Mazda RX-Vision
Du trodde kanskje den var død
Mazda kan gjenopplive legendarisk motor.
Wankel-motoren har aldri hatt det enkelt. Helt siden den ble patentert av tyskeren Rudolf Wankel i 1929 har den prøvd å bli et reelt alternativ til stempelmotorene - uten å noen gang lykkes ordentlig. Til å begynne med var det Audi-forgjengeren NSU som sto for mesteparten av utviklingen, før Mazda tok over på slutten av 60-tallet. Siden den gang har japanerne vært de eneste som har utviklet biler med wankel-motor, men i 2012 var det slutt også der. Sportsbilen RX-8 gikk ut av produksjon, og ble dermed den siste wankelmotoriserte bilen.
Motorene har alltid hatt problemer med høyt forbruk, og det har vist seg vanskelig å få dem ned på et nivå som tilfredsstiller moderne krav. Nå mener Mazda imidlertid at de kan klare å løse utfordringene ved å innkorporere sine såkalte Skyactiv-prinsipper i wankelmotoren. I deres tradisjonelle bensinmotorer har dette blant annet bestått i å øke kompresjonen, og de modellene vi har prøvd med teknologien har levert gode resultater.
50 år i 2017
På årets bilmesse i Tokyo viser japanerne frem konseptet RX-Vision, men detaljene rundt prosjektet er foreløpig få. Konseptbilen er veldig tydelig inspirert av den tredje generasjonen RX-7, spesielt i bakenden, og skal ifølge bilmagasinet Evo kunne hinte om en mulig fremtid for den spesielle motoren.
Mazda selv har sluppet få detaljer om både bilen og motoren, og det er fortsatt ikke sikkert at de faktisk vil produsere en ny wankel-motor. Hvis de klarer å løse utfordringene med motortypen, er det imidlertid nærliggende å tro at en RX-7-arvtager kan være klar til 2017. da er det nemlig 50 år siden Mazda lanserte Cosmo - deres første wankelmotoriserte bil.
Denne saken ble første gang publisert 28/10 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.