Test: Audi A4 2,0 TDI 2008
Bedre og billigere
Med nye motorer, bedre utstyrsnivå og kjøreegenskaper i toppklasse, kan nye Audi A4 kapre kundene.
Nye Audi A4 tilbyr flotte kjøreegenskaper, god plass og forfinede motorer - alt til en overkommelig pris sett med Audi-øyne. Det lukter det storselger av.
Kjøreegenskaper
Ved å bytte plass på clutch og differensial, fikk man plassert frontakselen 15 cm lenger fram, noe som gir en vesentlig bedre vektfordeling. Balansen er meget god, styringen presis og oppførselen stabil og forutsigbar. Den minner svært mye om A5 rent kjøremessig, noe som i seg selv er et kjempekompliment. Audi hevder selv at A4 nå er klassens mest sportslige bil, men vårt inntrykk er at BMWs 3-Serie fortsatt er mer underholdende ved aktiv kjøring.
Motor
Etter å ha vært tro mot sitt pumpedysesystem i mangfoldige år, har Volkswagen nå gått over til common rail-teknologi - på tide vil sikkert mange si. Motoren har en jevnere gange og kreftene leveres på en langt mer kjørbar og behagelig måte enn før. Toliteren produserer 143 hester og 320 Nm, som er nok til å sende den relativt rommelige bilen til hundre på 9,4 sekunder. I mellomregisteret er den på typisk diesel-vis sterk - samtidig som forbruket er beskjedent.
Ytelser
Som sagt gir 2,0 TDI-motoren A4 mer enn gode nok ytelser. Bilen kjennes generelt sprek ut, og selv når den er godt lastet med folk, gjør den en god figur med sitt høye dreiemoment. Bilen føles også sterkere enn forgjengeren på lave turtall, siden kurven er jevnere. Dette gjør den mer kjørbar, og det er enklere å utnytte kreftene enn før.
Eksteriør
Dette nye designspråket begynte med A5. Selv om blandingen av rette og runde linjer neppe er korrekt i manges øyne, er det likevel en flott bil. Det samme gjelder A4. Med sin lave, brede form bak minner den nesten om en coupé fra siden, mens fronten oser aggressiv sportslighet. LED-lysene (som vi kjenner fra sportsbilen R8) til 8300 kroner skal man koste på seg; de gir bilen et futurisk særpreg.
Interiør
Det er ikke vanskelig å se at Audi ønsker å ta rotta på BMW 3-Serie med nye A4. I tillegg til de utvendige sportslige elementene, er også førermiljøet sentrert i langt høyere grad rundt føreren - ikke ulikt 3-Serien. Det er ikke mange produsenter som klarer å skape en så god følelse av komfort og eksklusivitet innvendig som det Audi har gjort her. Vår testbil hadde sportsseter, og de anbefales; de forsterker den sportslige opplevelsen understellet og balansen i bilen gir.
Komfort
Audi A4 har blitt en sportsligere bil enn sin forgjenger, og det er selvfølgelig vel og bra dersom underholdningsfaktor er en viktig ting. Vår bil hadde sportsunderstell; det sørger for skarpe egenskaper på svingete vei, men dreper dessverre litt av fjæringskomforten mange Audi-eiere setter pris på. Dessuten opplevde vi litt mye vindsus, spesielt på førersiden - unødvendig i en premiumbil. Ellers fungerte varmeanlegget godt, og sittekomforten er upåklagelig.
Sikkerhet
Det er i skrivende stund ikke kjørt noen kollisjonstest med nye Audi A4, så dermed ryker sjansen for toppkarakter i vår test - foreløpig. Det er liten grunn til å tro at Audi sikter på noe mindre enn full pott for sin mellomklassestolthet, og det er da også nødvendig hvis de vil holde følge med de beste i klassen. Alt av forventet sikkerhetsutstyr er på plass, blant annet et ESP-system som absolutt er med på notene. I tillegg kan man krysse av for mange aktive sikkerhetskomponenter på ekstrautstyrslisten, som for eksempel blindsonevarsler, adaptiv cruisekontroll og parkeringssystem.
Pris/utstyr
Endelig er Audi A4 blitt en bil som ikke kun er forbeholdt de mest pengesterke. Basisprisen for en standard 2,0 TDI er faktisk hele 54 000 kroner lavere enn forgjengeren, til tross for at den som standard er bedre utstyrt. Den andre kvantumsmodellen - 1,8 TFSI med 160 hester - koster det samme. Medaljens bakside er prisene på ekstrautstyret, siden man fort må legge 100 000 kroner ekstra på bordet for å sikre seg det som i Audi-verdenen kan kalles en velutstyrt bil. Audi holder seg som merke generelt godt i pris, og lavt drivstofforbruk sørger for relativt hyggelige driftskostnader på den fronten.