Test: BMW 520dA Touring
Fortsatt herlig
Selv med den minste dieselmotoren er BMW 5-Serie en herlig bil.
BMW 5-Serie er en påkostet, velkjørende og stor bil. Den gjør seg fortjent til å være i premiumsegmentet - der blant andre Mercedes-Benz E-Klasse, Audi A6 og Volvo V70 også er - og den er en av våre favorittbiler.
Selv med toliters dieselmotor byr BMW 5-Serie på store mengder kjøreglede, i en stor, elegant og velfungerende innpakning. Vi liker den!
Kjøreegenskaper
BMW 520d Touring har bakhjulstrekk, med de fordeler og ulemper dette fører med seg i et land som ofte har glatt veibane. Men den er så lettkjørt, den formidler så mye av det som skjer til føreren, den har en fantastisk styrefølelse, og den lar seg korrigere svært lett. Om man har lyst til å kjøre litt aktivt, svarer bilen med sportslig snitt som ingen andre i denne klassen kan overgå. Ved vanlig kjøring, er den fast, men likevel komfortabel. Vi liker kjøreegenskapene svært godt!
Motor
Tolitersdieselen finnes i to varianter i 5-Serie; en med 150 og en med 163 hk. Dreiemomentet er det samme; hyggelige 340 Nm fra 2000 o/min. Motoren har en veldig fin gange, med litt grov og tøff lyd ved pådrag. Den drar godt - en godt tilpasset automatgirkasse hjelper på totalopplevelsen - og har en pen gange. Kreftene kommer jevnt og fint oppover turtallsskalaen, og denne dieselmotoren er faktisk morsom å dra til sperra!
Ytelser
520d oppleves som sprek, dels på grunn av motorens kraftkurver. De 163 hestekreftene gjør en veldig fin jobb! Veldig kjapp i mellomakselerasjonsmålingene er den ikke, men 0-100-tiden er imponerende, motorstørrelse og vekt tatt i betraktning. Og siden automatgirkassa fungerer som den gjør, er det aldri noe problem å kjøre forbi med bilen.
Eksteriør
De fleste - både i redaksjonen og ellers - synes 5-Serie er en tøff bil. Kanskje spesielt i stasjonsvognutgave. Den er kanskje litt brautende, men denne bilen får lov til å fortelle omverdenen hva den er!
Interiør
5-Serie oppleves som svært velbygd, og interiøret er førerorientert. Det er masser av plass både foran, i baksetet og i bagasjerommet, og alle om bord har det veldig bra. Vi trekker bittelitt for et litt traust, mørkt utseende - selv om det jo går an å gjøre noe med fargene om du vil. Men alt i alt stortrives vi i 5-Serie.
Komfort
5-Serie er fast i oppsettet, men dette passer så godt til styrefølelsen, motoren og førermiljøet. Noen av konkurrentene er mer komfortable, understellsmessig sett, men i 5-Serie blir det feil med noe mykere. Setene - særlig de kostbare sportssetene - gir en fantastisk sittestilling. Også støymessig er noen av konkurrentene hakket bedre. Men bevares - du har det svært komfortabelt her!
Sikkerhet
5-Serie har det den skal ha av sikkerhetsutstyr. Og de herlige kjøreegenskapene bidrar også til å høyne sikkerheten. Tilleggsutstyr som adaptive kjørelys, nattlysassistent, aktiv cruisekontroll, filvarsler og slikt er også tilgjengelig. Den har fire EuroNCAP-stjerner for voksne, fire for barn og en for fotgjengersikkerhet.
Pris/utstyr
5-Serie er kostbar, selv med minste dieselmotor. Og ekstrautstyr koster også veldig mye. Annenhåndsverdien er tradisjonelt høy, særlig for biler med "riktig" utstyr. Servicekostnadene er ikke skremmende, og forbruket er også anstendig.
Denne saken ble første gang publisert 28/09 2007, og sist oppdatert 15/01 2024.