Mer trøkk i Elise
Lotus Elise er en av få biler som gir ekstrem glede selv med moderat effekt. Men nå lanserer Lotus en kompressormatet utgave.
Den lille, lette og åpne Lotus Elise er en skikkelig kjøremaskin. Den er bygd for å være morsom uansett hastighet, og den lave vekten gjør at man ikke trenger så mye motor for å få skikkelig fart, heller.
Tokyo Motorshow 07 - Alle nyhetene
Men dette stopper selvsagt ikke Lotus fra å lansere Elise-varianter med mye motor i tillegg. Fra nå av kan man få kjøpt en Elise SC, der de to bokstavene betyr Supercharged. Altså kompressormatet.
Bygd på nytt
Lotus har jo allerede brukt en kompressormatet motor i den lukkede Exige S, men i stedet for å bare flytte over denne motoren, har de begynt på nytt i Elise. Standardbilens 1,8-liter har fått påmontert en liten kompressor, der rotoren er støpt inn sammen med innsugsplenumskammeret. Siden bilen heller ikke har intercooler, fører denne byggemåten til at hele motorpakken veier åtte kilo mindre enn Exige-pakken.
En annen bonus med å droppe intercooleren, er at du beholder sikten bakover. Elise er ment å være en rask bil for veien, mens Exige skal være perfekt for banebruk. Motorens karakteristikk er derfor også annerledes i Elise; den er mer progressiv, og veldig direkte.
Fantastisk akselerasjon
Den kompressormatede Elise veier 903 kg, og motoren yter 220 hk. Det gir hyggelige prestasjoner: 0-100 km/t går unna på 4,6 sekunder, 0-160 km/t tar 10,7 sekunder, og toppfarten er beregnet til 240 km/t. Samtidig drikker den 0,91 liter på mila.
I tillegg til den nye motoren, har Elise SC fått litt bredere bakdekk. Dessuten får alle Elise og Exige et nytt instrumentpanel med et avansert LCD-display der du kan få opp informasjon om bilen, de har fått nye girskiftindikatorer, og airbager er standard på alle modellene.
Denne saken ble første gang publisert 29/10 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.