Test: TomTom GO 930
Smartere til målet
TomTom GO 930 lover å gi deg smartere bilnavigasjon og en hel masse annet. Les vår test.
TomTom har laget noen av de mest populære navigasjonsenhetene de senere årene. Rett i forkant av sommerferien har de sluppet en bunke nye modeller, der GO-modellene hører til de mest spennende. Vi har testet toppmodellen GO 930.
Som seg hør og bør har TomTom GO 930 en masse finesser som ikke nødvendigvis er så viktige for å lose deg trygt og effektivt til bestemmelsesstedet. Mediamuligheter som bildefremvisning, musikkavspilling og FM-overføring til bilradio er kjekt for noen, men betyr ikke så mye for andre.
Viktigere er kanskje håndfrifunksjon og nettilgang via Bluetooth-funksjon til mobiltelefon, men vi ble skuffet over begrenset mobilstøtte. Vår ganske vanlige telefon var ikke blant de heldige på listen. Er dette viktig, bør du sjekke at telefonen din faktisk fungerer med enheten.
Vi har testet håndfrifunksjonen med en kompatibel telefon, og er imponert over hvor bra dette fungerer. Spesielt lydkvaliteten er bra både i bilen og for den du snakker med.
Dynamisk ruteplanlegging
Tekniske data TomTom GO 930
- Pris: Ca. 3400,-
- Full kartdekning: Europa, USA, Canada
- By til by-dekning: Albania, Hviterussland, Bosnia, Bulgaria, Makedonia, Moldova, Montenegro, Romania, Serbia, Ukraina
- Teknikk: 400 MHz CPU, 64 MB hurtigminne, 4 GB flashminne for lagring, mulighet for SD/MMC-kort
- Forbindelse: USB 2.0, Bluetooth, TMC-trafikk, FM-sender, innebygget mikrofon
- Mål: 118x83x24 med mer, vekt 220 gram
Uansett ekstra godbiter, det er evnen til å lose deg fram i byen eller på ferietur som teller mest. Med GO-serien introduserer TomTom IQ Routes. Gjennom internettjenesten TomTom HOME kobler millioner av TomTom-brukere enhetene sine til TomTom.com.
Anonymiserte data fra kjøringen lastes ned, og brukes til å beregne den faktiske kjøretiden på ulike veier, i motsetning til en kalkulert gjennomsnittsfart ut fra veistandard og hastighetsbestemmelser som har vært vanlig tidligere.
Dermed skal IQ Routes sørge for en dynamisk og virkelighetsnær hastighetsprofil når rutene planlegges på din enhet.
Når og hvordan dette slår ut i bedre ruteplanlegging i Norge, forteller historien ikke noe om. Siden teknikken er ny og utbredelsen av GO-modellene så langt begrenset, vil vi tro at det vil få mer betydning over tid enn i vår testperiode.
Det var i alle fall ikke mye vi kunne merke langs våre testruter som tydet på en høyere IQ enn andre enheter.
Siden Norge er U-land når det gjelder trafikkinformasjon, vil du ikke ha glede av enhetens medfølgende RDS-TMC mottaker eller TomTom Traffic - en egen abonnementstjeneste via mobilt internett. Disse tjenestene må du til mer trafikksiviliserte naboland for å ha glede av.
Er du på ferietur i Europa, har både IQ Routes og trafikkinformasjonen stort positivt potensial.
Fotobokser koster ekstra
Advanced lane guidance er en annen ny funksjon som fungerer bra, men heller ikke har enorm betydning i Norge. Den sørger for en visuell og svært tydelig guiding gjennom vanskelige motorveikryss, og dem er det ikke så fryktelig mange av her hjemme.
Da burde heller varsel om dårlig veivedlikehold og unaturlig lave fartsgrenser være en del av pakken.
Når det gjelder fartsgrenser er fotoboksvarslingen nyttig og relativt pålitelig. Et årsabonnement på tjenesten for alle europeiske land som støttes, koster ca. 240 kroner. Under ruteplanlegging blir du også tilbudt å unngå bomveier, noe som fungerer i det fleste tilfelle, men ikke alle.
Betjeningsmessig er TomTom GO 930 som en løk, med flere lag. Du kan bare skru på og trykke "naviger til", så er du underveis og det meste fungerer utmerket.
Likevel gjør du deg selv en tjeneste ved å sette deg inn i de mer avanserte funksjonen og ikke minst sette opp enheten slik du liker å ha den. Det er vel investert tid.
Det samme gjelder installasjon av TomTom Home-programvaren på en PC. Det lar deg få fullt utbytte av onlinetjenester, både gratis og betalbare. På gratisfronten er Map Share-tjenesten med godkjente, brukeroppdaterte kartoppdateringer av de mest nyttige.
Godkjent pålitelighet
TomTom GO 930 fungerte stort sett pålitelig under vår test. Vi hadde noen tilfeller av dårlige rutevalg, og noen tilfeller der den forsøkte å geleide oss gjennom gågater, men totalt sett er den innenfor toleransegrensen.
Når ruten er ferdig kalkulert, er mulighetene til å gå gjennom og endre ruten rikholdige og lett tilgjengelige. Stemmeguidingen kan bli vel intens, men du kan tilpasse graden av pratesyke, mens stemmeutvalget på norsk er begrenset og litt merkelig.
Riktig satt opp gir 4,3-tommers skjermen meget detaljerte, men like fullt klare instruksjoner. Har du ledig tid, og TV-vert-røst, kan du lese inn egne stemmeinstruksjoner.
Vi er ikke helt begeistret for autozoomfunksjonen, som er lite tilpasningsdyktig i forhold til fart, omgivelser og avstand til neste punkt. Her kunne fleksibilitet og dynamikk vært bedre.
POI virker bra utbygd på de fleste områder, men vi er litt overrasket over at vi i Kristiansand får oppgitt at nærmeste butikk ligger i Hirtshals. Har ColorLine hacket systemet?
Enhanced Position Technology bruker sensorer til å beregne bilens bevegelser når du er i en tunnel, eller et område der høye bygninger hindrer pålitelig satelittmottak. Helt presist blir det ikke, men fungerer ok som en backup.
Middelmådig trafikkinfo
Etter at TMC-systemet har kommet på plass i Norge, har vi fått forsøkt denne funksjonaliteten. 930T er ikke stabil nok på mottak av meldinger, og har heller ikke like god funksjon for å hente opp informasjon om meldinger.
Du ser symboler i kartet, men det fungerer ikke særlig godt i praksis og tar tid å hente frem. I tillegg har vår testenhet en ekstra ledning for TMC-mottak, noe som virker kludrete.
Selve veiledningen i forbindelse med hindringer er god. Ved kjøring i utlandet virker det som om IQ Routes tar rette valg i forkant av trafikkerte områder, noe som reduserer behovet for omdirigering.
Denne saken ble første gang publisert 10/07 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.