Rimelige nye biler:
De beste nye bilene til 250.000–350.000 kroner
Og fem gode bruktkjøp.
Det er lett å bli revet med og bruke litt mer penger enn først planlagt når et nytt glis skal handles inn. Har du sett for deg å legge en kvart million kroner på bordet, skal du ikke se bort fra at du er 300.000–350.000 kroner blakkere før du har bilnøkkelen i hånda.
For grunnpris er én ting. Totalpris noe helt annet. Skal du først ta deg råd til å kjøpe ny bil, vil du gjerne ha litt ekstrautstyr. Det svir på pungen, men gjør samtidig bilen mer attraktiv på bruktmarkedet, og du vil få mer igjen for den når du en gang skal selge den.
Vårt tips er å være selektiv. Kryss kun av for det du må ha, ikke det som er kjekt å ha. Tenk etter hva du selv ville sett etter i en brukt bil.
I denne testsamlingen har vi satt en øvre grunnprisgrense ved 320.000 kroner, da en bil til den prisen fort vil koste 350.000 kroner ferdig utstyrt.
Mange gode biler å velge mellom
– Det skiller mindre mellom bilene i dag enn for 10-15 år siden, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør og bilekspert i bladet Vi Menn Bil Top Gear.
– Den gang matchet ikke bilmodeller fra lavprisprodusenter som Kia, Hyundai og Skoda modeller fra mer etablerte merker som Volkswagen og Toyota. Slik er det ikke i dag.
Skoda Octavia er kanskje det beste eksempelet. Gode allroundegenskaper og god kvalitet kjennetegner dagens Octavia, som ble Norges mest solgte stasjonsvogn i 2014.
– I Octavia får du en fullverdig familiebil til 300.000 kroner, sier Bjørnsen.
Tester av de beste bilene finner du nederst i artikkelen.
Gode bruktbil-alternativer
Mange kjøper ny bil for å sikre seg mot feil og dyrebare reparasjoner. Det kan likevel være lurt å se hva som finnes på bruktmarkedet i samme prisleie før man velger nytt.
Velger du brukt, får du utvilsomt mer bil for pengene. Fem til sju år nybilgaranti er helt vanlig i dag, så det er helt trygt å kjøpe en tre år gammel bil dersom tidligere eier har fulgt service- og vedlikeholdsprogrammet. Fordelen med en tre år gammel bruktbil er at du slipper det prosentvis største verditapet (første tre år).
Forrige generasjon Kia Cee’d kan trekkes fram som et godt eksempel. Cee’d, som var gunstig priset som ny, ble levert med sju års nybilgaranti og har vist seg å ha bedre pålitelighet enn gjennomsnittet for klassen. Brukt Cee’d - fortsatt med nybilgaranti - koster fra cirka 100.000 kroner og oppover.
Mye bil for pengene får du også i forrige generasjon Ford Mondeo (2007-2014). God plass, fine kjøreegenskaper og god driftssikkerhet taler for Mondeo. Litt avhengig av utstyrsnivå og motor/gir-kombinasjon begynner prisen på rundt 110.000 kroner og strekker seg opp til 270.000 kroner for en godt utstyrt 2013-modell.
Velg mer eksklusivt
Volvo V70 blir av mange sett på som den ultimate familiebilen, men koster også deretter. Derfor kan det lønne seg å sjekke bruktutvalget. Velger du en V70 med 1,6-liters dieselmotor med over 100.000 på kilometertelleren, en svært driftssikker bil ifølge Dekra, finner du fine biler med til rundt 200.000 kroner.
Et annet litt mer eksklusivt alternativ enn snittet, som også får god score i tyske Dekras kontrollrapport, er Audi A4 (2007-). En populær bil i Norge, som er tilgjengelig med firehjulsdrift.
Står SUV på ønskelista, er det mye å velge mellom. Vi vil trekke fram Nissan Qashqai som et godt valg. Godt utvalg over et bredt prisspekter, og forhjuls- og firehjulsdrevne versjoner, med bensin- eller dieselmotor, gir stor sjansen for at du vil finne en bil som dekker dine behov.
Under ser du tester av biler med grunnpris i området 250.000–320.000 kroner, som har blitt belønnet med totalkarakter 5 og 6 i våre tester: