Test: Audi TT Roadster 2,0 TFSI 2007

Gjenoppstått ikon

Audi TT er blitt et sportsbil-ikon, med former de fleste kjenner. Kan nye TT videreføre suksessen?

Sist oppdatert

Med VAGs herlige toliters-turbo på plass, nytt design og sportsligere kjøreegenskaper, ligger mye til rette for en ny publikumsfavoritt. Audi TT skal i hovedsak kjempe om de samme kundene som BMW Z4, Alfa Spider og Porsche Cayman, men kan i Roadster-utgave også stjele en og annen "CC-kunde" hvis lommeboka strekker til.

Med 200-hesteren under panseret, strammere understell, samt nytt og sportsligere design, er det liten tvil om at TT vil gjøre en god figur også denne gangen. Kjøreegenskapene er vesentlig vassere enn før, og endelig er det nok "sprut" i bilen til at den henger med konkurrentene. Men forvent deg ikke all verdens av fjæringskomfort i Audi TT, sportslige egenskaper krever nemlig sitt av understellet.

Kjøreegenskaper

Nye Audi TT er stram i fisken, og har endelig kjøreegenskaper som virkelig matcher bilens ytre til fingerspissene. Styringen er presis, og selv om den ikke er helt på BMW-nivå, passer den bilen bra. S-Tronic girkassen, som for øvrig heter DSG på Volkswagen-språk, gjør en sportslig og kjappere jobb enn sjåføren klarer manuelt.

Vår bil var utstyrt med Magnetic-Ride. Systemet stiver opp bilen flere hakk ved hjelp av magnetiske partikler i de væskefylte støtdemperne. Bilen blir med et langt sportsligere i oppsettet, noe som utgjorde store forskjeller i den toppløse bilens oppførsel på svingete vei.

Motor

Toliteren vi finner i testbilen er en motor som passer bilen meget bra. Navnet 2,0 TFSI sladrer om turbo og FSI-teknologi med innsprøytning direkte inn i motorens forbrenningskamre. Det unike med dette er at draget på lavt turtall nærmest kan beskrives som et dieseldrag, mens den også våkner skikkelig til liv med litt turtall. Heldigvis har Audi-ingeniørene latt mye av den herlige lyden være igjen, og det både "bobler" og "smeller" fra de doble enderørene på venstre side bak.

Ytelser

Endelig ytelser som står i forhold til sportsbil-utseendet! Selv med minste motor spurter TT til hundre på 6,7 sekunder, faktisk 6,5 med S-Tronic. I praksis savnes ikke draget fra 3,2-literen i toppmodellen i det hele tatt, bortsett fra at på sistnevnte er Quattro standard. 2,0 TFSI er i skrivende stund ikke tilgjengelig med Quattro, og importøren vet ikke om dette vil komme i det hele tatt. Neste år kommer TTS, med en 270 hesters versjon av samme motor under panseret, det samme gjør kanskje 1,8 TFSI-motoren på 170 hester fra den kommende Audi A5.

Eksteriør

Like oppsiktsvekkende som forgjengeren kan ikke nye Audi TT sies å være. De aller fleste husker første gang de så en TT på veien, men sin moderne design ulikt alt annet. Selv om den nye ser sintere, lavere og bredere ut, er fortsatt formen veldig lik. Genistrek mener sikkert noen, litt kjedelig mener vi. Detaljfinishen er meget god, men hvorfor ikke gutse hakket mer Audi? Og hvorfor kun tilby bilen med stofftak?

Interiør

Interiøret i Audi TT er flott, kanskje blant de mest vellykkede på markedet. Kvalitetsfølelsen er enorm, og materialvalgene upåklagelige. Sportsrattet stammer fra verstingen RS4, og skiller seg ut i mengden med sin spesielle form. Setene er også av beste sort, og sidestøtten er meget god. Skulle vi ønsket oss noe, var det en mulighet for å justere sitteputen opp i forkant. Ellers er det trangt og kompakt som det skal være i en sportsbil, og cockpiten selvsagt meget førersentrert.

Komfort

Hvis du er på jakt etter "pure" komfort, burde du kanskje heller kikke på storebror A4 i kabriolet-utførelse. De kvikke kjøreegenskapene går nemlig mye på bekostning av komforten, og bilen oppleves som stivere enn den hadde behøvd å være. På svingete vei med tung høyrefot er dette selvsagt en fordel, men ikke på vei til og fra jobb, der du kanskje tilbringer mesteparten av tiden. Inntrykket forsterkes selvsagt når Magnetic Ride-systemet aktiveres, men da blir til gjengjeld også kjøreegenskapene dertil forbedret.

Stofftaket sørger for en god del vindsus, spesielt i motorveihastigheter. Med taket nedfelt er komforten støymessig helt grei, men ikke blant de beste i "toppløs-klassen".

Sikkerhet

Per dags dato er ikke nye Audi TT testet i kollisjonstest av EuroNCAP. Første generasjon TT Roadster ble testet i 2003, med fire av fem stjerner som resultat.

Når det gjelder sikkerhetsutstyr har bilen både veltebøyler, forsterket ramme og et velfungerende ESP-system. Skulle uhellet være ute sitter man omslynget av fire kollisjonsputer, to i front og to i sidene.

Pris/utstyr

Det koster å være kar, det gjelder også TT. Med en startpris på 514 200 kroner med 2,0 TFSI og manuell kasse, ligger den godt under en sterkere motorisert Porsche Cayman. En BMW Z4 med 2,5 liters motor og 218 hester, kan imidlertid bli din drøyt 60 000 billigere enn en TT, et sprang det er tvilsomt om TT kan forsvare.

Vår bil hadde S-Tronic girkasse, Magnetic Ride-understell, Bose-stereo, 18-tommers felger, navigasjon og en del annet utstyr som gjorde at prisen landet på 657 950 kroner. Audi tar seg godt betalt for ekstrautstyr, som vanlig.

Denne saken ble første gang publisert 08/05 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også