Statistikk fra Finn.no
Bilene som får nordmenn til å klikke
Finn.no-statistikk viser at nordmenn er drømmere når det kommer til bil.
Hvis Finn.nos statistikker over visninger av bilannonser kan si noe om et folk, kan det synes lett å felle en dom: Nordmenn er en gjeng med drømmere.
Annonsene vi klikker oftest på, er for biler de fleste av oss aldri vil få råd til å kjøpe, og/eller biler som neppe fyller praktiske hverdagsbehov for folk flest (se listene lenger nede i teksten).
Samtidig er bestselgeren Toyota Auris blant bilene som får færrest visninger per annonse. Forskjellen mellom «drøm» og «hverdag» er påfallende.
- Listene viser hvordan Finn også blir brukt; som et verktøy for underholdning. Det er interessant fordi det viser hvordan forbruksobjekter bærer myter, også for ting Finn-brukerne ikke har tilgang til, sier Karl-Fredrik Tangen, samfunnsgeograf ved Markedshøyskolen.
Tangen bruker et bilde mange kanskje kjenner seg igjen i. Hvis man før internettets tid skulle lage en skoleoppgave om fylkeskommunen, brukte man leksikon. Men i stedet for å slå opp på nettopp fylkeskommunen, var det fort gjort å lese om De vestindiske øyer i stedet.
Muskler fenger
Vi har fått to lister fra Finn. Den ene viser biler med mer enn 500 annonser så langt i år, med andre ord for biler det finnes et visst antall av i Norge. Den andre viser biler med mer enn 30 annonser. De med så få annonser, kan kalles sjeldne.
Klart i tet, med nesten 11.000 visninger for hver av de 44 annonsene hittil i år, er Audi RS6. Et beist av en familiebil som i dagens utgave har 560 hk, 0-100-akselerasjon på 3,9 sekunder og en nypris som starter på 1,8 millioner kroner (les vår prøvekjøring av bilen her).
Som brukt, av forrige generasjon, med fem-seks år på baken og med noen titusen kilometer under hjulene, er prisen mer enn halvert. Det gjør den åpenbart attraktiv blant dem som liker å bruke tid på Finns bilsider.
Drøm og nostalgi
Trekkene er de samme for begge listene. På topp er det drømmebiler, USA-fascinasjon og klassikernostalgi.
Bak RS6 følger superbilen Audi R8 og den amerikanske muskelbilen Dodge Charger. Så kommer en gammel japansk helt. Toyota Supra-annonser har fått 7277 visninger hver. Kanskje bør Toyota vurdere å bygge en ny Supra-modell, for den gikk ut av produksjon i 2002.
Litt lenger nede ser man at gamle Opel-modeller danker ut de nyere. Hver eneste annonse for Manta og Commodore sanker i gjennomsnitt rundt 6000 klikk.
TOPPLISTA, DE «SJELDNE»: Finn.nos visningsstatistikk, sortert etter antall visninger per annonse for biler med mer enn 30 annonser.
Mustang vs. Tesla
Blant bilmodeller som det finnes over 500 annonser av, er det Ford Mustang som er sjefen. Hver av de drøyt 500 Mustang-annonsene så langt i år er blitt vist tett på 5800 ganger. Totalt betyr det at Mustang-annonser har fått nesten tre millioner klikk.
Dermed slår Mustang til og med den mest omtalte bilen i Norge de siste par årene, Tesla Model S. Teslaen har drøyt 4900 visninger for hver av de 609 annonsene som har stått på Finn hittil i år (til og med oktober).
- Mustang har samme mytologi som cowboy og indianer, vill ungdomstid, rock 'n' roll og flukt fra plikter og den kjedelige verden. Den er forlengelsen av krim og action. Folk bruker Finn til å underholdes av det livet de ikke har, sier samfunnsgeograf Tangen om årsakene til Mustangen-annonsenes svært høye klikkrate.
Til sammenligning finner vi Norges nærmest evige bestselger, VW Golf, først på 84. plass. Den har 769 visninger per annonse. Til gjengjeld er det svært mange annonser for Golfen. 18.675 Golf-annonser har Finn tatt inn så langt i år.
Tangen påpeker at sosiale medier kan spille inn når drømme- og superbiler får svært høye visningstall. Det blir bekreftet av PR-rådgiver Henrik Faller i Finn.no AS.
- Slike biler deles vesentlig mer i sosiale medier, sier Faller.
TOPPLISTA, DE LITT MER «VANLIGE»: Finn.nos visningsstatistikk, sortert etter antall visninger per annonse for biler med mer enn 500 annonser.
Hverdagsbiler nederst
Felles for samtlige biler i bunnen av Finn-lista, altså modeller som har få visninger per annonse, er at de kan kalles hverdagsbiler. I hovedsak er det snakk om relativt små og rimelige modeller, og det er en liten overvekt av asiatiske biler.
- Dette er kompromissbiler. De kjøpes fordi det er den du har råd til, og fordi du får med vinterdekk på kjøpet, sier Tangen.
Bestselger i bunnen
Tilbake til Toyotas alltid godt selgende Auris, som dessuten har meget godt ry som bruktbil. Den ligger som nummer 188 av i alt 192 bilmodeller på Finns liste over visninger per annonse for biler med mer enn 500 annonser. Kun 270 visninger per annonse får Auris i gjennomsnitt – litt over en tredjedel av det Golf-annonsene får.
Hvorfor får Auris så få klikk på Finn?
- Auris er ikke solgt på interesse, men på at den er noe samfunnet «krever» at folk har. Mange er ikke interessert i bil, men må ha en bil likevel. De har hørt at Toyota er en trygg bil, og de driver ikke og surrer på Finn. Kanskje går de rett i bilbutikken i stedet, sier Tangen.
PR-rådgiver Faller hos Finn sitter også med en del av forklaringen: Bruksbiler som Auris går ut i en fei.
BUNNLISTA: Finn.nos visningsstatistikk, sortert etter antall visninger per annonse for biler med mer enn 500 annonser.
Denne saken ble første gang publisert 18/11 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.