Test: Ford S-Max 2,5T
Familiemoro for sju
Hvis ungene kommer på løpende bånd mens bilinteressen likevel er sterk, kan Ford S-Max 2,5T kanskje hjelpe.
Ford S-Max er en relativt fersk modell i Ford-familien. Selv om man kanskje forveksler den med storbilen Galaxy, har den noe mindre S-Max sannsynligvis alt du trenger, både når det gjelder plass og kjøreegenskaper. Typiske MPV-konkurrenter er Opel Zafira, Volkswagen Touran, Mitsubishi Grandis og Mazda 5. Når det derimot kommer til kjøreegenskaper og ytelser er det kun én bil som utgjør en direkte trussel, nemlig Zafira i 240-hesters OPC-drakt.
Ford S-Max 2,5T tilbyr drømmekvaliteter for den som har en familieforøkelse på gang samtidig som bilkjøring er noe mer enn tur-retur jobb. Kjøreegenskapene er meget presise størrelsen tatt i betraktning, og motoren kan man ikke annet enn å like. Det man derimot ikke vil like i samme grad, er motorens behov for suppe - samt en prislapp som nesten hører hjemme i premium-land.
Kjøreegenskaper
Vi har gitt både Focus, Mondeo, Galaxy og den mindre dieselversjonen av S-Max gode skussmål for deres kjøreegenskaper. Ford klarer rett og slett å blande sportslighet, komfort og kjøresikkerhet på en imponerende god måte - noe som selvsagt også gjelder testbilen. Man kan stille understellets oppsett i tre nivåer - Comfort, Normal og Sport - alt etter dagsform og formål med kjøreturen. Dette virker kanskje overflødig på en såpass stor bil, men faktumet er at forskjellene på de tre innstillingene merkes godt og blir verdsatt av oss som liker å kjøre bil. I tillegg til å framstå som sportslig, er den også forutsigbar, trygg og velbalansert.
Motor
Har man en gang kjørt en femsylindret turbomotor, glemmer man det neppe med det første. Både trekkraften, den noe spesielle gangen og det gromme lydbildet gjør dette til en kraftpakke som imponerer - uansett om den sitter i en Focus, en Volvo V70 eller en S-Max. Vår testbil hadde en presis sekstrinnskasse med høy utveksling som passet motoren utmerket. Bunndraget er nesten som i en dieselmotor; 320 Nm er tilgjengelig for fullt fra 1500 omdreininger, mens de 220 hestene kommer ved 5000. Man savner kanskje litt sprut på høye turtall, men det er likevel moro å kunne dra en syvseter til godt over 100 km/t i annetgir!
Ytelser
S-Max 2,5T gjør sprinten til hundre unna på 7,9 sekunder, og har en toppfart på 230 km/t. Det er kun Opel Zafira OPC med sine 7,8 sekunder som har noe å stille opp med, men den kan ikke tilby den samme jevne momentkurven som S-Max. Selv på lavt turtall har man bra med krefter, men bilen "eksploderer" aldri oppover i registeret slik man kanskje skulle ønske seg.
Eksteriør
Flerbruksbilene er kanskje ikke klassen som er mest bortskjemt med god design, her er det helt andre egenskaper som er av betydning for valget av bil. S-Max har alle disse egenskapene, og den ser jo i tillegg svært så bra ut. Modellen har ikke den høyreiste formen enkelte av konkurrentene har, og den har en avrunding på hekken som heller drar tankene i retning av en sporty stasjonsvogn, enn en typisk flerbruksbil.
Interiør
Selv om plass sikkert er førstepri, har S-Max et smakfullt interiør som gir fra seg et godt kvalitetsinntrykk. Det eneste vi velger å gi et lite trekk for er plastikk-faktoren i midtkonsollen, ellers er både det visuelle og funksjonaliteten god. Sportssetene i vår bil slynger seg tett rundt kroppen, og innstillingsmulighetene er mange - dette gjelder også rattet, i både høyde og dybde. Tre halvvoksne barn har god plass i hvert sitt separate baksete, og skulle det være nødvendig, kan man slå opp to ekstra seter i bagasjerommet. Med de to bakerste setene nedfelt er bagasjerommet meget rommelig, og sluker både barnevogner, handleposer og feriebagasje i et jafs.
Komfort
Det meste er lagt til rette for behagelige turer for hele familien i S-Max; understellet er fint satt opp, alle sitter svært så godt og det er lite motorstøy å høre. Derimot er det en del vind- og veistøy som legges godt merke til og som setter en demper på den store komfortopplevelsen. Vår bil var i tillegg utstyrt med en takboks i XXL-format, som selvsagt bidro til mye vindsus.
Sikkerhet
Sikkerhet har vært en viktig faktor for Ford i utviklingen av S-Max. Her er det meste av passivt sikkkerhetsutstyr på plass - blant annet ni kollisjonsputer og et velfungerende ESP-system. Bilen har også gjort en god figur i EuroNCAPs kollisjonstest, med fem av fem stjerner på passasjersikkerhet, fire av fem på barnesikkerhet og to av fire på fotgjengersikkerhet.
Pris/utstyr
I utgangspunktet gir S-Max mye bil for pengene, men i 2,5T-versjon får pipa en annen lyd. Staten straffer dessverre denne motoren såpass hardt at startprisen blir 556 700 kroner - kanskje i meste laget for en bil de fleste kikker på med et økonomisk motiv. Hvis man velger å sette ting i et annerledes perspektiv, koster hovedkonkurrenten Opel Zafira OPC over 40 000 kroner mer. Likevel kan ikke S-Max 2,5T kalles noe økonomisk vidunder, siden den også har en tørst femsylindret Volvo-turbomotor under panseret. Bruktverdien er det litt tidlig å si noe om, men tradisjonelt er ikke Ford blant de merkene som holder seg best i pris.
Denne saken ble første gang publisert 05/02 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.