Test: Mazda MX-5 RC
Luftig underholdning
Ståltaket forsvinner på 12 sekunder – omtrent like lang tid som det tar å bli nyfrelst på Mazda MX-5 Roadster Coupe.
Da den første Mazda MX-5 kom til Europa i 1990, markerte det gjenfødelsen for den klassiske to-seters roadsteren. I løpet av de 17 årene, har vi fått en veritabel flom av rimelige og dyre roadstermodeller. Men Mazda er den produsenten som har vært mest tro mot konseptet, noe som betyr en fortsatt akseptabel pris. Den eneste konkurrenten som kommer i nærheten, er rimeligste utgave av BMW Z4.
Enkelte merker har forsøkt å utfordre Mazdas enkle roadsterkonsept. Men det er originalen som gjør det best og billigst.
Kjøreegenskaper
Mazda MX-5 Roadster Coupe har ikke mistet noe av underholdningsverdien til modellen med stofftak. Den har sin kjappe styrerespons i behold, og formidler en utmerket kontakt med veien. Sammen med en hekk som gir inntrykk av å slippe taket lenge før den faktisk gjør det, blir opplevelsen sportslig selv uten høy fart.
Motor
Vi kjørte Mazda MX-5 Roadster Coupe med to-liters motor. Den har klassisk sportskarakter, med en kraftutvikling som begynner forsiktig og bare øker med turtallet. Lyden er metallisk og maskulin, men med taket på blir det mye av det gode. Lynrask girkasse er et pluss.
Ytelser
160 hk holder til å gi ekte sportsbilfølelse, selv om Mazda MX-5 ikke er superkvikk. Til vanlig har du mer enn nok trøkk i mellomregisteret, men skal du ha det ordentlig moro, er det bare å dra løs mot rødmalingen på turteller'n .
Eksteriør
Hvordan utvikler man en klassiker som Mazda MX-5? Omtrent slik Mazda har gjort. Moderne, tøff og umiskjennelig MX-5. Ekstrapoeng til et genialt foldetak som øker komforten vesentlig i vårt klima, blir borte på null-komma-niks og nesten ikke tar plass.
Interiør
Det er fortsatt et enkelt og plastpreget interiør i Mazda MX-5, noe som kler biltypen. Imidlertid er det lite plass, og førere på mer enn 180 cm vil ha problemer med å få tilstrekkelig rom til bena på lengre turer. Bagasjerommet er lite, selv for å være en bil av denne typen.
Komfort
Kjøper du roadster, betyr nok ikke komfort all verden. Her er det plenty med støy fra alle kilder. Imidlertid er det "snakkbart" støynivå med taket på til ca. 100 km/t. I åpen tilstand har du en liten, men effektiv vindavviser som skjermer mot trekk. Innstillingsmuligheten på førersetet er snau, og du mangler støtte under lårene.
Sikkerhet
Den nye Mazda MX-5 er ikke testet i EuroNCAP, men den forrige modellen ble testet i 2002 med fire stjerner av fem som resultat. Med ESP som standard, samt sidekollisjonsputer i tillegg til frontkollisjonsputer, antar vi at du rimelig godt beskyttet - biltypen tatt i betraktning.
Pris/utstyr
Vi kjørte toppmodellen som koster drøyt 400 000 (april 2007), klarer du deg med 1,8-liter slipper du unna ca. 100 000 kroner rimeligere. Det er det ikke mange konkurrenter som matcher. Tradisjonelt holder MX-5 seg svært godt i pris, og både merke og modell er kjent for god kvalitet, samt minimalt med trøbbel.
Denne saken ble første gang publisert 13/04 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.