Lett å gjennomskue
Sveitsiske Rinspeed viser alltid fram noe morsomt på Genève-utstillingen. Årets bil er gjennomsiktig!
Selv om det ikke er noen bilproduksjon i Sveits, har de - som her i landet - mye industri som leverer løsninger og deler til bilprodusentene. Rinspeed er en av disse, og nå har de fått med seg noen av de andre på å bygge en bil helt utenom det vanlige.
Rinspeed eXasis er en kjørbar bil med to seter, der føreren sitter foran og passasjeren bak. Den har mange former fra racerbiler fra 30-tallet, kombinert med noen hint av offroadere. Men det virkelig særegne er, som vi ser, at bilen er gjennomsiktig.
Gjennomsiktig plast
Bilen er bygget med en ramme i aluminium, kledd med det Rinspeed kaller "den nye tidens glass". Det er et glassaktig plastmateriale som heter makrolon, og brukes vanligvis i frontlys og gjennomsiktige tak på biler. Her har det fått en lett gultone, men fortsatt har bilen ingenting å skjule.
Rinspeeds grunnlegger og frontperson Frank M. Rinderknecht forteller i pressemeldingen at eXasis viser hvordan de kan kombinere teknologien som finnes, og lage noe helt nytt. Og de har også fått med seg det sveitsiske energidepartementet på prosjektet.
Miljøvennlig og sprek
Den særegne eXasis drives nemlig av en svært lett, 750-kubikks motor. Denne fores med E85, og de 150 hestekreftene maskinen yter gir et vekt-til-effekt-forhold på hyggelige fem kg per hk. Altså det samme som en velvoksen sportsbil.
Interiøret er også helt spesielt. Recaro-stolene består av tolv gjennomsiktige makrolon-ribber, og disse er kledd med et mykt og gjennomsiktig materiale. Og på hver side av det særegne rattet er det montert en halv, gjennomsiktig CD-plate av makrolon, som er behandlet på en spesiell måte og fungerer som en trykkfølsom plate.
Det er nok heller tvilsomt at Rinspeed skal bygge flere eksemplarer av eXasis - denne bilen er bygget for at de skal vise fram hva de kan. Men at mye av teknologien som brukes i bilen blir synlig - eller gjennomsiktig - framover, det er vi helt sikre på!
Denne saken ble første gang publisert 19/02 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.