Test: Hamann E63 HM 5,2

Det store, fete ekstra

Hamann E63 HM 5,2 er en voldsom bil som definitivt er annerledes, og du vil garantert bli lagt merke til.

Sist oppdatert

Det lille ekstra er ikke alltid nok. Vi fikk audiens i en av Hamanns mange særegne kreasjoner - og smaken av det helt spesielle.

Hamann E63 HM 5,2 er laget for mennesker som synes basisen, en BMW 645i, blir for hverdagslig. Det meste på bilen er optimalisert til det bedre, og bilen fremstår som direkte breial i sin fremtreden.

Hamann E63 HM 5,2 ble utviklet da 645i var toppmodellen av 6-serien. Per dags dato puster 650i Hamann E63 i nakken hva effekt angår, men det spiller egentlig liten rolle. Ombygningen er selvfølgelig fortsatt mulig å få bestilt hvis du leter deg opp en ny eller brukt 645i, hvis du ønsker noe ikke naboen har.

Kjøreegenskaper

Vi starter vår tur i Hamann E63 med rolig fotokjøring, allerede der overbeviser den både fotograf Egil og meg selv. Richard Hamann er en mirittert kappkjører, og setter opp understellet på hver eneste Hamann selv - det merkes. Det første og beste ordet vi kommer opp med når det gjeler E63 HM 5,2 sin oppførsel er breial. Festet er formidabelt, og styringen svært kontant.

Motor

Gradvis begynner jeg og gasse, og kjenner straks at noe tyning på høyt turtall ikke er nødvendig. Motoren har 0,8 liter høyere slagvolum enn basismotoren i 645i, 100 Nm ekstra og 79 hestekrefter mer å by på. Om ikke spesifikasjonene spriker så veldig, er opplevelsen av en annen motorkarakteristikk det mest fremtredende.

Hamanns filosofi er at dreiemomentet er sjefen, noe som kommer klart frem i Hamann E63 HM 5,2. Motoren er ekstremt kjørbar og rask, og gir en helt annerledes opplevelse enn BMWs egne M-versjoner gjør. For ikke å nevne lybildet...

Ytelser

Hamann E63 HM 5,2 er laget for å bli kjørt - hardt. Hamann-modifiserte biler byr som regel ikke på kun utvendige detaljer, eller heftige motorer alene. Totalpakken er nøye tilpasset, noe som gir bilene gode ytelser, og da snakker vi ikke bare om strekninger rett fram.

Null til hundre er unnagjort på 4,8 sekunder, og den 1 715 kilo tunge bilen topper 289 km/t. Sperren som hindrer fart over 250 km/t, på typisk tysk manér, er selvfølgelig fjernet.

Eksteriør

I Hamanns hav av kreasjoner, er det ikke alt som faller i smak. Men denne sorte, lave og brede 6-serien skiller seg bra ut der den står. Omtrent som en asfalthai, som er klar til å sluke hva det måtte være av yppende jyplinger.

Likevel er stylingen, til og med hekkspoileren, diskré nok til å være spiselig, selv for streitinger som meg.

Interiør

Allerede idet jeg tar plass, siger en helt spesiell følelse på. Interiøret er piffet opp med oransje karbonbiter. Kanskje ikke fargen jeg ville bestilt selv, men den virker. Den viser at Hamann kan levere interiørdekor av karbon i akkurat den fargen kunden ønsker seg, og det gir jo den allerede spesielle atmosfæren en eksotisk touch.

Komfort

Vi finner fort ut at til tross for at veigrepet er enormt, er ikke bilen "ødelagt" med for stiv fjæring. Den er fullt kjørbar på de fleste underlag, kanskje bortsett fra norske hytteveier. Vi hadde faktisk forventet oss en mer nådeløs omgang med asfalten, for understell og gummi er av den ordentlig heftige sorten. Bare for å ha nevnt det, var bakdekkene 325 mm brede...Ellers er kvalitetsfølelsen fra originalen 645i fortsatt på plass, og komforten må sies å være "sportslig". Ingenting er i nærheten av ukomfortabelt, men du kjenner det du trenger av informasjon fra underlaget.

Sikkerhet

En standard BMW 645i er ikke kjørt i noe test hos EuroNCAP, så hvordan den vil opptre i en eventuell smell er usikkert. Sikkerhet er høyt prioritrert hos BMW, og deres modeller scorer generelt godt om dagen i tester. Til tross for at Hamann 63 HM 5,2 er tuklet og fikset på av tuneren, ligger det ingen grunn til å tro at dette har gått på bekostning av sikkerheten.

Pris/utstyr

Det å finne noe fornuftig ved et Hamann-kjøp, henger ikke på greip. En slik pakke koster, testbilen koster for eksempel mer enn en standard M6 med 507 hester. En Hamann E63 HM 5,2 koster 135 000 euro, før tysk moms og norske avgifter er tatt med i betraktningen. Da har bilen riktignok godt med utstyr, og du vil neppe savne noe. Men likevel en blodpris fornuftig sett.

Denne saken ble første gang publisert 30/01 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også