Ford Focus RS:
Helrå og giftig
Ford Focus er nå klar i tradisjonsrik RS-utgave – med 300 hk!
Ford Focus RS har vært under planlegging i mange år. Prosjektet har vært startet og stoppet noen ganger - alt etter hvordan økonomien og ledelsen hos bilprodusenten har vært - men nå er den endelig klar.
Og den ser ordentlig heftig ut. Utseendet er voldsomt, med åpen og sulten front, brede skjermer, lufteslisser på panseret og i bakkant av forskjermene, diffuser bak og en heftig hekkvinge.
Enorme krefter
Den er ikke akkurat tam, heller. Under panseret har den en 2,5-liters rekkefemmer med turbomating, som yter 300 hk og 410 Nm. Den er koblet til en tettsteget, sekstrinns manuell girkasse, og dette er nok til å sende den forhjulsdrevne bilen fra stillestående til 100 km/t på under seks sekunder.
Interiøret er også av det sportslige slaget, med dype og fastklemmende seter fra setespesialisten Recaro, et gripevennlig ratt, aluminiumspedaler og karbonfiberbiter i midtkonsollen.
Det hele er krydret med lek med farger og kontraster. RS har også fått tre nye instrumenter på toppen av midtkonsollen, vinklet mot føreren: målere for turbotrykk, oljetrykk og oljetemperatur hører med i en bil som dette.
Forhjulsdrift - men moro!
Den skal være ordentlig morsom å kjøre også. RS-logoen har i snart førti år vært ensbetydende med herlige kjøreegenskaper og god evne til å hevde seg i motorsport, og den nye Focus RS skal følge opp dette.
RS-teamets sjef, Jost Capito, har hatt som mål at Focus RS skal være heftig å kjøre, i tillegg til å være brukbar i det daglige. Selv om bilen bare drar på forhjulene, skal den klare å få omsatt kreftene til bevegelse på en effektiv måte.
En ny forstilling skal hindre at det høye dreiemomentet virker inn på styring og retningsstabiliteten, og en differensialbrems fra Quaife bidrar til at kreftene fordeles mest mulig effektivt.
Bilen har 40 millimeter bredere sporvidde enn standard-Focus, og store hjul skal også hjelpe til så hjulspinn unngås.
- Vi vurderte firehjulsdrift nøye, men ved å legge ned mye arbeid i utvikling og finjustering klarte vi oss uten, forteller Capito i pressemeldingen.
Det bidrar til å holde vekten på bilen nede, som igjen bidrar til heftigere prestasjoner.
Sportslig sikkerhet
Focus RS har også fått egne innstillinger for ESP-systemet som tillater litt lek og moro før det griper inn. Kjøreegenskapene ble utviklet uten ESP, så sikkerhetssystemet skulle være et sikkerhetssystem, ikke noe som hjalp bilen til å ha kjøreegenskaper, forteller Ford-folket.
Bilen skal bygges i Fords fabrikk i tyske Saarlouis, og kommer på markedet tidlig neste år.
Denne saken ble første gang publisert 04/07 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.