Test: Jaguar XJ8 4,2 V8 LWB Sovereign
Deilig aristokrat
Jaguar XJ8 byr på britisk eleganse på sitt beste.
Jaguar er noe for seg selv, og den lange utgaven av storebror XJ byr på herlig komfort for fører og passasjerer. Samtidig har den en deilig V8 under panseret.
XJ er en stor, påkostet og elegant bil, i klasse med BMW 7-Serie, Mercedes-Benz S-Klasse, Audi A8 og Lexus LS. Med lang akselavstand har passasjerene det ekstra herlig.
Jaguar XJ8 byr på britisk eleganse på sitt beste, og gir den flotte aristokratiske følelsen Jaguar så gjerne vil tilby. Den er også svært kjørbar, mye takket være imponerende lav vekt. Og i baksetet har man det svært bra.
Kjøreegenskaper
Jaguar XJ8 LWB er lang og komfortabel, men kan kjøres svært aktivt om man ønsker det. Bilen er imponerende lett, takket være at den er bygd av aluminium, og det datastyrte understellet sørger for at den er komfortabel og samtidig kan være sportslig når man ønsker det. Testbilens 20-tommere gjør at den sporer en del, men gir også svært godt veigrep. Styrefølelsen er god, og bilen oppleves som presis.
Motor
Den 4,2 liter store V8'en i Jaguar XJ yter 292 hk og 420 Nm. Kreftene er store, kommer jevnt og behagelig med en herlig lydkulisse til, og de setter veldig god fart på den digre - men lette - bilen. Det er hele tiden kraftoverskudd. Men girkassa vil ikke alltid utnytte momentet; i stedet girer den ned unødvendig tidlig og ofte. Da kvitterer motoren med herlig lyd og godt drag, men det irriterer likevel litt i den flotte sammenhengen.
Ytelser
4,2-literen gjør Jaguar XJ8 til en kvikk bil. Ikke bare oppleves den som sprek - det bekreftes av våre akselerasjonsmålinger. Dette har nok litt å gjøre med at bilen veier under 1700 kg, selv i lang versjon og med alskens utstyr om bord. Herlig akselerasjon er bare et lite tåvrikk unna.
Eksteriør
Jaguar XJ er elegant og klassisk i formen. Selv om den ferske ansiktsløftningen har gjort den litt barskere og mer markant, er den fortsatt vakker. Dessuten er den krydret med gjennomførte, flotte detaljer - uansett hvor man ser.
Interiør
Jaguar holder fortsatt på sin egen, klassiske, britisk herreklubb-stil, med store mengder treverk og skinn. Det er lekkert, og oppleves både som flott og avslappende. Det er også rommelig, og kjennes påkostet. Det eneste som skjemmer den er en god del biter som ser ut til å være hentet rett fra Fords gamle delelager; knappene, hendlene og slikt passer dårlig inn i helheten, og oppleves som billig.
XJ8 LWB har 12 cm lengre akselavstand enn en vanlig XJ, noe som kommer baksetefolket til gode - her er det veldig god plass. Mulighet for å legge bakseteryggene bakover - selvsagt hjulpet av el-motorer - er også deilig. Og bagasjerommet er også stort.
Komfort
Jaguar XJ8 LWB har mye plass, og vår testbil har mye utstyr. For eksempel DVD-spiller med et par LCD-skjermer, bakseter som kan legges bakover om du vil slappe av, radarstyrt cruisekontroll og slikt - som skal sørge for at både fører og passasjerer har det bra. Og vi har det veldig bra, både foran og bak i bilen. Testbilens 20-tommere gir noe støy, men motoren og vinden hører vi lite til.
Sikkerhet
Jaguar har utstyrt XJ med det en moderne bil skal ha av sikkerhetsutstyr og mer til, og radarstyrt, adaptiv cruisekontroll gir også økt sikkerhet. Dette systemet sier også ifra dersom avstanden til bilen foran blir for liten, selv om cruisekontrollen er deaktivert. Førerbestemt fartsbegrenser er også på plass.
Pris/utstyr
Jaguar XJ8 er en kostbar bil, og årsaken til dette merkes på de aller fleste områder. Den har mye utstyr, og er virkelig en flott bil. Den testede utgaven begynner på 1 263 700 kroner, mens testbilen med litt ekstrautstyr koster nær 1,5 millioner kroner. Men du får en "kort" XJ med 2,7-liters diesel-V6 fra 901 900 kroner. Bensin-V8'en drikker naturligvis en del, men i forhold til konkurrentene har ikke XJ noen skremmende prislapp.
Denne saken ble første gang publisert 08/11 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.