Mye støy i nye biler
Hvilken støyer mest, Lexus eller Subaru? Det er kanskje ikke den du tror.
Aldri før har man produsert så mange biler som i dag, og de blir også bedre for hver dag som går. Men finnes det ting som kunne vært bedre? Ja, absolutt.
Kraftigere hjuloppheng, stivere karosseri og fjæring, og ikke minst dekk med bredere og lavere profil, er alle årsaker til at nyere biler leder mer støy inn i kupeen enn tidligere.
Avisen Vi Bilägare gjennomførte imidlertid nylig en test av 35 biler, og konkluderte med at det høye støynivået ofte ikke er bilenes feil, men at det snarere skyldes underlaget den ruller på.
Dermed spiller det mindre rolle om bilen er ny, gammel, dyr eller billig. Godt er det da at vi her i Klikk Bil har egne støymålinger vi kan trekke en konklusjon fra, og disse målingene er naturligvis gjort på likt underlag.
De som støyet minst
Sortert etter støy i 100 km/t, lavest til høyest:
Bil |
Støy 50 km/t (i desibel) |
Støy 80 km/t (i desibel) |
Støy 100 km/t (i desibel) |
Mercedes-Benz C200 CDI |
57,2 |
61,3 |
64,0 |
Mercedes-Benz R 280 CDI |
57,3 |
62,4 |
64,6 |
Volvo XC70 D5 |
57,7 |
62,3 |
64,9 |
VW Passat 1,9 TDI Bluemotion |
60,7 |
62,4 |
65,1 |
VW Passat R36 |
57,9 |
62,2 |
65,5 |
Peugeot 308 1,6T |
60,3 |
62,7 |
66,1 |
Ford Mondeo 2,0 TdCi |
61,8 |
64,9 |
66,5 |
BMW X6 Xdrive 35d |
60,9 |
64,6 |
67,3 |
Peugeot 207 SW |
61,4 |
66,0 |
67,3 |
Honda Civic 2,2 Sport |
62,8 |
65,3 |
67,6 |
Skoda Octavia 1,8 TSI |
62,8 |
65,4 |
67,7 |
BMW 318 D |
60,7 |
63,2 |
67,7 |
Citroën C5 1,6 HDI |
61,4 |
65,9 |
67,8 |
VW Tiguan 2,0 TDI DSG |
62,5 |
66,1 |
67,8 |
BMW 118 dA |
61,7 |
64,5 |
67,8 |
Renault Laguna 2,0 dCi |
64,0 |
66,3 |
67,9 |
Jaguar XF V8 |
62,5 |
65,9 |
67,9 |
Lexus GS450H |
62,9 |
65,2 |
68,2 |
Subaru Impreza 2,0 |
59,9 |
65,2 |
68,2 |
Som vi ser, dominerer Mercedes på toppen, med Volvo på en god 3.-plass. Ikke noe oppsiktsvekkende, det. Men at en luksusbil som Lexus GS450H støyer like mye som en Subaru Impreza, overrasker en smule. Og at en "kassebil" som VW Caddy gir fra seg mindre lyd enn en BMW 3-Serie vitner om at dekk og hjuloppheng spiller en stor rolle her.
De som støyet mest
Bil |
Støy 50 km/t (i desibel) |
Støy 80 km/t (i desibel) |
Støy 100 km/t (i desibel) |
Fiat Sedici |
62,2 |
67,3 |
68,4 |
VW Golf GT TSI 140 |
66,2 |
67,1 |
68,6 |
Nissan Qashqai 2,0 dCi |
61,7 |
66,0 |
68,9 |
Land Rover Freelander TD4 |
61,9 |
67,0 |
68,9 |
Opel Astra 1,6 |
62,9 |
66,2 |
69,1 |
Audi A3 1,9 TDI |
61,6 |
66,5 |
69,3 |
Opel Corsa GSI |
62,3 |
65,7 |
69,6 |
Saab 9-3 1,9 TTiD |
63,2 |
67,8 |
69,7 |
Subaru Forester 2,0 |
62,3 |
67,2 |
69,7 |
VW Golf GT Sport |
65,1 |
69,5 |
70,3 |
Toyota Rav4 2,0 |
64,0 |
67,8 |
70,6 |
Scoda Fabia 1,4 TDI |
66,2 |
69,9 |
71,2 |
Citroën Berlingo Multispace |
65,0 |
68,4 |
71,3 |
Audi A4 3,0 TDI |
64,4 |
69,7 |
71,6 |
VW Caddy Maxlife 1,9 TDI DSG |
66,2 |
68,7 |
71,6 |
Ford Focus ST |
67,7 |
71,8 |
72,3 |
Audi TTS |
67,8 |
70,1 |
72,3 |
BMW 330 XdAT |
65,6 |
69,1 |
72,8 |
BMW M3 cab |
67,1 |
71,6 |
73,4 |
Uansett hvordan vi vrir og vender på det, er det kombinasjonen av bilen og veien som avgjør støynivået, men mye kan være gjort med et sett dekk som drar i positiv retning.
Sett i forhold til de svenske tallene har vi kanskje ikke så mye å klage på allikevel, hvis de husket å slå av stereoen da...
Denne saken ble første gang publisert 20/08 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.