Vakre Goodwood i Sussex

Goodwood Festival of Speed og Goodwood Revival er himmelrike for nostalgikere, bilentusiaster og motorsportselskere.

Sist oppdatert

Festival of Speed

Arrangement: Bakkeløp for historiske racerbiler. Avholdt siden 1993. 30 000 kom første gangen, til tross for at arrangementet kolliderte med 24-timers på Le Mans.

Avholdes: En helg i juni, på godset Goodwood i West-Sussex.

Billetter: 140 000. Må forhåndskjøpes. Rekorden for en dag er 158 000 (2003).

Bakke: 1,87 km, rekorden er 41,6 sekunder, satt av Nick Heidfeld i en McLaren-Mercedes F1-bil i 1999.

Annet: Mellom 2000 og 2004 ble det også kjørt nedover bakken med avanserte "olabiler", i en konkurranse kalt "Soapbox Challenge". I 2005 ble en spesiell rallyetappe på 2,5 kilometer presentert, beliggende ved enden av bakken. Designkonkurransen Cartier Style et Luxe avholdes også, og det kjøres alltid et flyshow i løpet av helgen. Som regel er det Red Arrows som er i aksjon, men publikum har også opplevd en lavtflygende Boeing 747 dundre over hodene sine. I Junior Festival of Speed er det lagt opp show og aktiviteter for barn mellom 2 og 12 år.

Godset Goodwood i grevskapet West-Sussex, ti mil sørover fra London, er hver sommer som himmelrike for en hver som er interessert i rullende blikkfang fra motorsportens gullaldere.

11.-13. juli avholdes bakkeløpet Festival of Speed, der godsets eier - Lord March - holder stevne for deg som vil se innbitte gamle menn tyvstarte sitt evige liv i sigarformede kister med hjul på, sammen med mer opprømte opptredener fra dagens superstjerner i rally og racing.

Fasilitetene som huser Goodwood Festival of Speed utgjøres først og fremst av lordens eget slott, sammen med små og store telt, salgsboder, paviljonger og sponsorarenaer.

Husk bare å kjøpe billett på forhånd! Festival of Speed er alltid utsolgt når helgen opprinner, så her nytter det ikke å komme rekende til godsets inngangsportaler for å løse billett.

Her kryr det av gamle helter med racing-CV'er tynget av G-krefter. Under en spasertur i pitlane kan du støte på amerikanske Dan Gurney, som har vunnet løp i Formel 1, Can Am, Trans Am, Indy Car og NASCAR. Du kan vise tommelen opp for Jenson Button, før han burner for publikum med sin Honda RA 107 F1-bil, glo på Emerson Fittipaldi mens han klargjør kroppen for en omgang i en Lotus-Cosworth 49 fra 1969, eller betrakte den store lokale racinghelten Derek Bell i en Mirage-Ford GR7 fra 1973.

Du kan for så vidt også gi et oppmuntrende klapp på skulderen til Pink Floyd-trommis Nick Mason, før han legger i vei opp bakken i en absolutt korrekt rekonstruksjon av en Auto Union "Silverarrow" Type D Dual Compressor fra 1939.

Superbiler

Foto: egil nordlien

Men enda mer enn kjendiser og berømte kappkjørere er Festival of Speed berømte racer- og rallybiler. Historie! Og som hvem som helst kan få en klump i halsen ved å titte på egne fotoalbum fra gamle dager, opplever mang en grånet dame eller herre sterke emosjoner ved å ratte en gammel bil de har et forhold til, de snaue to kilometerne opp den slake bakken, fordi Lord March' residens. Eller eventuelt sideveis på den tilstøtende rallyetappen.

Her kryr det hvert år av racerbiler som har samlet triumfer i gateløp som Targa Florio og Mille Miglia. Ikoniske sportsbiler som en Ferrari GTO eller en Ferrari 166 MM Barchetta kan rase skamløst langsetter høyballene som kranser bakkeløpet, du kan høre godlyden fra en umistelig og ubetalelig Alfa Romeo Tipo 159 "Alfetta" fra 1951, med 1,5-liters motor som yter 420 hk. Juan Manuell Fangio vant Spania Grand Prix med denne i 1951, og kapret VM-tittelen.

Muskelbiler fra Trans Am-serien (Trans American Sedan Championship) - Mustanger, Camaroer og andre fete amerikanere - brisker seg høylytt, og spoilerbehengte sportsvogner fra Can Am-serien (Canadian-American Challenge Cup) breier seg over hele lordens asfaltstripe.

Rallyhelter

Og fortsatt er Festival of Speed så mye, mye mer. Unge roadracere får kjøre sine helters - det være seg Barry Sheen eller ferskere mestere - gamle vinnersykler opp gjennom traseen. Ung utvalgte damer nærmest tisser på seg mens de sitter på med det gamle MC-esset og villbassen Randy Mamola, som stort sett turteller seg opp mot mål - på bakhjulet!

Foto: egil nordlien

Her finnes entusiasme og kjærlighet for det forgangne, men også sterke følelser for nåtiden. Festival of Speed har også en egen skjønnhetskonkurranse - Cartier Style et Luxe. Blant dommerne her finnes navn som Jeremy Clarkson, Bryan Ferry, Gordon Murray, Clive James, George Lucas og Richard Harris.

I fjor vant en Atalanta Roadster fra 1938. Året før la nok særs mange merke til en sort "one-off" 1938-modell Phantom Corsair, designet av den tidligere ketchuparvingen Rust Heinz. En utrolig rå bil; en slags forfinet Batmobil. Dessverre døde Rust Heinz bare 25 år gammel, og drømmen om serieproduksjon forble akkurat det.

Og denne kuriøse historien kan avslutningsvis stå som et symbol på Goodwood Festival of Speed. For til syvende og sist er festivalen en nesten endeløs ansamling beretninger, konkretisert gjennom biler og sjåfører med en glamorøs og til dels dramatisk fortid.

Tidsreise

Mens bakkeløpet Festival of Speed avholdes i juli, går baneløpet Revival som regel i september. Og mens førstnevnte arrangement er relativt avslappet i form, tar Revival den helt ut. Her hersker ånden fra femti- og sekstiårene, med en kleskodeks som gjør at svært mange av drøye 100 000 tilskuere er tidsriktig kledd. Så se opp for syklende slyngler i eplenikkers og sixpence, overse smålurvete gateselgere som falbyr ditto ur, men se gjerne på søte pinups og Grace Kelly-inspirerte damer med sort eyeliner, knallrød leppestift og nylonstrømper.

Det du uansett kommer til å se mest på er - biler. Klassiske biler hvor enn du snur deg - over tusen gatebiler på parkeringsplassen, bak pre-66-plakaten, og hundrevis av racerbiler inne på selve banen.

Foto: egil nordlien

Vi vandrer omkring i folkehavet, titter på rockere og mods på sine mc'er og scootere, dukker for sneiende Spitfires, beundrer fasadene på de små salgsbodene for te og smiler av flørten mellom høyrøstede menn i stråhatter og deres champagnenippende kvinner - og det slår oss: bilsport kan være romantisk!

Men det er bare til startskuddet går. For på Revival kjøres det for å vinne! Og det er sågar, en og annen gang, de samme heltene som kjørte racerbilene den gangen de var nåtid og ikke fortid, som sitter konsentrerte bak rattet.

Akkurat det faktum at disse og andre tapre menn, samt et par kvinner med store baller, jager ut fra startstreken i unike klenodier til sammen verdt rundt 360 millioner kroner, og betrakter de andre i feltet som konkurrenter, ikke som kolleger, er på sett og vis kvintessensen av dette unike stevnemøtet med fortiden. Det er på ordentlig! Nesten!

I fjor deltok nordmennene Arne Berg og John Haugland i Revival, i en fabrikksbygd Ford Lotus Cortina. Og de to er med i år også; nå i en 1957-modell Tatra 603 fra 1957, med hekkmontert 2,5-liters luftkjølt V8 med fire weber-forgassere.

Revival

Jordene der 3,86 kilometer lange Goodwood Motor Circuit ligger, ble i sin tid rekvirert av det britiske forsvaret som nødlandingssted for RAF under den andre verdenskrig. En ovalbane ble bygget rundt sletten, primært for å forbedre dreneringen. Den ble snart asfaltert, og den australske skvadronlederen Tony Gaze var en av dem som stadig ble sett rasende rundt "banen" i sin MG.

Etter at krigen var over, foreslo Gaze for eieren, Jarlen av Richmond, at han burde bygge en skikkelig racerbane der. Og slik ble det. Goodwood Motor Circuit ble åpnet i 1948, og var åpen for alle former for racing frem til 1966. Her ble det blant mye annet kjørt Formel 1, den berømte Goodwood Nine Hours og sportsvognklassikeren Tourist Trophy.

I dag er Revival det største racingstevnet i Storbritannia, ved siden av Formel 1-løpet på Silverstone - og disse to er også de eneste to stevnene som har dispensasjon til å kjøres på frieksos.

Foto: egil nordlien

Reise dit?

Reisefeber? Det er enkelt å fly rimelig til en av Londons fire flyplasser (Heathrow, Gatwick, Stansted og London City flyplass). Fra Heathrow tar det halvannen til to timer å kjøre ned til West-Sussex. Hotellprisene under Revival- og Festival of Speed-helgene er stive, men likevel høyst overkommelige for norske lommebøker. Det viktigste er å bestille rom tidlig. Et alternativ er det å leie en bobil, kjøre ned til Goodwood og bo på campingplassen her. Og ta gjerne med hele familien.

Nettside: www.goodwood.co.uk

Foto: egil nordlien

Denne saken ble første gang publisert 08/07 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også