Test: Nissan X-Trail 2,0 dCi 173 hk 2007
Sterk kost
Nissan X-Trail med sterkeste dieselmotor, blir det for mye av det gode?
Nissan X-Trail er en outsider i klassen der Toyota RAV4, Honda CR-V, Mitsubishi Outlander og VW Tiguan regjerer. Mens mest mulig personbilaktige evner og utseende ser ut til å være hovedtrenden, fremholder Nissan X-Trail mer tradisjonelle verdier både hva gjelder design og robuste bruksegenskaper.
Nissan X-Trail er ikke av de mest dynamiske folke-SUVene. Da er det ekstra spennende å registrere hvordan den takler 173 spreke dieselhester.
Med den sterkeste motoren presses Nissan X-Trail til det ytterste. Det koster mer enn det smaker, så sant ikke trekkvognegenskaper er viktig.
Kjøreegenskaper
Behagelig, trygt, men ikke spesielt spennende er dommen over veiegenskapene til Nissan X-Trail. Den er langt fra like personbilaktig som eksempelvis Mitsubishi Outlander eller Honda CR-V.
Dette blir spesielt merkbart i denne versjonen, der den kraftige motoren både sørger for understyring ved gasspådrag i sving, og gjør at bilen setter seg merkbart når du gir gass i lave gir.
Motor
Dette er en mer ytelsesterk utgave av toliteren med 150 hk som du finner i en rimeligere versjon av X-Trail (Les testen her).
Det er ikke bare den ekstra effekten på 23 hk som spiller inn - økningen i dreiemoment fra 320 Nm til 360 Nm har også mye å si på opplevelsen. Motoren gir fra seg en hørbar diesellyd, men oppfører seg ellers harmonisk.
Ytelser
Det er ordentlig trøkk i Nissan X-Trail med den 173 hk sterke dieselen. Bilens litt beskjedne utseende bedrar, for det går virkelig unna når du jobber deg gjennom girene. Spesielt i mellomregisteret drar det ordentlig godt, og 4. gir kan brukes til nesten alt innenfor norske hastighetsbegrensninger.
Eksteriør
Det er vanskelig for annet enn entusiastiske Nissan-kjennere å registrere at dette er den nye X-Trail. Det virker nesten som om Nissan har vært bevisst umoderne i utformingen av bilen. Og det finnes sikkert dem som synes at kul design ikke er vesentlig ved et bilkjøp, men vi hører ikke inn i den gruppen.
Interiør
Nøktern og funksjonell design følger Nissan X-Trail også på førerplass. Vi kjørte en velutstyrt versjon med behagelige skinnseter. Plassen, spesielt bagasjeromsplassen, er en av X-Trails sterke sider i kampen om folke-SUV-kundene. Også i baksetet virker bilen rommelig.
Komfort
Totalt sett er komforten god i Nissan X-Trail, og den hevder seg på linje med de beste konkurrentene. Støynivået er akseptabelt, og fjæringen er satt opp mer for å skåne passasjerene mot hump og skump, enn for å fremme dynamiske egenskaper.
Sikkerhet
Andreas: Putt inn denne teksten og karakteren 3 i de to andre sakene. Nissan X-Trail ble testet i EuroNCAP-testen høsten 2007. Den fikk noe skuffende fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne. Testrapporten påpeker spesielt at førerens nakke blir bøyd for mye bakover ved frontkollisjon, og at knær og lår er utsatt for kontakt med dashbordet. I sidekollisjon får bilen full poengscore. Beskyttelse av barn belønnes med fire av fem stjerner, mens beskyttelse av fotgjengere gir to av fire stjerner.
Pris/utstyr
Rundt 50 000 må du ut med i forhold til en "vanlig" 150 hk-versjon av Nissan X-Trail. Med en startpris på 426 200 kroner for SE-versjon og 446 200 kroner for en mer påkostet LE-versjon (desember 2007), er ikke prisene for 173 hk-versjonen ublu sammenliknet med konkurrentene. Imidlertid føler vi at de aller fleste vil klare seg med 150 hk'e n, siden bilens dynamiske egenskaper ikke holder helt følge med den sterkeste motoren. Skal du trekke tunge lass eller kjøre med mye last i bilen, er det gode argumenter for litt ekstra krefter.
Denne saken ble første gang publisert 12/12 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.