Test: BMW X3 2,0d
Sportsbil i SUV-klær
BMWs minste sports-SUV X3 er best på sportslighet, men skuffer litt på andre områder
BMW X3 2,0d kjemper i en tøff klasse der Toyota RAV4, Honda CRV, Mitsubsihi Outlander og Land Rover Freelander 2 er typiske utfordrere. Vi nordmenn har tatt slike modeller tett til vårt bryst, til tross for at prisen er høy. Drøye halvmillionen er hva du minimum må ut med, mens spørsmålet er hvor mye ekstra du får igjen for å velge bil fra øverste hylle.
BMW X3 2,0d fremstår som den klart mest lekne og sportslige i klassen. Både firehjulstrekk-systemet og understellet legger opp til aktiv kjøring, men dette går også på bekostning av komforten. Med en facelift på plass ser den definitivt bedre ut enn før. En X3 med litt utstyr drar seg godt over halvmillionen, langt dyrere enn mange konkurrenter.
Kjøreegenskaper
BMW X3 gir deg de beste kjøreegenskapene denne klassen har å by på. Man har til enhver tid full oversikt og kontroll på hva bilen gjør. Firehjulsdriften fungerer slik at forhjulene umiddelbart griper inn dersom bakhjulene slipper, altså i utgangspunktet en bakhjulsdrevet bil. Dette gir forutsigbarhet og underholdning for aktive sjåfører.
ESP-systemet, kan justeres med tre trinn. Enten er det fullt aktivert, anti-spinn slått av, eller helt deaktivert.
Motor
Turbodieselen med to liters slagvolum er relativt kultivert og har fin kraftutvikling, men oppleves ikke så silkemyk som de beste. Lyden er ikke like fremtredende som de mest knatrete bilene, men samtidig levner den liten tvil om at du kjører diesel.
Girkassen fungerer bra, men er ikke spesielt tettsjaltet. På typisk BMW-vis har kassen den litt gummiaktige følelsen mellom girene.
Ytelser
BMW X3 2,0d er neppe like kraftfull fra bunnen av som enkelte av de andre i klassen, men den går derimot godt når motoren får litt turtall å jobbe med. Motoren har en underholdende karakteristikk og passer bilen bra, men skulle hatt litt mer moment tidligere på kurven.
Eksteriør
X3 skapte litt blest når den første gang ble vist, og ble fort en elsk-eller-hat-bil. Den nye faceliftede modellen er mer spiselig i fronten og har en normal SUV-profil, men blir kanskje litt intetsigende i hekken. Detaljer som stigtrinn og spesielle lykter hjelper selvsagt bra på helhetsinntrykket.
Interiør
Finishen og kvaliteten er det ingenting å si på innvendig i X3, men i noens øyne blir interiøret sett under ett litt kjedelig. Bortsett fra setene er det lite som røper at du må bla opp over en halv million for en bil med litt ekstrautstyr.
Plassmessig ligger den midt på treet. Synd med akseltunnellen som "stjeler" mye av midtpassasjeren bak. Bagasjerommet er også middels i størrelse i klassen.
Komfort
"Shaken and stirred" beskriver mye av opplevelsen i X3 på dårlige norske vinterveier, eller på alt annet enn biljardbord-veidekke om du vil. X3 blir for stram for at den skal kunne sies å være komfortabel til vanlig bruk - det hele minner mer om et baneoppsett.
Sittestillingen er fremragende uansett kropp, grunnet meget god støtte og et hav av innstillingsmuligheter. Støynivået i bilen er på et akseptabelt nivå, det samme kan sies om ventilasjonsanlegget.
Sikkerhet
BMW X3 ble testet av EuroNCAP i 2008, og oppnådde fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og en av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Bilen fikk noe kritikk for dashborddetaljer som kan skade bena hos fører og passasjer, og fordi bakdørene gikk opp under sidekollisjonstestene. Sikkerhetsutstyret for øvrig holder god standard.
Pris/utstyr
Eierskap av en BMW X3 2,0d krever nesten en halvmillion på bok, 493 000 kroner for å være nøyaktig. Skal du ha litt utstyr, blant annet for å gjøre den ettertraktet som bruktbil, må du fort legge til 50 000.
Til tross for den høye inngangsbilletten, vil sannsynligvis X3 være blant de bilene som holder seg best i verdi. Dyrt inn, dyrt ut.
Denne saken ble første gang publisert 26/01 2007, og sist oppdatert 25/06 2017.