Subarus pallplass i Akropolis:
Petters 2.-plass viktig for sporten
Petter Solbergs andreplass i Rally Akropolis med den helt nye Subaruen var langt viktigere for rallysporten enn for Subaru.
Petter Solberg var nesten på gråten og hele Subaru-teamet jublet hemningsløst etter andreplassen i Rally Akropolis sist helg. For første gang på nesten fire år var Subaru med helt i toppen, og det virker som den nye Imprezaen skal gjøre at både Petter Solberg og Subaru-teamet blir vinnere igjen.
At dette er en enorm lettelse for Petter Solberg, er lett å forstå, men jeg mener lillebror Solbergs innsats i Hellas er langt viktigere for selve rallysporten enn for Spydebergs store sønn og teamet hans.
For i takt med Petter Solbergs dårlige resultater, har interessen for rallysporten sunket drastisk både i Norge og i resten av verden de siste årene. Her hjemme er det nå bare spesielt interesserte som får med seg en VM-runde i rally; nettavisene, som tidligere hadde live-dekning av hver VM-runde, skriver knapt et ord lenger, TV-sendingene går sent på kvelden og gjerne på NRK2, og de store avisene gidder knapt å ta med VM-rundene i sin resultatbørs.
Etter Rally Sardinia for litt over to uker siden, hadde VG en helside med motorsport, men der var det Kai Børre Andersen, Michael Schumacher og Tommy Rustad som var omtalt; Rally Sardinia, hvor fire nordmenn stilte til start, ble ikke engang nevnt¿
Norske medier våknet
Men i helgen var Petter Solberg tilbake på førstesiden av VG. Hele tre sider i sportsbilaget på søndag var viet rally, og NRK hadde flere innslag i nyhetene om den nye bilen. Til og med TV2 klarte å rydde plass i sin fotballsending (som de kaller sportssending) for å ta med litt rally. Med Petter Solberg i toppen, våkner norske medier og rallysporten kan igjen få noe som likner den oppmerksomheten vi var vitne til for noen år siden.
Dette er spesielt viktig for de unge talentene Mads Østberg og Andreas Mikkelsen, for Henning Solberg, og for arrangøren av den norske VM-runden Rally Norway. Østberg og Mikkelsen drømmer om å bli de nye VM-stjernene, og jo større oppmerksomhet sporten får, jo lettere blir det for dem å skaffe sponsorer.
Henning trenger oppmerksomhet
Når det gjelder Henning Solberg, går hans kontrakt med hovedsponsoren Expert ut etter denne sesongen. Det har vist seg at Henning Solbergs sjuende og åttendeplasser alene ikke har vært nok til å skape mye oppmerksomhet rundt VM-rundene i rally, og mye oppmerksomhet trenger storebror Solberg hvis han skal ha et håp om å skaffe 25 millioner kroner årlig også de neste årene¿
For Rally Norway er det helt avgjørende at det er blest rundt rallysporten; da kommer det kanskje tilstrekkelig mange betalende tilskuere til at det kan gå sånn nogenlunde rundt økonomisk.
Også internasjonalt har de gode resultatene til Subaru og Petter Solberg stor betydning. Den internasjonale interessen for rallysporten har stupt enda mer i utlandet enn her hjemme. Hovedårsaken er at den de siste årene har vært offer for et "Schumacher-syndrom" ved at Sébastien Loeb har vunnet det meste, for da dabber interessen av. At det kun har vært Citroën og Ford som har kjempet i toppen, har heller ikke hjulpet på.
Citroën fortsetter nok!
Derfor er rallydekningen i store og viktige land som Storbritannia og Tyskland blitt kritisk dårlig; i Storbritannia i fjor ble Rally-VM sendt på kanalen ITV4, hvor seertallene er svært lave. Med så dårlig mediedekning begynner også bilfabrikkene å vurdere sine satsinger, og det er ikke mange uker siden Citroëns teamsjef sa at han vurderer å flytte Citroëns motorsportsatsing fra WRC til DTM.
Men nå som Subaru igjen hevder seg i toppen, tviler jeg på at Citroën kommer til å gi seg. Interessen for rallysporten er nemlig på vei opp igjen!
Denne saken ble første gang publisert 03/06 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.