Test: Saab 9-3 Aero 1,9 TTID 2007
Saab ypper seg
Vi har kjørt den nye Saab 9-3 Aero-modellen med dieselteknologi hentet fra øverste hylle.
Nye 9-3 er mer enn en vellykket facelift. Faktisk er over 1200 komponenter byttet ut sammenlignet med den "gamle". Vi har testkjørt Saabs første dieseldrevne Aero-modell noensinne, og må innrømme at det hele egentlig fungerte godt. Litt kjedelig er det imidlertid at ikke interiøret og flycockpit-designet har fått den samme pene overhalingen som eksteriøret i front.
Ingen tvil om at Saab med sin nye 9-3 tar sikte på å yppe seg mot andre etablerte mellomklassebiler i premiumsegmentet.
Design, kjøreglede, sikkerhet og spreke motorer er viktige faktorer for Saab i utviklingen av nye modeller. Selv om nye 9-3 ikke er noe tvers i gjennom ny bil, skal både Audi A4, Alfa Romeo 159, Mercedes C-klasse, Volvo S40/V50 og ikke minst BMW 3-serie kikke seg en ekstra gang over skulderen.
Kjøreegenskaper
Om ikke Saab 9-3 er helt oppe på BMW-nivå hva angår sportslighet, er dette et viktig fokusområde for de som utvikler bilens kjøreegenskaper. Samtidig skal også Saab være blant det sikreste du kan kjøre rundt i. Sammen resulterer dette i stabile, kompakte og "semi-underholdende" egenskaper. Aero-modellene er selvsagt hakket vassere satt opp enn normalt, og veigrepet er upåklagelig. Saab hevder selv å ha jobbet med å motvirke sporingen med forhjulene ved hardt pådrag, noe de etter vår mening har lykkes med.
Motor
For første gang er en turbodieselmotor på plass under panseret på en Aero-modell. Om ikke bilen akkurat kjennes voldsomt sprek og hissig ut, gjør den ingen skam på Aero-betegnelsen. En turbo har blitt til to, og samtidig som momentet har økt til 400 Nm, er også karakteristikken og kjørbarheten løftet til et helt annet nivå. Der man tidligere kunne oppleve å kvele motoren under 2 000 o/m, glir den nye motoren nærmest uanstrengt av gårde uansett turtall.
Effektutviklingen er så jevn at den ikke kjennes spesielt rask ut til å ha 180 hester, men et lite blikk ned på speedometeret sladrer om det motsatte. Dessuten oppleves den som mindre støyende enn den vanlige 1,9-literen, og er langt mer behagelig å hanskes med.
Ytelser
Som sagt gjør 1,9 TTID-motoren i SAAB 9-3 ingen skam på Aero-emblemet bak på bilen. Skal du ha noe å rase fra naboen i, er fortsatt bensinvarianten det rette valget. Men ønsker du deg en velkjørende motor med lavt forbruk, som samtidig har jevn og herlig akselrasjon, er dieselen flott. Siden 300 Nm er tilgjengelig allerede ved 1250 o/m har man sjelden mangel på moment, selv om det på typisk dieselvis er i mellompartiet den imponerer mest. Men ikke bruk girspaken som du ville gjort i en bensindreven Aero-modell, for i likhet med i basismotoren dør den fort ut med litt turtall.
Eksteriør
Det var flere enn undertegnede som rynket på nesen da Saab viste frem sin "nye" 9-5 for et par år siden. Denne gangen er de fleste enige om at den designmessige jobben som er gjort er langt mer vellykket. Med klare trekk fra konseptbilen Aero X har nye 9-3 blitt vesentlig sintere, og ikke minst tilsynelatende mer eksklusiv.
Aero-modellene skiller seg som tidligere ut med annen styling, større hjul og krommede enderør på hver sin side bak.
Interiør
Enten liker man det veldig godt, eller så liker man det garantert ikke. Flycockpit-designen har sett mer eller mindre lik ut i alle år. For noen er den praktisk, nostalgisk og linjelekker. For andre derimot, ødelegger dashbordet hele inntrykket av Saab som premiumbil.
Plassmessig stiller den på linje med mange konkurrenter. Bakseteplassen er helt grei for ikke altfor store barn, mens det skorter litt på bagasjeplass. Nå skal det nevnes at det er lett å utnytte plassen i bagasjerommet, og at bakseteryggen enkelt kan legges ned når uhåndterlige ting skal fraktes.
Komfort
Setene i SAAB 9-3 er fantastiske. Det finnes mer sportslige varianter i konkurrentene, men få som blander inn komfort på samme måte. En mulighet for å justere rattet enda mer tilbake mot føreren hadde nærmest dannet en fasit for en god sittestilling.
Dieselstøy er ikke noe plagsomt tema i 9-3 Aero 1,9 TTID. Et jevnere drag gjør at du som sjåfør slipper å presse motoren i de turtallsområdene den støyer mest. Med Aero-betegnelsen på plass hender det en del av fjæringskomforten forsvinner, men i praksis merket vi lite til dette på nye 9-3. Et fint kompromiss sikrer både komfort og sportslighet slik at de fleste vil kunne trives på veien.
Sikkerhet
Sammen med landsmannen Volvo er Saab for mange synonymt med god sikkerhet. Dette gjelder også 9-3, som fikk fem av fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest når den ble testet i 2002. Siden nye 9-3 for det meste deler den samme konstruksjonen og mesteparten av de samme komponentene, ligger det ingen grunn til å tro at sikkerheten har blitt noe dårligere på disse fem årene.
Ellers har Saab 9-3 det meste av tenkelig sikkerhetsutstyr som standard, og i tillegg et fint tilpasset ESP-system.
Pris/utstyr
Den nye Saab 9-3 sedan koster fra 310 200 kroner, da med en 1,8-liters bensinmotor under panseret. Stasjonsvognutgaven koster 19 500 kroner ekstra. Ønsker du deg dieselmotor må du bla opp minimum 345 700 kroner for innstegsmodellen, det er en 120-hesters stasjonsvogn med utstyrspakken Linear. Bilen kommer i fire utstyrsvarianter - den velutstyrte Vector-utgaven koster cirka 25 000 mer enn innstegsmodellen. For øvrig koster Aero modellen fra 457 400 i dieselutgaven og 708 700 med bensinmotor.
Denne saken ble første gang publisert 14/06 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.