Test: Peugeot 207 RC 2008
Tøff småbil med herlig turbosnerr
Men slarkete girkasse skjemmer Peugeot 207 RC.
Peugeot 207 RC skal videreføre arven etter 205 GTi og 206 RC. Den kaster seg inn i et sprekt nisjesegment, der Mini Cooper S, Renault Clio Sport, Honda Civic Type-R, Ford Fiesta ST, Opel Corsa OPC, Golf GT og Polo GTI er kjente navn.
207 RC er tøff å se på, har en herlig liten vellydende turbomotor og skikkelige bøttestoler. Men der stopper også moroa, dessverre. En lite sjaltevillig og presis girkasse, en noe nummen styrefølelse og et relativt kjedelig interiør demper det sportslige inntrykket kraftig.
Kjøreegenskaper: 4
Som sagt er ikke styringen på 207 RC spesielt presis, og i kombinasjon med et vanvittig langt dashbord har man derfor lite kontakt med forhjulene og fronten på bilen. Ellers kjører bilen bra, men siden dette er en bil de fleste kjøper for morofaktorens skyld, kunne godt understellet vært hakket hvassere satt opp. Veigrepet er godt og bilen forutsigbar, men rent kjøremessig finnes det klart mer sporty alternativer i klassen.
Motor: 4
Den 1,6-liter store turbomotoren (kåret til "årets motor 2008") kjenner vi godt fra flere PSA-modeller, blant annet fra konkurrenten Mini Cooper S. Maks dreiemoment, 240 Nm, er tilgjengelig helt nede fra 1600 omdreininger i minuttet, og man har bra med krefter stort sett hele tiden, selv om motoren er tilkoblet en noe høyt giret girkasse med "kun" fem trinn. Men vi hadde ønsket oss litt mer "sprut" på toppen, noe som kanskje hadde blitt bedre med en sekstrinns kasse. Men den låter flott, med et herlig turbosnerr i pottene når høyrefoten blir tung.
Men hvorfor er en kjapp liten GTI-bil som dette tilkoblet en upresis, lite sjaltevillig girkasse? For det første tåler den konsekvent ikke å bli sjaltet fort eller brått med. For det andre kan man bevege girspaken som om den skulle stått i fri når den faktisk er i gir - det gir intet godt kvalitetsinntrykk!
Ytelser: 4
Draget i motoren er herlig uavhengig av turtall og gir, noe som merkes godt i forbikjøringer og under hard akselerasjon. Spurten til hundre er oppgitt til å ta 7,1 sekunder, mens toppfarten er 200 km/t. Den lineære effektkurven er med på å gjøre bilen svært så lettkjørt, og dermed også komfortabel ved normal kjøring med senkede skuldre. Det eneste minuset med drivlinjen er en litt hard kløtsj; selv etter flere dagers testkjøring var faren for "kvelning" hele tiden til stede.
Eksteriør: 5
Peugeot 207 er i utgangspunktet en ganske tøff liten småbil. RC-utgaven er selvsagt pyntet en del på, med blant annet kromfargede speil, andre eksosutblås og større hjul.
Interiør: 3
Interiøret i 207 RC minner mye om det vi finner i større Peugeot-modeller. Det lange dashbordet blir det opp til den enkelte å like eller mislike. Vi blir ikke helt kloke på det, og synes det ødelegger litt av muligheten for god kontakt med fronten og forhjulene på bilen. Setene er polstrede og gode i tillegg til å se hvasse ut, men de kan ikke justeres opp i forkant. Når det gjelder plass, er ikke 207 RC spesielt praktisk. En småbil har i utgangspunktet ikke voldsomme mengder plass til disposisjon i baksetene, og noen store sportsseter foran gjør ikke saken bedre. Bagasjerommet er omtrent identisk størrelsesmessig med både Volkswagen Polo og Toyota Yaris, men mindre enn i Opel Corsa. Til gjengjeld er det langt større enn det Mini Cooper S byr på.
Komfort: 4
På mange måter er 207 RC snarere en komfortabel bil enn en reinspikka kjøremaskin. Understellet er såpass snilt satt opp at man fint kan ha det hyggelig på tur, og støynivået i kupeen holder seg på et anstendig nivå. Den lille brummingen fra motoren er bare herlig, og hører absolutt hjemme i en slik bil. Med litt bedre justeringsmuligheter ville også sittestillingen blitt like god som setene visuelt sett gir inntrykk av.
Sikkerhet: 5
I 2006 ble 2007 kjørt i kollisjonstest av EuroNCAP, med meget positive resultater. Bilen oppnådde full pott med fem av fem stjerner for sikkerheten til voksne i bilen, mens den for barne- og fotgjengersikkerhet fikk tildelt henholdsvis fire og tre stjerner. Dette gjør den til en av de sikreste bilene i sin klasse, og nivået på sikkerhetsutstyret - både passivt og aktivt - er selvsagt høyt.
Pris/utstyr: 4
Med en startpris på 319 900 kroner legger 207 RC seg på et behagelig nivå sammenlignet med en del av konkurrentene. Det er stort sett kun Polo GTI og Mini Cooper S og Ford Fiesta ST som koster mindre, mens biler som Honda Civic Type-R, Renault Clio Sport, Golf GTI og Opel Corsa OPC - riktignok biler med høyere effekt - koster mer. Peugeot har generelt ikke den beste annenhåndsverdien, så verditapet på en slik modell vil nok ikke bli av de minste. Drivstofforbruket kan derimot ligge på et overkommelig nivå (0,72 liter på blandet kjøring) hvis du klarer å kjøre i eco-modus.
Denne saken ble første gang publisert 12/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.