Test: Citroën C5 2.0 HDi
Gammel, men god
C5 begynner å dra på årene, men den har fortsatt kvaliteter som står seg i dag.
Citroën C5 er fortsatt verdt å kikke på om du skal ha en rommelig og komfortabel familiebil. Med sterk dieselmotor og automatgir har den også komfortabelt kraftoverskudd. Typiske konkurrenter til C5 er Ford Mondeo, Renault Laguna, Peugeot 407 og Opel Vectra.
Selv om det merkes at konstruksjonen er blitt en del år, er det få i denne klassen som kan hamle opp med C5-komforten. Plassmessig er den også i øvre divisjon. Bilen er riktignok ikke morsom, men som familiebil gjør den en svært god jobb.
Kjøreegenskaper
C5 er ikke ment å være noen sportslig bil, men en ordentlig langturskrysser der komforten står i fokus. Citroën holder fortsatt fast ved det hydrauliske fjæringssystemet, som automatisk tilpasser seg kjørestil og underlag. Resultatet er en bil som takler større ujevnheter svært bra - en må til langt dyrere biler for å finne tilsvarende komfort. Brå ujevnheter er den mindre glad i; understellet rekker ikke å justere seg kjapt nok til å takle vaskebrett. Men alt i alt er den en behagelig skyss. Bilen er også stabil og lettkjørt, og selv om den er stor, er den lett å ha med å gjøre.
Motor
Den to liter store PSA-dieselmotoren på 138 hk og 320 Nm kjenner vi godt fra før - den finnes også i en rekke andre biler. Motoren er imponerende støysvak, den har pen gange, og drar jevnt og godt over hele registeret. C5 er relativt tung, så med automatgir har du ikke voldsomt med kraft til overs. Men det fungerer veldig fint - og det kombineres med et behagelig forbruk; testbilen skal drikke 0,71 liter på mila. Velger du seks manuelle gir i stedet, reduseres forbruket til 0,6 l/mil.
Ytelser
Dieselmotoren setter fin fart på C5, og den har en fin kraftutvikling, men noen racerbil er den jo ikke. Automatgiret tar også sitt av kreftene. Likevel virker girkassen godt tilpasset motoren, så det blir et behagelig skyv uten nykking og napping. 0-100-sprinten skal ta 11,3 sekunder, men med sekstrinns manuellkasse tar det 9,8.
Eksteriør
C5 ble lansert i 2001, og arvtakeren er ikke langt unna. Den ser jo ikke spesielt spennende ut, og høye vinduskarmer og den lange snuta gjør bilen uoversiktlig. Parkeringssensorer er en god ting.
Interiør
Her er det god plass både foran, bak og i bagasjerommet. Selv om noen kaller omgivelsene kjedelige, er det oversiktlig og ryddig, og svært enkelt å bruke. I vår påkostede SX-testbil har du også veldig mye utstyr å hygge deg med. Dessuten virker den godt sammensatt.
Komfort
C5 er svært komfortabel, selv om oppførselen på brå ujevnheter trekker noe ned. En sitter godt, selv om setene er mer komfortable enn fastholdende sportslige. Det er stille og behagelig i bilen, selv på grov asfalt. Og motoren hører en lite til.
Sikkerhet
C5 har sju kollisjonsputer, ESP og annet som skal være på plass. I tillegg kan du få den med AFIL - systemet som varsler om du er i ferd med å kjøre ut av kjørebanen din uten å blinke - og xenonlamper som svinger med rattet. Parkeringssensorer foran og bak er også tilgjengelig. C5 fikk fem EuroNCAP-stjerner for voksen-beskyttelse, tre stjerner for beskyttelse av barn, men bare en stjerne for fotgjenger-sammenstøt.
Pris/utstyr
C5 gir mye bil for pengene, både hva størrelse, komfort og utstyr angår. Vår fullstappede testbil koster 417 600 kr, men du for nesten de samme ytelsene om du velger en C5 med 1,6-liters dieselmotor. Denne begynner på 303 600 kr. Vi anbefaler å velge den mer påkostede SX-varianten - her får du med mye utstyr for rundt 16 000 kr ekstra, blant annet klimaanlegg med to soner, cruisekontroll, el-vinduer bak, parkeringssensorer og en del annet.
Denne saken ble første gang publisert 04/09 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.