MINITEST: AUDI A3 2,0 TFSI QUATTRO:
DYR MORO
Vi har testet mang en Audi A3 her i redaksjonen, og stort sett er vi veldig fornøyd med Audis svar på Golf. Nå har vi testet en A3 til den nette sum av 531 470 kroner!
Vel, med standard utstyr er ikke en A3 2,0 TFSI quattro så dyr, men vår testmodell har ekstrautstyr for nesten 100 000 kroner. Navigasjonssystemet koster for eksempel 30 100 kroner, skinnsetene 15 620 og metallic lakk 6800 kroner.
A3 Sportback'en er en fin bil, og selv med fem dører ser den veldig sportslig ut. Og som vanlig er det ikke noe problem å finne riktig sittestilling i en Audi, hvor både setet og rattet kan justeres i alle retninger. Kjøreegenskapene er rett og slett glimrende. Den har nesten ingen tendens til understyring, og pusher du virkelig hardt, kommer rumpa. Men med firehjulstrekk er jo det bare moro! Styreresponsen er også bra, mens understellet nok er i fasteste laget for noen. Men for dem finnes det andre biler
Det eneste vi har å utsette på bilen når det kommer til aktiv kjøring, er at servostyringen er litt for lett. Vi skulle gjerne ha fått mer tilbakemeldinger fra bilens oppførsel gjennom rattet. Noen vil kanskje reagere på at det kommer litt motorstøy inn i kupeen også, men gutter som leser Vi Menn synes jo det bare er tøft.
Støykilden er den herlige motoren på 200 hestekrefter. Den drar godt over hele turtallsregisteret og er markant bedre enn den kjente 1,8-liters turbomotoren. 280 Nm er mye til å være en bensinmotor. På våt asfalt kunne vi faktisk dra i gang i annetgir og spinne bortover - såfremt vi hadde skrudd av antispinnen og alt det tullet der.
Så alt i alt er dette en uhyre god og morsom bil. Men er den verdt 531 470 kroner? Vel, hvis du er Audi-fetisjist
Fakta: Audi A3 2,0 TFSI quattro |
Denne saken ble første gang publisert 23/02 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.