Nissan Qashqai 2,0 dCi 4x4 aut.

Riktig versjon – feil pris

Med dieselmotor, firehjulstrekk og automatgir har testbilen i utgangspunktet alt som skal til.

Sist oppdatert

LES ALLE VÅRE BILTESTER HER.

Nissan Qashqai er en trivelig bil. Særlig med dieselmotor, firehjulstrekk og automatgir. Men den koster så altfor mye.

Kjøreegenskaper: 4

Den kompakte, høyreiste og SUV-aktige bilen er ikke ment å være noe presisjonsinstrument. Men Nissan Qashqai har et overraskende konsist understellsoppsett, som svarer logisk og ryddig når du utfordrer det - og bilen kan kjøres kjapt uten at den krangler. Den er kompakt, og føles også slik når du kjører den i svinger. Når grensene nås, svarer den med trygg understyring, og ESP-systemet holder stramme tøyler. Firehjulstrekksystemet hjelper til når du trenger det - for eksempel i glatte bakker - men bidrar i liten grad til økt stabilitet ved vanlig kjøring. En vribryter lar deg velge mellom bare forhjulsdrift, å la bakhjulene hjelpe til når det trengs, eller å låse midtdifferensialen når du skal klatre i lave hastigheter.

Motor: 5

Tolitersdieselen i Qashqai er en liten perle. Den yter 150 hk ved 4000 o/min og 320 Nm ved 2000 o/min, noe som er nok til å gi snaut 1700 kg bil hyggelige prestasjoner. Dette hjelpes godt av sekstrinnsautomaten, som girer kjapt og logisk, og som hele tiden henter det beste fra motoren. Dieselmotoren høres jo, men uten at den er plagsom.

Ytelser: 4

Den to liter store dieselmotoren gjør ikke Qashqai til noe råskinn, men passer godt til bilens karakter. Du har hele tiden de kreftene som trengs, men ikke noe voldsomt overskudd. Automatgirkassa gjør forbikjøringer til en relativt kjapp og effektiv affære, og motoren drar godt over hele mellomregisteret.

Eksteriør: 4

Qashqai har mange SUV-elementer på plass i en kompakt pakke - småtøffe elementer, høy bakkeklaring og visse snertne linjer. Kommentarene om den er delte; noen synes den er litt i overkant kjedelig, mens andre mener den ser frisk og spennende ut.

Interiør: 4

Nissan har jobbet godt med interiøret i Qashqai, og resultatet er trivelig og gir god kvalitetsfølelse, og det virker påkostet. Knappeveldet i midtkonsollen går det an å venne seg til, og selv om setene ikke byr på noe sidestøtte, gir de god komfort over lengre avstander. Foran er det godt med plass, mens baksetet er greit nok. De fleste vil nok ønske seg med plass i høyden bak, og ikke minst større bagasjerom. Sistnevnte måler 410 liter, noe som er på nivå med andre kompaktbiler - SUV´er flest kan by på mer rom for det du vil ha med deg. Men så er den jo heller ikke noen stor bil.

Komfort: 5

Selv om understellet i Nissan Qashqai er satt opp så det går an å kjøre litt aktivt i svingene, tar det ujevnhetene godt. Testbilens 17-tommere gir en del hjulstøy, men motor og vind er det ikke så mye å høre fra. Setene er behagelige, og kombinasjonen av sterk dieselmotor og fin automatgirkasse gjør den til en trivelig turkamerat.

Sikkerhet: 5

EuroNCAP-kollisjonstesting ga Qashqai fem av fem mulige stjerner for voksensikkerhet, fire av fem for beskyttelse av barn - de trekker for litt dårlig merking av Isofix-festene bak og airbaginnstilling - og to av fire stjerner for fotgjengerbeskyttelse. Den har godt med airbags, og naturligvis ESP. Firehjulstrekk bidrar også til en trygg kjøretur.

Pris/utstyr: 3

I utgangspunktet er Nissan Qashqai en bil med hyggelige priser, noe som delvis forklarer de høye salgstallene. Men om du skal ha den i manges øyne optimale kombinasjonen, altså med diesel, firehjulstrekk og automatgir, koster den mye. Nærmere bestemt 394 000 kr. Automatgirkassa alene drar opp prisen med 52 000 kr, takket være økt vekt, forbruk og medfølgende CO2-utslipp. Så du bør med andre ord ha svært gode grunner til å velge automatgir - den manuelle girkassa fungerer også veldig fint i denne bilen. Utstyret er fornuftig priset - pakkeprisene/de høyere utstyrsnivåene er spesielt hyggelige. Vi spår at Qashqai vil merke mindre til eventuelle svingninger i bilmarkedet, der SUV´er kanskje blir rammet av stigende drivstoffpriser, siden den ikke framstår som en tradisjonell SUV og heller ikke har noe voldsomt forbruk.

Denne saken ble første gang publisert 22/07 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også