Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007
Mestrer det meste
Audi Allroad 3,0 TDI er bilenes svar på sveitsisk lommekniv: Den kan brukes til det meste.
Audi Allroad er en dyr stasjonsvogn, der luftfjæring og firehjulstrekk gjør at den havner i et eget lite segment sammen med biler som Subaru Outback og Volvo XC70. Mange vil nok også se Allroad som et fullgodt alternativ til store SUV'er som BMW X5, Volvo XC90 og Audi Q7. Bilen leveres med to dieselmotorer og to bensinmotorer.
Hadde det ikke vært for prislappen, ville Audi Allroad vært en perfekt bil for norske kjøreforhold. Fantastisk komfort, kraftig motor, god fremkommelighet og stor plass gjør dette til en fornuftens drømmebil.
Plass: Store forhold
Audi Allroad konkurrerer mot store SUV-modeller, men på tross av lavere høyde, er likevel plassforholdene svært gode.
Bakseteplassen holder til tre voksne personer, selv om det aldri er stas å sitte midten. Også foran er det rommelig. Det store bagasjerommet kan utstyres med ulike lasteinnretninger for bedre utnyttelse.
Veiegenskaper: Super kombinasjon
I forhold til de store SUV'ene er Audi Allroad nesten som å kjøre sportsbil. Den er 22 cm lavere og 415 kg lettere enn en Q7, noe som merkes svært godt. Bilen føles fortsatt tung og gedigen på landeveien, men er vesentlig lettere å manøvrere. Ved aktiv kjøring har du bedre kontakt med veien enn i en stor SUV.
ESP-systemet tillater en lett sladd på glatt føre, og firehjulstrekken gir god kontroll og fremkommelighet. Servotronic-styringen er veldig lett i langsom fart, men blir fastere når hastigheten øker.
Motor: Bjørnesterk
Audi Allroad har tilstrekkelig med krefter med 2,7-liters TDI på 180 hk, så med en 3,0 TDI under panseret, drar det ordentlig av gårde. Full gass gir et ordentlig trykk i ryggen. Det er sjelden du trenger å utnytte akselerasjonen fullt ut, selv ved forbikjøring.
Motoren går pent og kultivert i hele turtallsregisteret, men du merker en dyp dieselbrumming under akselerasjon. Noen liker den potente lyden, andre synes det blir litt masete. Det seks-trinns automatgiret sjalter perfekt og holder alltid motoren i rett turtallsområde.
Kvalitet: Gedigen følelse
Audi er flinke når det gjelder kvalitetsfølelse. Det som å lukke et bankhvelv når du slår igjen døren. Hele bilen oser av kvalitet i materialvalg og velpolstret interiør. Erfaringsmessig har Audi slitt noe med enkelte detaljproblemer, men om disse også gjelder nye Allroad, er for tidlige å si noe om.
I Autoindex-undersøkelsen til Motor, er eierne middels fornøyd med behandlingen man får hos forhandlerne. Audi har 3 år/100 000 km nybilgaranti, 12 års rustgaranti og 3 års lakkgaranti.
Miljø: Ingen miljøbil, akkurat
Isolert sett er ikke Audi Allroad noen utpreget miljøvennlig bil. Sammenliknet med de store SUV'ene som ofte er alternativet, er den imidlertid ikke så ille. Sett opp mot Audi Q7 med samme motortype, bruker Allroad rundt 0,2 l/mil mindre i drivstoff og slipper ut 50 g mindre CO2 pr. km. Men noe gratulasjonstelegram fra Framtiden i våre hender, får du neppe.
Komfort: Høy klasse
I Audi Allroad er livet behagelig. Et av de største bidragene til suveren komfort, kommer fra luftfjæringen som er standard i Allroad. Den stiller seg automatisk etter kjøreforholdene, eller kan justeres manuelt. Det er ikke mange unødvendige ujevnheter som slipper gjennom her.
Den gode sittestillingen og de behagelige setene kjenner vi fra A6, det samme gjelder instrumenter og betjening. Den skjermbaserte MMI-styringen av navigasjon, radio og andre systemer er blant de beste på markedet.
To-sone klimaanlegg fungerer perfekt, og bilen er meget stillegående, minus litt dieselbrumming under pådrag.
Sikkerhet: Likner på A6
Audi Allroad er ikke testet i regi av EuroNCAP, men har svært mange likhetstrekk med Audi A6. Den ble testet i sedanversjon i 2004 med meget godt resultat. Fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og en av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Beskyttelse for knærne i frontkollisjon kunne imidlertid vært bedre.
Økonomi: Holder seg i pris
Audi Allroad er en kostbar bil i utgangspunktet, og du kan fort komme til å krysse av for 100 000 kroner i utstyr når du først er i gang. Noe utstyr bør være på plass for å sikre at bilen er attraktiv på bruktmarkedet, og da holder Allroad seg tradisjonelt godt i pris.
Med dieselmotor holder drivstoffutgiftene seg innen rimelige grenser, mens service, forsikring og vedlikehold for øvrig koster flesk.
Denne saken ble første gang publisert 28/11 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.