Test: BMW X3 2,0dA
Perfekt samspill
BMW X3 er fortsatt vår kjørefavoritt blant kompakt-SUV’ene. Og samspillet mellom motor og automatgir imponerer.
BMW X3 konkurrerer i den småsnobbete delen av folke-SUV-markedet. Der du finner de som gjerne betaler 150 000 kroner ekstra for å flotte seg vis-à-vis Mitsubishi Outlander, Honda CR-V og VW Tiguan. Den virkelige syretesten for den lett aldrende X3 kommer først når Volvo XC60, Audi Q5 og Mercedes GLK begynner å briske seg i en ikke altfor fjern fremtid.
Den norske snobbeklassen har ventet lenge på kombinasjonen av BMW X3 2,0d og automatgir. Når den først kommer, stemmer det perfekt. Ellers er BMW X3 relativt dyr, ikke spesielt rommelig og ellers ganske middels.
Kjøreegenskaper
Vi har lenge rangert BMW X3 som en av de aller beste kompakt-SUV'ene når det kommer til veiegenskaper. Dette X3-eksemplaret gjorde ingenting for å endre på det inntrykket: Du får så tett og god kontakt med veien som man kan forvente i en slik biltype, og på snøføre er den pent balansert. Du kan få ut hekken om du ønsker, men det er nok ikke slik de fleste kundene kjører X3. Da setter man mer pris på tydelige tilbakemeldinger og smidig ESP-inngrep.
Motor
Selv om grunnkonstruksjonen i BMWs to-liter har fått noen år på baken, gjør den fortsatt en fremragende jobb. Litt ekstra effekt og dreiemoment i den nye versjonen er positivt. Det er likevel samspillet mellom motoren og den sekstrinns automatkassen som får fram det brede smilet. Den girer slik at du skulle tro den hadde en innebygd tankeleser. Både sportsprogrammet og den manuelle funksjonen kompletterer standardinnstillingen. Dermed har du et fullkomment register av giringsmuligheter. Vi målte forbruk på mellom 0,7 og 1,1 l/mil under testkjøringen. Normforbruk og CO2-utslipp ligger på 0,67 l/mil og 178 g/km - bare marginalt over verdiene for den manuelle versjonen.
Ytelser
Den gamle versjonen av X3 2,0d med 150 hk og 330 Nm var ingen rakett. Selv om 177 hk og 350 Nm går merkbart bedre, har du fortsatt ikke noe mer enn det som føles rett og rimelig. Det er mulig at automatgiret stjeler litt av kruttet, men det blir på en annen side mye enklere å utnytte det du har. Nei, det er nok SUV'ens iboende ulemper - høy vekt og luftmotstand - som legger en dempende hånd på fremdriften.
Eksteriør
BMW X3 har distinkte linjer, med uomtvistelige BMW-aner. Grunnformen trekker litt på årene, ikke nødvendigvis i forhold til dagens konkurrenter. Men når XC60'er og Q5'er er på plass, vil nok situasjonen bli en litt annen.
Interiør
Du kjøper ikke BMW X3 fordi du er på jakt etter verdens rommeligste bil til en drøy halvmillion. Likevel har den et fornuftig bagasjerom, og et baksete som duger til langturer også for voksne. Førerplassen er som vanlig BMW-nøktern, men det som mangler i design, tas igjen i funksjonalitet og en kvalitetsfølelse selv ikke Audi er i nærheten av.
Komfort
Sportsfjæringen som satt på vår testbil ødelegger komforten på små ujevnheter og ved kjøring opp til 50-60 km/t. Spør du meg, har det egentlig lite på en SUV å gjøre, men markedet bestemmer. Plukker du bort sportsfjæringen fra utstyrslista, og velger sportssetene i stedet, står X3 til en 4'er - også takket være moderat motor-, vind- og veistøy.
Sikkerhet
BMW X3 ble testet av EuroNCAP i 2008, og oppnådde fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og en av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Bilen fikk noe kritikk for dashborddetaljer som kan skade bena hos fører og passasjer, og fordi bakdørene gikk opp under sidekollisjonstestene. Sikkerhetsutstyret for øvrig holder god standard.
Pris/utstyr
I forhold til hva du rent fornuftsmessig får for pengene, er BMW X3 2,0d ikke noe røverkjøp. Du får like mye bil hos langt rimeligere konkurrenter som for eksempel Mitsubishi Outlander og Honda CR-V. Utstyrsprisene er også ganske barske, men fornuftige pakkløsninger gjør at du kommer relativt rimelig unna med det viktigste. Til nå har BMW X3 2,0d holdt seg bra som brukt, men det er mange biler i markedet og en liten usikkerhet rundt SUV'enes fremtidige popularitet.
Denne saken ble første gang publisert 07/04 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.