Test: Citroën Berlingo Multispace 1,6 HDI 90, 2008
Stor, fleksibel og rimelig
Personbilutgaven av Citroën Berlingo gir mye familiebil for pengene – og den kjører godt.
Den ser kanskje ut som en postbil, men under skallet byr personbilutgaven av Citroën Berlingo, som har fått etternavnet Multispace, på mye godt. Dessuten er den rimelig å kjøpe, og har en fin dieselmotor.
Tvillingmodellen Peugeot Partner Tepee byr på veldig mye av det samme, men noen forskjeller er det da.
Kjøreegenskaper: 4
Citroën Berlingo Multispace er en høybygd bil, og er vel i utgangspunktet bygd for å være en praktisk, kompakt varebil som skal tåle mye last baki. Dette borger ikke for allverdens sporty kjøreegenskaper, og verken styrefølelse eller førerens kontakt med forhjulene er i ypperste klasse.
Likevel kjører den godt, den er stabil og forutsigbar, og kan kjøres overraskende friskt uten at den klager, krenger eller blir ukomfortabel. Komforten er flott, både på små og store humper.
Den skiller seg rett og slett ikke så voldsomt fra vanlige stasjonsvogner eller MPV-er når det gjelder kjøreegenskaper. Dessuten klarer hjulene å holde kontakten med veibanen på en imponerende god måte, og selv på sleipt underlag takler forhjulene fint å overføre kreftene fra dieselmotoren til veien.
Motor: 4
Den 1,6 liter store dieselmotoren kjenner vi svært godt fra før; den finnes i en lang rekke Citroën- og Peugeot-modeller, og er i tillegg i bruk i en hel haug med bilmodeller fra andre produsenter.
Det er forståelig, for motoren er flott. Den støyer lite, har herlig jevn kraftkurve og drar i tillegg godt. I 90-hestersutgave - med 215 Nm fra 1750 o/min - har den ikke det helt store overskuddet, i hvertfall ikke i en bil med såpass til størrelse og vekt som Berlingo Multispace.
Men til alle dagligdagse formål er den nok i massevis, selv når du laster inn folk og bagasje. Girkassa er både veltilpasset og lettsjaltet, og bidrar til komfortabel framfart.
Ytelser: 3
En kjøper ikke Citroën Berlingo Multispace om det er en morobil man er ute etter, og selv om kreftene motoren gir er nok til at man har det hyggelig underveis, er det heller ikke særlig mer.
I hvertfall ikke når nær 1500 kg bil skal flyttes. 0-100-sprinten skal ta 14,3 sekunder, og våre akselerasjonsmålinger viser at den bruker tolv sekunder på 50-100 km/t i tredje gir, og 15,3 sekunder på samme øvelse i fjerde gir.
Eksteriør: 4
Noen designmessig skjønnhet er den ikke, men Berlingo har et funksjon-foran-form-basert utseende og klarer delvis å skjule at den faktisk er en høybygd kassebil.
Snuta har sterke bindinger til Citroëns øvrige modeller, mens hekken er flat og fikk noen kommentarer om snodig design. Vi synes det stort sett fungerer.
Interiør: 4
Citroën kaller Berlingo Multispace for en flerbruksbil, og til en viss grad kan vi si oss enige.
Førermiljøet er velfungerende, men verken spennende eller særlig eksklusivt. Du har imidlertid alt du trenger godt innen rekkevidde, og plass er det nok av. Selv om setene mangler en del justeringsmuligheter, fikk de skryt av flertallet i redaksjonen.
Skyvedører, til og med på hver side, burde nesten vært påbudt for barnefamilier. I tillegg gjør de inn- og utstigning til en enkel affære. Citroën har utstyrt bilen med tre identiske bakseter, der de fleste sitter greit. Sittestillingen blir imidlertid litt i overkant rett-opp-og-ned.
Setene kan klappes sammen, vippes fram eller fjernes enkeltvis, og ryggen på det midtre setet kan omdannes til bord og koppholdere om man bare har to passasjerer der bak. Den har piknikbord på forseteryggene, og massevis av oppbevaringsrom - både rundt førerplassen, i gulvet og i taket.
I tillegg er bagasjerommet rommelig - selv om det er relativt grunt, har man plass nok i høyden. Dette resulterer i 675 liter lasteplass, som kan økes til 3000 liter om man jobber litt med setene.
Vi savner muligheten for å skyve baksetene i lengderetning. Men Citroën skal jo også prøve å selge C4 Picasso.
Komfort: 4
Den behagelige motoren, et snilt understellsoppsett samt 16-tommersdekkene i moderat profil bidrar til å gjøre Berlingo komfortabel på veien. Det er noe støy, men ikke verre enn at det går i glemmeboka etter litt kjøring.
Det manuelle klimaanlegget fungerer fint, og sittekomforten er - på tross av myk rygg og få justeringsmuligheter - overraskende god, selv på langtur.
Sikkerhet: 3
I EuroNCAP-testen fikk Berlingo fire av fem stjerner for voksensikkerhet - knær og bryst fikk noe juling i frontkollisjonstesten. Den fikk fire av fem for sikring av barn, på grunn av noen dårlige merkelapper. Fotgjengersikkerhetstestingen ga to av fire stjerner.
Den rimeligste modellvarianten av Berlingo Multispace har ikke ESP som standard, og det er for dårlig!
Pris/utstyr: 5
90-hestersutgaven av Berlingo Multispace koster i testøyeblikket 222 900 kroner. Du får den også med 75-hestersversjon av samme motor, fra 202 400 kroner.
Med andre ord får du mye bil for pengene, og selv om utstyrslista ikke bugner av godsaker, får en stort sett det en trenger med i prisen - med unntak av ESP (det koster 4600 kroner ekstra).
Du får mange kompaktbiler for omtrent samme pris - Kia Cee´d og Hyundai i30 er noen muligheter - men få byr på like mye plass og like fleksible løsninger som Multispace i denne prisklassen.
Verditapet er vi usikre på - denne skiller seg jo ut i mengden av biler - og 0,57 liter diesel på mila er høyst akseptabelt.
Denne saken ble første gang publisert 17/08 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.