tillegg til de to kollisjonsputene finner vi ABS-bremser, en absolutt minstestandard i dag.
Per i dag er ikke bilen kollisjonstestet av EuroNCAP og vi har derfor ikke grunnlag for å dømme hvordan bilen ville gjort det i en kollisjon. Karakteren faller lavt på grunnlag av manglende sikkerhetsutstyr.
Pris/utstyr: 4
Vår testbil, en A200 TopLine, koster fra 319 900 kroner ferdig registrert. Legg til 8000 kroner, og du får metallic-lakk og cd-spiller. Automatgir, cruisekontroll, klimaanlegg, ryggesensor, skinnseter og 18" aluminiumsfelger er standard på TopLine-modellen.
Mange av konkurrentene ligger på samme prisnivå eller noe under; ofte er dette biler med mindre standardutstyr, men kraftigere motor.
Denne saken ble første gang publisert 30/09 2008, og sist oppdatert 12/03 2024.