CO2-fri lynbil
Elektrisk drevne Lightning går som et skudd, uten CO2-utslipp og med kunstig motorlyd.
For to år siden presenterte Peterborough-baserte Lightning Car Company (www.lightningcarcompany.co.uk) en sportsbil med en konvensjonell 4,8-liters V8. Men så bestemte selskapet seg for å starte med blanke ark og batterier, og i dag er britenes første elektrisk drevne sportsbil snart klar for kunder.
Vel, litt må du vente. Britene regner med at Lightning skal være klar for serieproduksjon sent neste år. Det er først og fremst batteriteknologien som må finslipes, før uværet slippes løs - kjapp som et lyn, men i utgangspunktet uten medfølgende torden.
Datalaget V8-lyd
Elektriske biler er som kjent lydløse. En ulempe, synes mange. Selv en svak summing harmoniserer jo dårlig med forestillingen om at en genuin sportsbil skal låte litt barskere enn mors gamle symaskin. Derfor har Lightning følgende teknologi-snadder på listen over standardutstyr: "programmable external engine sound generator", som er hva det høres ut som: en datamaskin som kreerer og spytter ut motorlyd - i dette tilfellet, lyden av en V8.
I alt tretti batterier generer en kraft tilsvarende 700 hk. All kraft leveres via elektriske motorer på hvert hjul, noe som eliminerer mekaniske energikrevende kompleksiteter.
Lightning skal klare 0-100 km/t på rundt fire sekunder, og fillerister med det mang en supersportsbil på fossilt brennstoff. Toppfarten oppgis til 210 km/t, noe som selvsagt er langt dårligere enn hos tilsvarende konvensjonelle sportsbilmodeller.
Brems hvis du skal langt
Rekkevidden med friske batterier skal være opp mot 320 km, og paradoksalt nok kommer du lenger jo mer du bremser. Det regenererer nemlig energi, som føres tilbake til batteriene.
320 km er en god rekkevidde, men selvsagt ikke nødvendigvis god nok om du er på langtur. Skal du lade batteriene i løpet av ti minutter, slik LCC hevder er mulig, er du nemlig avhengig av en type strømtilkobling du bare finner på spesialbygde stasjoner. Med vanlig stikkontakt bør du belage deg på en såpass lang pause at du i hvert fall kan roe deg ned med en lengre matpause, eller kanskje like gjerne sjekke inn for natten.
Lightning er ikke verdens første elektrisk drevne sportsbil. Vi har allerede skrevet om amerikanske Tesla (http://www.klikk.no/motor/bil/arkiv/article278142.ece), som er en toseter med tilsvarende ytelser og rekkevidde, men til en betydelig lavere pris. Teknologien de to modellene anvender er til dels forskjellig.
Avgiftsfri
Prisantydning på Lightning i UK er cirka 1,2 millioner kroner, og som kjent kan el-biler tas avgiftsfritt inn til Norge. Ikke uventet henvender Lightning Car Company seg til "kundene som vil skille seg ut, men samtidig være miljøvennlige".
I dag selges det kun noen hundre elektriske biler i Storbritannia årlig. Og vi tipper at LCC er spente på hva bilrefseren og Top Gear-ikonet Jeremy Clarkson vil si. Sist han satte en el-bil opp i et testrace i Top Gear, var motstanderen et bord!
Denne saken ble første gang publisert 01/08 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.