Test: VW Tiguan 2,0 TDI T&F 2008
Tiguan - folkevogn på stylter
Volkswagens tilskudd på SUV-stammen -Tiguan- er såpass vellykket at konkurrentene smertelig vil merke dens ankomst.
Igjen scorer Tiguan høyt på alle områder i vår test, men uten at hjertepumpa drar i gang for alvor.Kompakt-SUV-segmentet blir stadig mer innholdsrikt, og kampen om kundene er tøffere enn noen gang. Det meste Volkswagen selger av personbiler her til lands gjør det godt på statistikkene - det vil nok helt klart Tiguan gjøre også. De argeste konkurrentene er Toyota RAV4, Nissan Qashqai, Mitsubishi Outlander, Honda CRV og BMW X3.
Kjøreegenskaper, motor og det meste annet er akkurat så bra som vi på forhånd hadde håpet på. Men dessverre - som sist gang vi satte VW Tiguan under lupen - blir den litt for lik konsernets øvrige modeller. Derfor blir det en bil man velger med fornuften, ikke med hjertet.
Kjøreegenskaper
Sikker, forutsigbar, velbalansert og lettbeint - Tiguan har det meste som skal til. Man får en følelse av å kjøre en langt mindre bil enn man faktisk gjør, og veigrepet imponerer selv på glatt underlag. Vår bil var en "Track & Field"-utstyrsvariant som er den ikke-sporty utgaven av de tre som finnes, men likevel forserte bilen svinger i god fart uten å virke nervøs eller usikker. Styrefølelsen minner mye om den vi finner bak rattet i storselgeren Golf; den er presis, men reagerer ikke så kjapt at det blir slitsomt.
Motor
Tiguan har fra dag én fått Volkswagens nye common rail-motor under panseret, til fordel for den utgående pumpedyse-toliteren. Effekten er tilnærmet lik, men hele motorens gange og oppførsel er modernisert til det bedre i den nye kraftkilden. 140 hester og 320 Nm er hva man har til rådighet, og uten at bilen på noen måte føles overmotorisert, er det tilstrekkelig med kraft stort sett til enhver tid - selv med automatgir som vår bil hadde. Den nye motoren gir fra seg litt mer lyd i Tiguan enn i eksempelvis Audi A4, men er likevel vesentlig mer stillegående enn forgjengeren.
Ytelser
Vår bil var utstyrt med automatkassen Tiptronic. Den er ikke like kjapp som DSG-kassen med dobbelkløtsj, men gjør en overraskende kvikk og komfortabel jobb. Selv om VW Tiguan kjennes både lettbeint og sprek, er den faktisk langt fra den raskeste i klassen i 0-100-sprinten, sett ut ifra oppgitte akselerasjonstall. Med sin jevne dreiemomentkurve er bilen derimot svært så kvikk i mellomakselerasjoner, og godt rustet til å foreta trygge forbikjøringer.
Eksteriør
VW Tiguan føyer seg inn i rekken av vellykkede Volkswagen-produkter som ser bra ut, men som kanskje ikke er spesielt spennende i lengden. Linjene er fine og detaljene mange, men likevel er det lite ved bilen som vekker oppsikt ute i trafikken.
Interiør
Når det gjelder interiøret, sitter vi igjen med litt av det samme inntrykket som utenfor bilen. Det meste er som det burde være i en tysk kompakt-SUV; man sitter godt, det er greit med plass og kvalitetsfølelsen er god. Designmessig er bilen tilnærmet identisk med andre konsernmodeller; kanskje litt kjedelig siden dette designet har fulgt oss i flere modeller gjennom flere år.
Komfort
Den nye common rail-motoren har gitt de dieseldrevne Volkswagen-bilene et solid løft, spesielt med tanke på støy og komfort. Heller ikke vind- eller veistøy ble lagt merke til i nevneverdig grad. Som i Volkswagen-biler generelt er sittestillingen bekvem og god, men spesielt sporty og støttende er den ikke. Fjæringskomforten minner mye om den vi finner i Passat og Golf; den er passe stivt satt opp, men kan bli litt stump bak i skarpe humper.
Sikkerhet
VW Tiguan ble nylig kollisjonstestet hos EuroNCAP, med meget tilfredsstillende resultater. Bilen fikk fem av fem mulige stjerner for sikkerheten til voksne i bilen, fire av fem for barnesikkerheten og to av fire stjerner for fotgjengersikkerheten til fotgjengere den eventuelt måtte komme i kontakt med. Tiguan er godt spekket med sikkerhetsutstyr, blant annet et godt fungerende ESP-system.
Pris/utstyr
Med en startpris på 368 000 kroner gir Tiguan i utgangspunktet mye bil for pengene. Da med den samme toliteren som vi her har kjørt, men med en sekstrinns manuell girkasse og en mindre utstyrspakke. Vår "Track & Field"-utgave er dyrere og hakket mer påkostet, men likevel koster testbilen over 450 000 kroner - riktignok med en god dose tilleggsutstyr montert - uten å framstå som noe mer enn velutstyrt. Det positive er at Volkswagens produkter generelt har god annenhåndsverdi, spesielt med diesel og 4x4.
Denne saken ble første gang publisert 13/10 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.